Jyväskylän yliopisto

Magis-mobiilipeli – hyvinvointitaitoja lapsille koronan keskellä

Jaa

Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen ja Vaasanseudun mielenterveysseuran yhteistyössä kehittämä Magis – Maaginen seikkailu mobiilipeli on laadittu lasten hyvinvoinnin edistämiseen ja koulukiusaamisen ehkäisemiseen. Peli on nyt saatavilla ilmaiseksi suomen, ruotsin ja englanninkielisenä sekä Google Play -kaupasta että App Storesta tai selainversiona osoitteesta https://magisgame.com/

Koronan aiheuttama poikkeustilanne tarjoaa lapsille oivan mahdollisuuden tutustua Magis-peliin ja samalla saada työkaluja vaikean tilanteen käsittelyyn. Magis-peliä voi tässä tilanteessa esim. tarjota koulutehtävien lomassa pelattavaksi, sillä peli edistää myötätunto- ja hyvinvointitaitoja.

Vaikka peli on kehitetty kouluympäristössä, sitä voi pelata myös kotona, yksin tai yhdessä vanhemman kanssa. Myös opettaja voi hyödyntää Magista nykytilanteessa vaikkapa yhtenä etätyökaluna lasten kanssa. Suositellut selaimet ovat Chrome ja Firefox.

Pelissä seikkaillaan Taikamaailmassa, jossa lapsi oppii pelin hahmoja auttaessaan mm. käsittelemään tunteitaan ja sosiaalisia vuorovaikutustaitoja.

– Tämä peli toimii ikään kuin ”rokotteen” tavoin. Jos opetamme lapsia käsittelemään tunteitaan ja ajatuksiaan toimivalla tavalla, on arjen vastoinkäymisten käsitteleminen helpompaa, professori Raimo Lappalainen Jyväskylän yliopistosta kuvailee.

Pilottitutkimukseen osallistui 120 vaasalaista 4.­–6. luokan oppilasta. Lapset ovat myös olleet alusta asti kehittämässä grafiikkaa ja juonta. Tarkoituksena on jatkaa pelin vaikuttavuuden arviointia.

– Lapsilta on saatu todella hyvää palautetta pelistä. Pilottitutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että pelin pelaaminen luokan kanssa vähentää kiusaamista ja lisää hyvinvointia taitoharjoittelun avulla, psykologi, PsT Katariina Keinonen Jyväskylän yliopistosta kertoo.

– Magis on peli, jota lasten voi antaa pelata hyvällä omallatunnolla, tekijät vakuuttavat.

Magis-peli on osa laajempaa Hyvä olla koulussa -hanketta, jonka tavoitteena on mielenterveyden vahvistaminen ja koulukiusaamisen vähentäminen. Hankkeessa on kehitetty myös Oma juttu -ryhmämalli, joka auttaa lapsia, joilla on haasteita koulussa. Yhdessä Magis-peli ja Oma juttu -ryhmät muodostavat koulujen käyttöön tarkoitetun porrastetun mallin hyvinvoinnin tukemiseen. Peliä kehitetään maailmanlaajuisesti lasten saataville.

Lisätietoa ja materiaalia pelistä ja ryhmistä vanhemmille ja opettajille osoitteesta: www.hyvaollakoulussa.fi

Magiksen traileri: https://www.hyvaollakoulussa.fi/magis-mobiilipeli/

Lisätietoja antavat:

Professori Raimo Lappalainen, psykologian laitos, JYU, 050 443 2349
raimo.lappalainen@jyu.fi

PsT Katariina Keinonen, psykologian laitos, JYU, 050 378 2810
katariina.keinonen@jyu.fi

Johtaja Anne Salovaara-Kero, Vaasanseudun mielenterveysseura, 044 060 2660

www.pohjanmaankriisikeskus.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 17.9.2020: Kun kirjaimet vaihtuvat – Tutkimus lukutaidosta kahdella erilaisella kirjoitusjärjestelmällä konson kielessä Etiopiassa9.7.2020 13:40:25 EESTTiedote

FM Aija Katriina Ahlberg tutkii väitöksessään luku- ja kirjoitustaidon oppimista kahdella erilaisella kirjoitusjärjestelmällä. Tulokset osoittavat kirjainmerkkien tärkeän roolin siinä, miten lukija hahmottaa kielen äännerakenteita. Tutkimus toteutettiin Lounais-Etiopiassa konson kieltä puhuvien aikuisten parissa, mutta tutkimuksen tuloksilla on annettavaa myös maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opetukseen Suomessa.

Väitös 14.8.2020: Mitä silmämme kokevat? Uusi tulkinta Merleau-Pontyn ruumiinfenomenologiasta (Yli-Tepsa)9.7.2020 11:29:20 EESTTiedote

Kun havaitaan kohde, nähdään vaikkapa sohva, katseen on jo täytynyt tarkentua siihen. Huomion kiinnittämistä on luontevaa kuvailla aivoissa tapahtuvana prosessina, joka säätelee silmien liikettä. Entä jos prosessia pitää kuvailla kokemuksellisesti? Mitä koetaan ennen kuin varsinaisesti havaitaan, vai koetaanko mitään? Onko havaitsemista edeltävä katseen tarkentuminen ja huomion kiinnittyminen luonteeltaan tiedostamatonta, ja tapahtuuko havaitsemisessa siirtymä tiedostumattomasta tietoiseen?

Vertailu osoitti: suomalaisten yksinolo lisääntynyt8.7.2020 10:06:30 EESTTiedote

Koronan aikana on huomattu yksinolon lisääntyminen. Suomalaisten sosiaalinen etäisyys on tutkimusten mukaan muuttunut tosin jo aiemmin. Jyväskylän yliopiston tutkijaryhmä on tarkastellut ajankäyttöaineistojen avulla sosiaalisen vuorovaikutuksen muutosta 1980-luvulta 2010-luvulle. Ryhmä osallistui myös kansainväliseen tutkimukseen, jossa vertailtiin lasten ja nuorten ajankäyttöä Suomessa, Englannissa ja Espanjassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme