Maitovaltuuskunta: vastuullisilla suomalaisilla maitotuotteilla on paikkansa maailman markkinoilla

Globaalissa mittakaavassa Suomessa on hyvät olosuhteet maidontuotantoon. Nurmipohjaisesta ruokinnasta johtuen kotimaisen maitolitran ilmastovaikutus on hyvin maltillinen ja sitä pyritään pienentämään edelleen. Kotimainen maito tuotetaan vastuullisesti. Suomalaiset maidontuottajat haluavat kantaa vastuun globaalista ruokaturvasta ja tarjota vastuullisia elintarvikkeita myös vientiin.

Ilmastonmuutos huolestuttaa monia. Toimia on tehtävä eri aloilla ilmaston muutoksen hillitsemiseksi ja siihen sopeutumiseksi. Maidontuottajat ovat tässä työssä tiiviisti mukana. Parhaillaan tutkitaan ja sovelletaan tutkittua tietoa käytännön toimenpiteiksi tilatasolla.

Suuri osa maitolitran ilmastovaikutuksesta tulee rehuntuotannosta. Nautojen ruokinta Suomessa perustuu nurmeen, soijaa ei juurikaan käytetä. Nurmesta eli pitkälti säilörehuperusteisesta ruokinnasta johtuen maitolitran ilmastovaikutus on Suomessa varsin maltillinen, noin 1 kg CO2-ekv1. Ilmastotoimissamme saamme moniin muihin maihin verrattuna etumatkaa.

Tilatasolla vastuullinen tuotanto tarkoittaa jatkuvaa toimintojen kehittämistä. Tutkittu tieto ja asiantunteva neuvonta ovat tässä välttämättömiä.

- Tilat tarvitsevat lisää tutkimustietoa nurmipeltojen hiilensidonnasta ja asiantuntevaa neuvontaa toimenpiteiden toteuttamiseksi. Lisäksi tarvitaan taloudellisia resursseja ja aikaa. Monella tilalla toimiin onkin jo ryhdytty, sanoo Maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Mauri Penttilä.

Vastuullisuuden kehittämisessä on hyvä tunnistaa maidontuotannon luonne. Muutokset ovat harvoin mahdollisia toteuttaa nopeasti, sillä esimerkiksi kasvu vasikasta lypsylehmäksi vie reilut pari vuotta, navetan käyttöikä on kymmeniä vuosia ja toukotyötkin tehdään kerran vuodessa.

Suomen vesivarat ovat runsaat2 ja nurmi kasvaa viileässä ilmastossa hyvin. Nurmivaltaisesta ruokinnasta johtuen suomalaisen maidon hiilijalanjälki on hyvin maltillinen. Suomessa on hyvät edellytykset vastuulliseen maidontuotantoon.

Suomessa on mahdollista tuottaa vastuullisia elintarvikkeita myös vientiin3.

- Me maidontuottajat koemme, että meidän on kannettava oma osamme globaalissa ruokaturvassa. Suomalaisilla, vastuullisilla maitotuotteilla on paikkansa myös maailman markkinoilla, muistuttaa MTK:n maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen.

Maitovaltuuskunta on vuonna 1995 perustettu maito-osuuskuntien yhdistys.

Maitovaliokunta on Maitovaltuuskunnan, MTK:n ja SLC:n perustama yhteistyöelin.

Maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Mauri Penttilä, puh. 0400 832 993

Maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen, puh. 040 732 7388

Lähteet:

1 https://www.luke.fi/tutkittua-tietoa-ruuan-ymparistovaikutuksista/

2 https://www.arcticfoodfromfinland.fi/fi/puhdas-vesi

3 https://www.arcticfoodfromfinland.fi/fi/ruokaketjun-vastuullisuus

Viljanen MTK:n valtuuskunnassa: Puolustamme kynsin ja hampain omaisuuden suojaa5.8.2020 10:18:24 EESTTiedote

Maamme historia osoittaa kiistattomasti, että vahva yksityinen omistusoikeus, omaisuuden suoja, on ollut ja on edelleen länsimaisen yrittäjyyden, yksityisen ja yhteisen varallisuuden kartuttamisen kulmakivi sekä elinehto- hyvinvointivaltiomme perusta, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan Tampereella.

Satakunnan ja Pohjanmaan alueen maakuntien MTK-liitot kannustavat jäseniään naakkajahtiin 1.8. – tavoitteena hätistää naakat maatilojen läheisyydestä ja lisätä niiden ihmisarkuutta28.7.2020 11:23:36 EESTTiedote

Suomen naakkakanta on yli kolminkertaistunut 1990-luvun puolivälin jälkeen. Samalla ovat lisääntyneet naakan maataloudelle aiheuttamat vahingot ja haitat. Tiloilla parveilevat naakat aiheuttavat tuhoja pelloilla ja nokkivat ilmatiiviitä rehupaaleja käyttökelvottomiksi. Naakkojen ulosteet aiheuttavat kotieläintiloille vakavan salmonellariskin. Viljelijät etsivät aktiivisesti monenlaisia keinoja naakkojen aiheuttamien ongelmien ehkäisyyn. Kannansäätelyyn on kuitenkin välttämätöntä kiinnittää kasvavaa huomiota.

Maaseuturahat pelastettiin EU-budjettineuvotteluissa21.7.2020 13:17:49 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on tyytyväinen siihen, että sopu EU:n monivuotisesta budjettikehyksestä ja EU:n elvytyspaketista syntyi jäsenmaiden välillä. Myönteistä on myös se, että komission alkuperäinen, maaseudun kannalta erittäin heikko budjettiesitys parani huippukokouksen neuvotteluissa. Suomen saama 400 miljoonan euron erilliskirjekuori maaseudun kehittämiseen on välttämätön. Sillä varmistetaan, että Suomen osuus EU:n maatalousbudjetissa kaudelle 2021-2027 on samantasoinen kuin nykyisellä budjettikaudella.