Maitovaltuuskunta: vastuullisilla suomalaisilla maitotuotteilla on paikkansa maailman markkinoilla

Globaalissa mittakaavassa Suomessa on hyvät olosuhteet maidontuotantoon. Nurmipohjaisesta ruokinnasta johtuen kotimaisen maitolitran ilmastovaikutus on hyvin maltillinen ja sitä pyritään pienentämään edelleen. Kotimainen maito tuotetaan vastuullisesti. Suomalaiset maidontuottajat haluavat kantaa vastuun globaalista ruokaturvasta ja tarjota vastuullisia elintarvikkeita myös vientiin.

Ilmastonmuutos huolestuttaa monia. Toimia on tehtävä eri aloilla ilmaston muutoksen hillitsemiseksi ja siihen sopeutumiseksi. Maidontuottajat ovat tässä työssä tiiviisti mukana. Parhaillaan tutkitaan ja sovelletaan tutkittua tietoa käytännön toimenpiteiksi tilatasolla.

Suuri osa maitolitran ilmastovaikutuksesta tulee rehuntuotannosta. Nautojen ruokinta Suomessa perustuu nurmeen, soijaa ei juurikaan käytetä. Nurmesta eli pitkälti säilörehuperusteisesta ruokinnasta johtuen maitolitran ilmastovaikutus on Suomessa varsin maltillinen, noin 1 kg CO2-ekv1. Ilmastotoimissamme saamme moniin muihin maihin verrattuna etumatkaa.

Tilatasolla vastuullinen tuotanto tarkoittaa jatkuvaa toimintojen kehittämistä. Tutkittu tieto ja asiantunteva neuvonta ovat tässä välttämättömiä.

- Tilat tarvitsevat lisää tutkimustietoa nurmipeltojen hiilensidonnasta ja asiantuntevaa neuvontaa toimenpiteiden toteuttamiseksi. Lisäksi tarvitaan taloudellisia resursseja ja aikaa. Monella tilalla toimiin onkin jo ryhdytty, sanoo Maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Mauri Penttilä.

Vastuullisuuden kehittämisessä on hyvä tunnistaa maidontuotannon luonne. Muutokset ovat harvoin mahdollisia toteuttaa nopeasti, sillä esimerkiksi kasvu vasikasta lypsylehmäksi vie reilut pari vuotta, navetan käyttöikä on kymmeniä vuosia ja toukotyötkin tehdään kerran vuodessa.

Suomen vesivarat ovat runsaat2 ja nurmi kasvaa viileässä ilmastossa hyvin. Nurmivaltaisesta ruokinnasta johtuen suomalaisen maidon hiilijalanjälki on hyvin maltillinen. Suomessa on hyvät edellytykset vastuulliseen maidontuotantoon.

Suomessa on mahdollista tuottaa vastuullisia elintarvikkeita myös vientiin3.

- Me maidontuottajat koemme, että meidän on kannettava oma osamme globaalissa ruokaturvassa. Suomalaisilla, vastuullisilla maitotuotteilla on paikkansa myös maailman markkinoilla, muistuttaa MTK:n maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen.

Maitovaltuuskunta on vuonna 1995 perustettu maito-osuuskuntien yhdistys.

Maitovaliokunta on Maitovaltuuskunnan, MTK:n ja SLC:n perustama yhteistyöelin.

Maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Mauri Penttilä, puh. 0400 832 993

Maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen, puh. 040 732 7388

Lähteet:

1 https://www.luke.fi/tutkittua-tietoa-ruuan-ymparistovaikutuksista/

2 https://www.arcticfoodfromfinland.fi/fi/puhdas-vesi

3 https://www.arcticfoodfromfinland.fi/fi/ruokaketjun-vastuullisuus

Maaseudun kuljetuksia uudistava KaikkiKyytiin voitti Kuntaliiton Klash-kilpailun23.1.2020 21:06:46 EETTiedote

MTK:n vetämä KaikkiKyytiin -yhteistyötiimi voitti tänään Kuntaliiton järjestämän valtakunnallisen Klash-haastekilpailun kuljetushaasteen. Tiimiin kuuluvat MTK, Kyyti Group, Coreorient, Sitowise sekä Vähikkälän kylä. Yhteistyötiimi esitti kilpailun tuomaristolle ratkaisun maaseudun kuljetusten uudistamiseksi. Ratkaisumallissa yhdistettiin kolmen yhtiön tarjoamat sovellukset tavalla, joka tunnistaa maaseudulla asuvien arjen ja tarpeet.

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.