Finanssiala ry

Maksamisen pilotilla löydettiin keinoja helpottaa ikääntyneiden laskunmaksua

Jaa
Helsingin kaupungin Taloushallintopalvelun (Talpa) ja Finanssiala ry:n (FA) puoli vuotta kestäneen pilotin avulla löydettiin useita keinoja, joilla ikääntyneiden siirtymistä paperilaskusta e-laskuun ja suoramaksuun saadaan helpotettua. Pilotin osapuolet löysivät myös uusia yhdessä tekemisen tapoja pilotin valmistelun ja toteuttamisen aikana.

Yhteisen pilotin avulla haluttiin selvittää, miten ikääntyneiden asiakkaiden laskun maksua voitaisiin helpottaa ja samalla tehostaa kaupungin taloushallintoa. Tavoitteena oli samalla rohkaista ja tukea ikääntyviä asiakkaita siirtymään paperilaskusta sähköiseen laskutukseen neuvonnan ja digiopastuksen avulla. Pilotin suunnittelussa ja toteuttamisessa olivat Talpan ja FA:n lisäksi Helsingin Vanhusneuvosto, Helsingin Seniori-info, Kampin palvelukeskus sekä Kaapelin mediakeskus.

”Pilotissa löydettyjen teknisten maksamista helpottavien toimenpiteiden lisäksi mietimme myös erilaisia tukitoimia niille henkilöille, jotka eivät pysty digitaalisia palveluita käyttämään. Hyvänä yhteistyökumppanina tässä olivat Kaapelin mediakeskus sekä pankkien kokeneet digiopastajat. Pilotin yhtenä seurauksena FA on lupautunut mukaan Digi- ja väestötietoviraston digiopastuksen toimintamallin rakentamiseen ja suunnittelemaan yhteistyössä parhaita digiopastuksen käytäntöjä”, kertoo kehityspäällikkö Kristiina Siikala Finanssiala ry:stä.

Talpan prosessivastaava Anita Andstenin mukaan pilotin mukanaan tuomia uusia toimintatapoja ollaan kehittämässä, kuten esimerkiksi suoramaksuvaltakirjan käyttöönottoa. Valtakirjasta on apua, jos asiakkaan tai edunvalvojan on hankala käydä tekemässä pankissa suoramaksusopimusta. Talpa käynnistää myös FA:n ehdottaman toimintatavan, jonka avulla voidaan lähettää niin sanottu e-laskun vastaanottoehdotus suoraan asiakkaan verkkopankkiin.

”Vastaanottoehdotuksen avulla helpotetaan e-laskusopimuksen tekemistä omassa verkkopankissa. Koska pilotti vahvisti käsitystämme siitä, että paperilaskun saajia on vaikea viesteillä tavoittaa ja vielä haastavampaa on aktivoida heitä siirtymään e-laskun käyttäjiksi, muitakin toimenpiteitä todella tarvitaan. Aiomme kuitenkin myös jatkaa kampanjointia, samoin yleistä tiedottamista e-laskun ja suoramaksun hyödyistä”, Andsten toteaa.

Pilotissa mukana ollut Seniori-info on kuntalaisten puhelin- ja neuvontapalvelu, jonka palvelut on kohdennettu yli 65-vuotiaille helsinkiläisille ja heidän läheisilleen. Seniori-infon tavoite toimivien yhteistyöverkostojen kehittämiseksi pilotin aikana toteutui, ja yhteistyötä on tarkoitus jatkaa. Vanhusneuvoston tavoitteena pilotille oli vanhusten laskunmaksun sujuvoittamisen ja helpottamisen edistäminen. Keskeisessä roolissa pilotissa oli tavoite siirtyä paperilaskuista sähköiseen maksamiseen ja sitä kautta helpottaa maksamisen sujuvuutta. Vanhusneuvoston edustajat painottivat, että maksamiseen tarvitaan jatkossakin vaihtoehtoja.

Tutustu pilotin loppuraporttiin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Finanssiala ry
Kehityspäällikkö Kristiina Siikala 020 793 4273
Kehityspäällikkö Jarmo Markkanen 020 793 4255


Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu Talpa
Prosessivastaava Anita Andsten 09 310 25324
Viestintäpäällikkö Kati Toikka 09 310 25161

Tietoja julkaisijasta

Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI

020 793 4240http://www.finanssiala.fi

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Finanssiala - Uudistuvan alan ääni

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry

Poikkeusluvilla ei ylläpidetä liiketoimintaa vaan ajetaan sitä alas – Pakotteiden alaisen Teboilin vetoomus pankeille ja Fivalle on harhaanjohtava31.10.2025 17:16:01 EET | Tiedote

Yhdysvaltojen asettamien pakotteiden kohteena olevalta Teboililta on harhaanjohtavaa vedota pankkeihin ja Finanssivalvontaan (Fiva), että ne tukisivat sitä maksuista suoriutumisessa. Pakotteille asetettujen poikkeuslupien tarkoitus on sallia ainoastaan liiketoiminnan alasajoon liittyvät maksut, ei normaalia liiketoimintaa. Pankeilla on velvollisuus varmistaa, etteivät maksut päädy pakotteiden kohteena olevien tahojen käyttöön vaan että ne suoritetaan jäädytetylle tilille.

Myytinmurtamisen paikka: Pankkilainaa saa – yritysrahoituksen suurimmat ongelmat ovat heikko taloustilanne ja kasvurahoituksen kapeikot29.10.2025 09:59:21 EET | Tiedote

Suomessa pienet ja keskisuuret yritykset saavat lainaa helpommin kuin julkinen keskustelu usein antaa ymmärtää. Vain seitsemän prosenttia pk-yrityksistä kokee kyselytutkimuksen mukaan rahoituksen puutteen suurimmaksi kasvun esteeksi, kun taas 42 prosenttia piti yleistä taloustilannetta suurimpana jarruna. Myönteisen lainapäätöksen saadakseen yrityksen tulee olla maksukykyinen ja vakuuksien riittäviä. Pitkäaikainen taantuma on heikentänyt monien yritysten tilannetta. Pankkirahoituksen rinnalle tarvitaan lisää riskiä kantavia rahoitusmuotoja, jotta pk-yritysten kasvun kapeikot saadaan korjattua ja rahoituslähteitä monipuolistettua. Tämä koskee etenkin kasvuloikkaa tekeviä yrityksiä.

Kansalaisen terveystiedot eivät kuulu valtiolle – Yksityisyyden suojaa ja tietosuojaa rikkovaa esitystä Verohallinnon tiedonsaantioikeuksista ei pidä edistää11.10.2025 06:30:00 EEST | Tiedote

Hallitus esittää merkittävää laajennusta Verohallinnon tiedonsaantioikeuksiin. Esitys on räikeässä ristiriidassa sekä tietosuoja-asetuksen että perustuslain turvaaman yksityisyyden suojan kanssa. Massaluonteiset, yksilöimättömät tietopyynnöt tilitapahtumista saattavat helposti paljastaa yksityisiä tietoja. Esitys saattaisi asettaa pankit tilanteeseen, jossa niiden tulisi valita rikkoako tietosuojasääntelyä vai verolainsäädäntöä. Ristiriitainen ja puutteellinen esitys on syytä perua.

Euroopan laajuinen muutos verkkopankkimaksamisessa – tämä kaikki muuttuu tällä viikolla7.10.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

9.10.2025. alkaen pankit tarkistavat, että verkkopankkimaksuissa maksunsaajan nimi ja tilinumero vastaavat toisiaan. Verkkopankki ilmoittaa, jos tiedot eivät täsmää tai ne melkein täsmäävät. Verkkopankin vastaisuudessa antamista huomautuksista ei tule huolestua. Maksunsaajan tarkistamisen tavoitteena on parantaa maksamisen turvallisuutta ja ehkäistä petoksia sekä väärille tileille tehtyjä maksuja. Huomautuksissa ei ole kyse huijauksista. Laskuttajien tulee varmistaa, että maksajat tietävät yrityksen virallisen nimen, jotta maksutiedot täsmäävät pankin rekisterissä. Muutos perustuu 9.10. voimaan tulevaan EU:n pikamaksuasetukseen, jonka tavoitteena on nopeuttaa maksamista koko euroalueella. Jatkossa euroalueella pankkiasiakkaalla on oltava mahdollisuus lähettää rahaa pikasiirtona kymmenessä sekunnissa tililtä toiselle ajankohdasta riippumatta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye