Keskuskauppakamari

Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen mainostajille piilomainonnasta

Jaa

Prisma ja PuutarhaNikkarit saivat huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta piilomainonnasta. Neuvoston mukaan tubettajan video ei ollut tunnistettavissa mainokseksi Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.

Paula Paloranta / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva
Paula Paloranta / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Mainonnan eettisen neuvoston huomautus koski tubettajan YouTube-kanavallaan julkaisemaa videota, jossa mainostettiin Prisma-kaupoissa myytävää nuorisolle suunnattua vaatemerkkiä. Samalla videolla mainostettiin myös PuutarhaNikkarit-kukkakauppoja, muun muassa ilmaisulla “Onko Puutarhanikkarin kukat parhaita? On.”

Videon alussa oli ilmoitus “Sisältää maksettua mainossisältöä”. Merkintä ei kuitenkaan näkynyt kaikilla katselukerroilla eikä videon kaupallisesta luonteesta kerrottu suullisesti heti videon alussa. Videon alussa ei myöskään ilmennyt kenen lukuun mainostetaan. Neuvosto antoi huomautuksen näiden seikkojen takia.

“Neuvosto painotti lausunnossaan, että markkinoinnin tunnistettavuuden ja markkinoijan esilletuomisen vaatimus korostuu markkinoinnin uusia muotoja käytettäessä. Näihin asioihin on kiinnitettävä erityistä huomiota silloin, kun video on suunnattu nuorille henkilöille kuten tässä tapauksessa”, mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista kertoo.

“Huomautus on samalla muistutus siitä, että markkinoija on aina vastuussa markkinoinnistaan, vaikka se käyttäisi apunaan tubettajia tai bloggaajia”, Paloranta summaa.

Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Markkinointia suunnitteleva voi pyytää maksullista ennakkolausuntoa. Mainonnan eettisen neuvoston toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.

Lisätietoja:

Lausunnot ovat luettavissa kokonaisuudessaan neuvoston verkkosivuillla: https://kauppakamari.fi/lautakunnat/men/lausunnot/lausunnot-2017/

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Paula Paloranta / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva
Paula Paloranta / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari työskentelee valtakunnallisesti elinkeinoelämän hyväksi, elinvoimaisen Suomen puolesta. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Pörssiyhtiöiden maksamat osingot finanssikriisiä edeltävälle tasolle - osinkotuotoilla merkittävä rooli hyvinvoinnin ja kulttuurin rahoituksessa9.7.2018 00:01Tiedote

Suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeenomistajilleen maksama osinkotuotto on keskimäärin noin 4 prosenttia. Yhteenlaskettu osinkoina maksettu määrä 9,5 miljardia euroa on nyt palautunut finanssikriisiä edeltäneelle tasolle. Yhtiökohtaiset erot ovat suuret, sillä joka viides pörssiyhtiö ei maksa lainkaan osinkoa tänä vuonna. Toisaalta 5 suurta pörssiyhtiötä maksaa yli puolet osingoista. Suurten pörssiyhtiöiden pääkonttorien houkutteleminen Suomeen lisäisi valtion verotuloja, sillä osinkojen lähdeverot maksetaan siihen maahan, jossa pääkonttori sijaitsee.

Piilomarkkinointi on yritysten somemarkkinoinnin kompastuskivi4.7.2018 00:01Tiedote

Somemarkkinoinnin suurin kompastuskivi on tällä hetkellä piilomarkkinointi, kertoo mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista. Hänen mukaansa huomautuksia saavat tasaisesti niin pienet kuin suuretkin yritykset eri toimialoilta. Erityistä huomiota markkinoinnin toteutukseen tulisi kiinnittää silloin, kun yritys käyttää vaikuttajia, kuten bloggaajia ja vloggaajia markkinoinnissaan.

Yritysjohtajat: Ulkomaisten työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovuttava13.6.2018 07:30Tiedote

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta tulisi luopua. Kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneista yritysjohtajista enemmistö kannattaa saatavuusharkinnan poistamista. Kyselyssä tiedusteltiin myös yritysjohtajien arviota Suomen hallituksen ja opposition toiminnasta. Suomen hallitus saa yritysjohtajilta arvosanan 7,3 ja oppositio 5,3 asteikolla 4–10.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme