Maija Blåfieldin useasti palkittu teos The Fantastic esillä Kosketus-näyttelyssä

Kosketus-näyttelyssä tänä vuonna nähtävän kolmen mediateoksen sarjan viimeisenä osana nähdään Maija Blåfieldin lyhytelokuva The Fantastic. Teos on esillä EMMAn mediatilassa 22.1.2023 asti.

Maija Blåfield: The Fantastic, 2020..Saastamoisen säätiön taidekokoelma / EMMA © Paula Virta / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.

The Fantastic on teos mielikuvituksen ja todellisuuden suhteesta sekä tuntemattoman kohtaamisesta. Lyhytelokuvassa entiset pohjoiskorealaiset kertovat millaiseksi he kuvittelivat muun maailman katsomiensa salakuljetettujen elokuvien perusteella. Maija Blåfield yhdistelee teoksessa dokumentaarista kuvaa ja visuaalisia efektejä hyvin vaikuttavalla tavalla, joka herättää katsojassa epäilyksen, mikä on todellisuutta ja mikä illuusiota. Samalla teos kääntää nurin asetelman, jossa länsimaalaiset tirkistelevät suljetun valtion elämää.

”Maija Blåfieldin elokuva on näkökulma siihen, miten ihmisen käsitys todellisuudesta rakentuu. Tarkastelussa on erityisesti se, miten taide ja kulttuuri, tässä tapauksessa elokuva, osallistuu maailmankuvien syntyyn ja muuttaa niitä, ja miten häilyvä on todellisuuden, tulkinnan ja illuusion raja,” teossarjan kuraattori Laura Eweis kuvailee.

Maija Blåfield (s. 1973) on palkittu helsinkiläinen nykytaiteilija ja elokuvaohjaaja, joka käsittelee usein teoksissaan todellisuuden kokemisen monitulkintaisuutta. The Fantastic on palkittu lukuisia kertoja eri festivaaleilla ja se on myös saanut parhaan lyhytelokuvan Jussi-ehdokkuuden vuonna 2020.

TheFantastic on kolmas ja viimeinen teos Saastamoisen säätiön Kosketus-kokoelmanäyttelyssä tänä vuonna nähtävää mediateosten sarjaa osana Hiljaisuuden kuuntelija -kokonaisuutta. Kokonaisuuden teokset tutkivat ihmisen sisäisen maailman eri ulottuvuuksia, kuten menneisyyden tapahtumia, traumoja ja niiden käsittelyä. Mediateosten sarja on kuratoitu säätiön taidekokoelman teoksista, jotka käsittelevät sodan inhimillisiä vaikutuksia yksilöihin, yhteisöihin ja kulttuuriin eri aikakausina ja eri puolilla maailmaa.

Espoo’s new Family Centre displays artworks from EMMA and Saastamoinen Foundation Art Collection12.9.2022 12:00:00 EEST | Press release

Espoo’s first Family Centre has recently been opened in Espoon keskus. The new Family Centre brings under the same roof children’s, youth’s and family services. The City of Espoo commissioned art from EMMA – Espoo Museum of Modern Art to the Family Centre’s premises, which were under construction. The purpose of the art is to bring joy to those living and working on the premises.