Finanssiala ry

Maksamisen pilotilla löydettiin keinoja helpottaa ikääntyneiden laskunmaksua

Jaa
Helsingin kaupungin Taloushallintopalvelun (Talpa) ja Finanssiala ry:n (FA) puoli vuotta kestäneen pilotin avulla löydettiin useita keinoja, joilla ikääntyneiden siirtymistä paperilaskusta e-laskuun ja suoramaksuun saadaan helpotettua. Pilotin osapuolet löysivät myös uusia yhdessä tekemisen tapoja pilotin valmistelun ja toteuttamisen aikana.

Yhteisen pilotin avulla haluttiin selvittää, miten ikääntyneiden asiakkaiden laskun maksua voitaisiin helpottaa ja samalla tehostaa kaupungin taloushallintoa. Tavoitteena oli samalla rohkaista ja tukea ikääntyviä asiakkaita siirtymään paperilaskusta sähköiseen laskutukseen neuvonnan ja digiopastuksen avulla. Pilotin suunnittelussa ja toteuttamisessa olivat Talpan ja FA:n lisäksi Helsingin Vanhusneuvosto, Helsingin Seniori-info, Kampin palvelukeskus sekä Kaapelin mediakeskus.

”Pilotissa löydettyjen teknisten maksamista helpottavien toimenpiteiden lisäksi mietimme myös erilaisia tukitoimia niille henkilöille, jotka eivät pysty digitaalisia palveluita käyttämään. Hyvänä yhteistyökumppanina tässä olivat Kaapelin mediakeskus sekä pankkien kokeneet digiopastajat. Pilotin yhtenä seurauksena FA on lupautunut mukaan Digi- ja väestötietoviraston digiopastuksen toimintamallin rakentamiseen ja suunnittelemaan yhteistyössä parhaita digiopastuksen käytäntöjä”, kertoo kehityspäällikkö Kristiina Siikala Finanssiala ry:stä.

Talpan prosessivastaava Anita Andstenin mukaan pilotin mukanaan tuomia uusia toimintatapoja ollaan kehittämässä, kuten esimerkiksi suoramaksuvaltakirjan käyttöönottoa. Valtakirjasta on apua, jos asiakkaan tai edunvalvojan on hankala käydä tekemässä pankissa suoramaksusopimusta. Talpa käynnistää myös FA:n ehdottaman toimintatavan, jonka avulla voidaan lähettää niin sanottu e-laskun vastaanottoehdotus suoraan asiakkaan verkkopankkiin.

”Vastaanottoehdotuksen avulla helpotetaan e-laskusopimuksen tekemistä omassa verkkopankissa. Koska pilotti vahvisti käsitystämme siitä, että paperilaskun saajia on vaikea viesteillä tavoittaa ja vielä haastavampaa on aktivoida heitä siirtymään e-laskun käyttäjiksi, muitakin toimenpiteitä todella tarvitaan. Aiomme kuitenkin myös jatkaa kampanjointia, samoin yleistä tiedottamista e-laskun ja suoramaksun hyödyistä”, Andsten toteaa.

Pilotissa mukana ollut Seniori-info on kuntalaisten puhelin- ja neuvontapalvelu, jonka palvelut on kohdennettu yli 65-vuotiaille helsinkiläisille ja heidän läheisilleen. Seniori-infon tavoite toimivien yhteistyöverkostojen kehittämiseksi pilotin aikana toteutui, ja yhteistyötä on tarkoitus jatkaa. Vanhusneuvoston tavoitteena pilotille oli vanhusten laskunmaksun sujuvoittamisen ja helpottamisen edistäminen. Keskeisessä roolissa pilotissa oli tavoite siirtyä paperilaskuista sähköiseen maksamiseen ja sitä kautta helpottaa maksamisen sujuvuutta. Vanhusneuvoston edustajat painottivat, että maksamiseen tarvitaan jatkossakin vaihtoehtoja.

