Keskuskauppakamari

Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen mainostajille piilomainonnasta

Jaa
Prisma ja PuutarhaNikkarit saivat huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta piilomainonnasta. Neuvoston mukaan tubettajan video ei ollut tunnistettavissa mainokseksi Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla.
Paula Paloranta / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva
Paula Paloranta / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Mainonnan eettisen neuvoston huomautus koski tubettajan YouTube-kanavallaan julkaisemaa videota, jossa mainostettiin Prisma-kaupoissa myytävää nuorisolle suunnattua vaatemerkkiä. Samalla videolla mainostettiin myös PuutarhaNikkarit-kukkakauppoja, muun muassa ilmaisulla “Onko Puutarhanikkarin kukat parhaita? On.”

Videon alussa oli ilmoitus “Sisältää maksettua mainossisältöä”. Merkintä ei kuitenkaan näkynyt kaikilla katselukerroilla eikä videon kaupallisesta luonteesta kerrottu suullisesti heti videon alussa. Videon alussa ei myöskään ilmennyt kenen lukuun mainostetaan. Neuvosto antoi huomautuksen näiden seikkojen takia.

“Neuvosto painotti lausunnossaan, että markkinoinnin tunnistettavuuden ja markkinoijan esilletuomisen vaatimus korostuu markkinoinnin uusia muotoja käytettäessä. Näihin asioihin on kiinnitettävä erityistä huomiota silloin, kun video on suunnattu nuorille henkilöille kuten tässä tapauksessa”, mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista kertoo.

“Huomautus on samalla muistutus siitä, että markkinoija on aina vastuussa markkinoinnistaan, vaikka se käyttäisi apunaan tubettajia tai bloggaajia”, Paloranta summaa.

Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Markkinointia suunnitteleva voi pyytää maksullista ennakkolausuntoa. Mainonnan eettisen neuvoston toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.

Lisätietoja:

Lausunnot ovat luettavissa kokonaisuudessaan neuvoston verkkosivuillla: https://kauppakamari.fi/lautakunnat/men/lausunnot/lausunnot-2017/

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Paula Paloranta / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva
Paula Paloranta / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Kauppakamarien eurovaalitavoitteet: Uudet haasteet edellyttävät EU:lta kilpailukyvyn ja turvallisuuden parantamista8.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tänään julkaisemat eurovaalitavoitteet sisältävät kahdeksan teemaa, joita kauppakamarit pitävät ratkaisevana Euroopan kilpailukyvyn ja turvallisuuden kannalta. Kauppakamarit pitävät tärkeänä, että Suomi on aktiivisesti vaikuttamassa Suomen tavoitteisiin ja nostamassa seuraavalla kaudella EU:n agendan keskiöön kilpailukykyyn ja kasvuun liittyvät kysymykset. Sisämarkkinoiden toimivuus, yhteiset ilmastotavoitteet ja turvallisuuspolitiikka ovat kauppakamarien tavoitelistan kärjessä.

Keskuskauppakamari: Kansalaisuuslain muutosehdotukset ovat haitaksi pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille25.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari katsoo, että asumisajan pidentäminen on haitaksi onnistuneelle kotoutumiselle ja pitkäjänteiselle sitoutumiselle suomalaisille työmarkkinoille. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Suvi Pulkkisen mukaan asumisajan pidentäminen kaikkien ryhmien osalta huonontaa Suomen asemaa kansainvälisten osaajien houkuttelussa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye