Maine on tulevaisuuden valuuttaa – nuorille turvattava paremmat taloustaidot

– Raha ei ole pahasta vaan hyvästä. Raha on muutosvoima, ja nuoret ansaitsevat paljon paremmat välineet kasvattaa varojaan kuin mitä heille nyt on tarjolla, sanoo Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn johtaja Emilia Kullas.

Vuoteen 2040 mennessä 80 vuotta täyttäneiden määrä kaksinkertaistuu Suomessa. Tulevien työikäisten joukko kutistuu. Tällä on suuri vaikutus talouteen ja se vaatii tulevilta sukupolvilta taloudellista varautumista.

– Me tarvitsemme parempia taloustaitoja ja sijoittamiseen houkuttelevia vaihtoehtoja. Poliitikkojen pitäisi kirittää kansankapitalismia tarjoamalla verotuettuja säästämismuotoja. Esikuvat löytyvät läheltä, Ruotsista ja Norjasta, Kullas toteaa.

– Meistä kaikista kertyy digitaalinen jalanjälki. Se kertyy myös tavastamme käyttää rahaa. Tulevaisuudessa se voi olla tietynlaista valuuttaa: mitä paremmin hoidat raha-asiasi, sen halvemmalla saatat saada luottoa.

– Taloustaito on elämän perustaito, kuten kyky lukea tai laskea. Ilman kunnon otetta omista raha-asioista ajautuu helposti hankaluuksiin, sekä nuori tai vanha, Emilia Kullas muistuttaa.

Emilia Kullas puhuu keskiviikkona OK!Akatemiassa opettajankouluttajille tulevaisuuden taloustaidoista.

OK!Akatemia rohkaisee opettajia opettamaan taloutta

– Meidän on ehkä vaikea kuvitella, minkälaisia ovat tulevaisuuden talous- ja työelämätaidot. Varmaa on se, että jotain muuta mitä tänään. Jotta pystymme vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin,

meidän tulee varmistaa, että opettajilla on osaaminen talous- ja työelämätaitojen opettamiseen. Koulu on paikka, jossa nuoret kohtaavat ja ovat taustastaan riippumatta saman tiedon äärellä, sanoo Talous ja nuoret TATin johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen.

– Nyt kymmenettä kertaa järjestettävä OK!Akatemia rohkaisee opettajia ja opettajankouluttajia yhteistyöhön talouden eri toimijoiden kanssa. Se on osoittautunut toimivaksi tavaksi edistää opettajien ja opettajankouluttajien tietoja ja taitoja kulloinkin ajankohtaisesta teemasta.

OK!Akatemia on Talous ja nuoret TATin ja elinkeinoelämän vuosittain järjestämä kutsuseminaari opettajankouluttajille. Kaksipäiväinen seminaari pitää sisällään yritysvierailuja, ajankohtaisen talouskatsauksen sekä keskusteluja ja asiantuntijapuheenvuoroja vuosittain vaihtuvan teeman ympärillä. Vuoden 2019 teemana on talousosaaminen. OK!Akatemia järjestetään Helsingissä 27.–28.8.2019.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin uudeksi toimitusjohtajaksi2.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Jenni Järvelä on valittu Talous ja nuoret TATin toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 2.1.2020. Tällä hetkellä Järvelä toimii Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n viestintä- ja HR-johtajana. Aiemmin Jenni Järvelä on toiminut useissa eri tehtävissä median ja viestinnän parissa muun muassa Kymen Sanomien päätoimittajana, ET-lehden toimituspäällikkönä, Etelä-Suomen Sanomien toimitus- ja uutispäällikkönä sekä Suomen Akatemian tiedottajana. Koulutukseltaan hän on filosofian ja kauppatieteiden maisteri. - TAT tekee erittäin merkityksellistä työtä nuorten hyväksi, erityisesti talous- ja työelämätaitojen sekä yrittäjyystaitojen parantamiseksi. Kaikki tämä on viestintää, joten Jenni Järvelä on sekä taustansa että näyttöjensä puolesta erinomainen valinta TATin uudeksi toimitusjohtajaksi, sanoo TATin hallituksen puheenjohtaja Minna Vanhala-Harmanen. - Se, miten nuoret näkevät työelämän ja yrittäjyyden, on merkityksellinen asia koko Suomelle. TATin tärkeä tehtävä on antaa nuorille työelämässä

Suomalaisten mielestä kodit ensisijaisesti vastuussa nuorten talousosaamisesta − kampanja kannustaa vanhempia puhumaan rahasta1.10.2019 06:00:00 EESTTiedote

Tutkimusten mukaan vanhempien rahankäyttötavat ja tyyli puhua rahasta periytyvät. On tärkeää miettiä, kuinka kotona käydyistä rahaan liittyvistä keskusteluista saisi mahdollisimman rakentavia niin niukassa kuin yltäkylläisessäkin rahatilanteessa. Tänään käynnistyvällä #puhurahasta-kampanjalla tarjotaan tukea kotona tapahtuvaan talouskasvatukseen sekä kannustetaan vanhempia puhumaan rahasta lasten ja nuorten kanssa. Kampanja-aika on 1.–13.10.2019.

Ylen toimitus kasvaa tänä lukuvuonna yli tuhannella kuudesluokkalaisella3.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Yle tarjoaa kuudesluokkalaisille mahdollisuuden pyörittää uutistoimitusta, kun Talous ja nuoret TATin Yrityskylä ja Yle aloittavat yhteistyön Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Ensimmäisen lukuvuoden aikana Yrityskylä Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla vierailee yhteensä noin 15 000 kuudesluokkalaista opettajineen, joista noin 1200 tulee työskentelemään päivän Ylen pienoistoimituksessa.

Nuorten talousosaamista pitää kehittää yhteistyössä eri tahojen kanssa15.7.2019 18:53:44 EESTTiedote

SuomiAreenassa allekirjoitettiin tänään julkilausuma nuorten talousosaamisen kehittämisestä. Julkilausumassa vaaditaan muun muassa lisää puhetta rahasta. Allekirjoittajina olivat Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! -keskustelun osallistujat Opetushallituksen opetusneuvos Kristina Kaihari, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n PK-johtaja Jouni Hakala, Opettajankoulutusfoorumin varapuheenjohtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sekä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opiskeleva oppisopimusharjoittelija Miia Sailama.