Tutustu pilotin loppuraporttiin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Finanssiala ry
Kehityspäällikkö Kristiina Siikala 020 793 4273
Kehityspäällikkö Jarmo Markkanen 020 793 4255


Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu Talpa
Prosessivastaava Anita Andsten 09 310 25324
Viestintäpäällikkö Kati Toikka 09 310 25161

Tietoja julkaisijasta

Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI

020 793 4240http://www.finanssiala.fi

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Finanssiala - Uudistuvan alan ääni

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry

Elli Aaltonen FA:n webinaarissa: Omaisuutta ei pitäisi huomioida hoivamaksuissa, Ahosniemi samoilla linjoilla3.12.2025 15:35:47 EET | Tiedote

Kelan entinen pääjohtaja Elli Aaltonen tyrmää ajatukset varallisuuden huomioinnista vanhusten hoivamaksuissa. Aaltosen mukaan omaisuuden huomioinnilla olisi vaikutusta muun muassa veronmaksuhalukkuuteen, sijoitusintoon ja se edesauttaisi kahden kerroksen väen syntymistä vanhusten hoivaan. Finanssiala ry yhtyy Aaltosen näkemyksiin ja kannattaa sen sijaan oman varallisuuden vapaaehtoista käyttöä hoivaan. Millaiseen hoivaan suomalaiset ovat tulevaisuudessa oikeutettuja? Onko hoivan laatu ja saatavuus yhdenvertaista eri puolilla maata? Kuka maksaa – ja miten – kun hoivan tarve kasvaa mutta maksajia on yhä vähemmän? Näihin kysymyksiin etsittiin vastauksia Finanssiala ry:n webinaarissa. Elli Aaltonen toimi tilaisuuden alustajana.

Pankkibarometri: Odotukset kotitalouksien luotonkysynnästä heikentyneet – säästövakuutuksiin sijoittaminen kasvussa2.12.2025 06:30:00 EET | Tiedote

Kotitaloudet ovat kysyneet luottoja loppuvuoden 2025 aikana jonkin verran enemmän kuin vuotta aiemmin, selviää Finanssiala ry:n Pankkibarometrista. Odotukset lainanottohalukkuudesta maltillistuneet selvästi edelliseen kyselyyn verrattuna. Yritykset ovat kysyneet luottoja jonkin verran enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan, ja odotukset yritysten luotonkysynnälle vuoden 2026 alussa ovat varsin positiiviset. Barometrin mukaan yritysten odotetaan kysyvän luottoa erityisesti investointeihin.

Säästäminen ja luotonkäyttö -tutkimus: Suomalainen sijoittaja arvostaa vaivattomuutta ja tuottoa29.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote

Sijoituskohdetta valittaessa suomalaisille tärkeimmät kriteerit ovat vaivattomuus ja hyvät tuotot. Asia selviää Finanssiala ry:n teettämästä Säästäminen ja luotonkäyttö -tutkimuksesta. 64 prosenttia vastaajista sanoo, että vaivattomuudella on paljon vaikutusta sijoituskohteen valintaan. Tuotosta näin vastaa 63 prosenttia. Vähäisin painoarvo sijoittajille on sijoituskohteen eettisyydellä ja vastuullisuudella sekä ekologisuudella ja ympäristöarvojen huomioinnilla.

Miljardivoitot ja nollavastuu eivät sovi yhteen – EU vetää alustajättejä vastuuseen huijausten mahdollistamisesta28.11.2025 12:22:50 EET | Tiedote

Sosiaalisen median yritysten on jatkossa korvattava pankeille digihuijausten uhreille maksetut hyvitykset, jos käy ilmi, että alustat eivät ole poistaneet huijaukseksi ilmoitettua mainosta. Tämä perustuu uuteen EU:n maksusääntelyyn, josta Euroopan parlamentti ja Eurooppa-neuvosto sopivat. Uudet säännöt pohjautuvat EU:n digipalveluasetukseen (Digital Services Act, DSA) ja digimarkkinasäädökseen (Digital Markets Act, DMA), jotka rajoittavat laittoman sisällön leviämistä sekä estävät muun muassa Googlen, Amazonin ja Metan kaltaisia suuria verkkoalustoja kasvattamasta vaikutusvaltaansa kohtuuttomasti. Vuonna 2024 suomalaisilta huijattiin rahaa yli 107 miljoonan euron arvosta. Pankit saivat pysäytettyä ja palautettua 44 miljoonaa euroa. Palautettujen varojen määrä kasvoi edellisvuodesta 35 prosentilla. Verkkorikollisten kynsiin jäi silti lähes 63 miljoonaa euroa. Verkkoalustat saavat petosrikollisten maksamista mainoksista merkittävät tulot. Meta arvioi, että jopa 10 prosenttia sen vuoden 2

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye