Maksuperusteinen sovittelu aiheuttaa väärinkäsityksiä

Huhtikuun alusta voimaan tulleen lakimuutoksen myötä työttömyysetuuden maksamisessa huomioidaan tulot osa-aikatyöstä silloin, kun palkka maksetaan. Ennen lakimuutosta ratkaisevaa oli se, milloin työ tehtiin. Moni on virheellisesti ymmärtänyt, että muutos vaikutti myös tapaan, jolla etuuksia haetaan.

Kun työttömänä aloittaa osa-aikatyön, voidaan etuus maksaa jatkossa nopeammin. Käytettävissä olevat tulot jakautuvat eri tavoin kuin ennen lakimuutosta.

Olemme saaneet paljon kyselyitä siitä, miten esimerkiksi työtunnit lakimuutosten jälkeen ilmoitetaan, kertoo Yleinen työttömyyskassa YTK:n työttömyysturva-asiantuntija Petja Eklund.

Työtunnit ilmoitetaan kuten ennenkin. Työttömyyspäivärahan maksaja tarvitsee tiedot työtunneista työssäoloehdon ja työaikarajan seuraamiseksi, Eklund ohjeistaa.

Toinen väärinkäsitys on ollut se, että soviteltua etuutta ei tarvitse enää erikseen hakea. Eklund toteaa, että myös lakimuutoksen jälkeen sovitteltua etuutta pitää hakea. Hakemus myös käsitellään normaalisti. Muutos koski vain ajankohtaa, jossa osa-aikatyöstä ansaittu palkka huomioidaan. Käytännön vaikutus on se, että nyt kaikilla hakijoilla on useimmiten kaikki tarvittavat tiedot olemassa, kun etuutta haetaan.

Aiemmin palkkalaskelmaa ei välttämättä ollut vielä käytettävissä, kun etuutta haettiin. Tämä johti viivästyksiin, mikä teki osa-aikaisen työn vastaanottamisesta riskin toimeentulon kannalta.

Palkkalaskelma pitää muutoksen jälkeen yhä toimittaa, mutta koska sitä tarvitaan vasta silloin, kun palkkakin on jo maksettu, on sen toimittamiselle enemmän aikaa. Vasta ensi vuonna tulorekisterin myötä työttömyyskassat voivat alkaa luopua erikseen toimitettavista palkkalaskelmista. Silloin palkkatiedot saadaan tulorekisteristä.

YTK:n toimitusjohtaja Sanna Alamäen mukaan lakimuutos on ollut hyvä ja toivottu. Alamäen mukaan työttömyysturvaan tulevat lakimuutokset aiheuttavat useimmiten alkuun hieman hämmennystä, mutta asiat vakiintuvat nopeasti ja epäselvyyksistä päästään eroon.

Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa jo yli 410 000 palkansaajaa työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. YTK palvelee valtakunnallisesti verkossa ja toimistossa Loimaalla työskentelee 130 ansioturvan ammattilaista. www.ytk.fi