Maine on tulevaisuuden valuuttaa – nuorille turvattava paremmat taloustaidot

– Raha ei ole pahasta vaan hyvästä. Raha on muutosvoima, ja nuoret ansaitsevat paljon paremmat välineet kasvattaa varojaan kuin mitä heille nyt on tarjolla, sanoo Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn johtaja Emilia Kullas.

Vuoteen 2040 mennessä 80 vuotta täyttäneiden määrä kaksinkertaistuu Suomessa. Tulevien työikäisten joukko kutistuu. Tällä on suuri vaikutus talouteen ja se vaatii tulevilta sukupolvilta taloudellista varautumista.

– Me tarvitsemme parempia taloustaitoja ja sijoittamiseen houkuttelevia vaihtoehtoja. Poliitikkojen pitäisi kirittää kansankapitalismia tarjoamalla verotuettuja säästämismuotoja. Esikuvat löytyvät läheltä, Ruotsista ja Norjasta, Kullas toteaa.

– Meistä kaikista kertyy digitaalinen jalanjälki. Se kertyy myös tavastamme käyttää rahaa. Tulevaisuudessa se voi olla tietynlaista valuuttaa: mitä paremmin hoidat raha-asiasi, sen halvemmalla saatat saada luottoa.

– Taloustaito on elämän perustaito, kuten kyky lukea tai laskea. Ilman kunnon otetta omista raha-asioista ajautuu helposti hankaluuksiin, sekä nuori tai vanha, Emilia Kullas muistuttaa.

Emilia Kullas puhuu keskiviikkona OK!Akatemiassa opettajankouluttajille tulevaisuuden taloustaidoista.

OK!Akatemia rohkaisee opettajia opettamaan taloutta

– Meidän on ehkä vaikea kuvitella, minkälaisia ovat tulevaisuuden talous- ja työelämätaidot. Varmaa on se, että jotain muuta mitä tänään. Jotta pystymme vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin,

meidän tulee varmistaa, että opettajilla on osaaminen talous- ja työelämätaitojen opettamiseen. Koulu on paikka, jossa nuoret kohtaavat ja ovat taustastaan riippumatta saman tiedon äärellä, sanoo Talous ja nuoret TATin johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen.

– Nyt kymmenettä kertaa järjestettävä OK!Akatemia rohkaisee opettajia ja opettajankouluttajia yhteistyöhön talouden eri toimijoiden kanssa. Se on osoittautunut toimivaksi tavaksi edistää opettajien ja opettajankouluttajien tietoja ja taitoja kulloinkin ajankohtaisesta teemasta.

OK!Akatemia on Talous ja nuoret TATin ja elinkeinoelämän vuosittain järjestämä kutsuseminaari opettajankouluttajille. Kaksipäiväinen seminaari pitää sisällään yritysvierailuja, ajankohtaisen talouskatsauksen sekä keskusteluja ja asiantuntijapuheenvuoroja vuosittain vaihtuvan teeman ympärillä. Vuoden 2019 teemana on talousosaaminen. OK!Akatemia järjestetään Helsingissä 27.–28.8.2019.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Yrittäjyystaitojen työkalupakki Tralla.fi on nyt auki20.4.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tralla.fi on maksuton palvelu opettajille ja kaikille yrittäjyyskasvatuksen toimijoille. Palvelu tarjoaa laajan valikoiman materiaaleja, malleja ja työkaluja yrittäjyystaitojen kehittämiseen helposti yhdestä paikasta. ”Tralla-palvelun avulla yrittäjyystaitojen harjoitteleminen on mahdollista kaikissa oppiaineissa eri koulutusasteilla. Haluamme tarjota heti käyttöön otettavia työkaluja, jotta mahdollisimman moni suomalainen lapsi ja nuori pääsisi kehittämään yrittäjämäisiä tietojaan, taitojaan ja asenteitaan. Trallan motto onkin jatkossa Yrittäjyystaidot kuuluvat kaikille”, Trallan projektipäällikkö Suvi Kytöharju kertoo. Trallasta löytyy eri oppiaineisiin muun muassa erilaisia valmiita tehtäviä, ideoita hyvistä käytännöistä, videoita sekä vinkkejä erilaisista peleistä ja sovelluksista, jotka kehittävät yrittäjyysosaamista. Osa materiaaleista soveltuu myös hyvin etäopiskeluun. Kevään aikana sivuston kieliversiota kehitetään ja lähikuukausina palveluun voi lisätä muun muassa materiaalia