Maksuton Kesäduunari-info neuvoo nuoria työntekijöitä pulmatilanteissa

Kesäduunarineuvoja Liisa Lehtonen. Kuvaaja: Patrik Lindström

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info aukeaa tänään. Kesäduunari-infossa yhteydenottoihin vastaa tänä vuonna oikeustieteen ylioppilas Liisa Lehtonen.

Lehtonen toivoo, että kesätyöntekijät ottaisivat yhteyttä rohkeasti heti, jos jokin kesätöihin liittyvä asia mietityttää. Perehtymällä huolellisesti työntekijän oikeuksiin ja velvollisuuksiin jo ennakkoon voi ehkäistä asioiden muuttumista ongelmiksi.

– Kesäduunari-infoon voi soittaa jo ennen työsopimuksen allekirjoittamista, jos jokin siinä mietityttää, Lehtonen muistuttaa ja korostaa kirjallisen työsopimuksen tärkeyttä.

– Kirjallinen työsopimus on hyvä käydä rauhassa läpi ennen allekirjoittamista.

Kesätyöntekijöiden oikeus saada työsuhteen ehdot kirjallisena nousi esiin useissa työsopimuksia koskevissa yhteydenotoissa viime vuonna. Työntekijällä on lain mukainen oikeus saada kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista, jos työsuhde on yli kuukauden mittainen.

Nuorille suunnatulla työsuhdeneuvonnalle yhä tarvetta

Maksuton Kesäduunari-info palvelee nuoria kesätyöntekijöitä jo 15. kertaa.  Palvelu on tarjonnut vastauksia tuhansien nuorten sekä heidän vanhempiensa ja työnantajien kysymyksiin. Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti, joten avun pyytämistä ei tarvitse arastella.

Vaikka työelämä on vuosien aikana muuttunut, ovat kysymysten aiheet pysyneet pitkälti samoina. Joka vuosi näyttäisi tulevan paljon kysymyksiä erityisesti palkkoihin sekä työaikoihin liittyen. Myös koeaikaan liittyen tulee yhteydenottoja.

Kesäduunari-info palvelee elokuun loppuun asti

Kesäduunari-info aukeaa tänään torstaina 2. toukokuuta ja on avoinna perjantaihin 30. elokuuta asti. Kesäduunarineuvojan tavoittaa numerosta 0800 179 279 arkisin klo 9–15. Käytössä on myös Kesäduunari-infon sivuilta löytyvä sähköinen yhteydenottolomake. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä.

Apua löytää myös Kesäduunari-infon verkkosivuilta www.kesaduunari.fi.  Ennen yhteydenottoa voi tutustua usein kysyttyjen kysymyksien vastauksiin. Lisäksi kannattaa tutustua myös kesäduunarin muistilistaan.

Kesäduunari-info löytyy myös
Facebookista: www.facebook.com/kesaduunari
Twitteristä: twitter.com/Kesaduunari
Instagramista: www.instagram.com/kesaduunari

Kesäduunarineuvoja Liisa Lehtosen kuvat ovat median käytössä.
Kuvaaja Patrik Lindström: Lataa kuvat Dropboxista

Lisätiedot

Kesäduunarineuvoja Liisa Lehtosen haastattelupyynnöt: viestinnän asiantuntija Pauli Vento, 040 522 3611, pauli.vento@sak.fi

Kesäduunarineuvoja Liisa Lehtonen. Kuvaaja: Patrik Lindström

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 15 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK:n hallitus: Työnantajan toiminta muistuttaa yksipuolista keskitettyä ratkaisua11.11.2019 13:17:14 EETTiedote

Syksyn työmarkkinoiden sopimuskierros on täydessä vauhdissa. Tällä hetkellä liitot neuvottelevat useissa yksityisen puolen pöydissä alakohtaisia työehtosopimusratkaisuja sekä määrittelevät suomalaisen työn hinnan. Keväällä neuvottelupöytään menevät julkisen sektorin liitot. STTK:n hallitus totesi tänään, että se ei haikaile keskitettyjen ratkaisujen perään. Mistään vientimallista ei myöskään ole sovittu, joten kyse on puhtaasta liittokierroksesta. - Se tarkoittaa, että liitot neuvottelevat itsenäisesti asettamiensa tavoitteiden pohjalta. Onko tämä järkevää Suomen talouden ja työllisyyden kannalta, selviää jälkeen päin. Tämä on kuitenkin malli, johon Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) tilanteen ajoi luopumalla yksipuolisesti keskitetyistä palkkaratkaisuista, puheenjohtaja Antti Palola muistuttaa. EK on peräänkuuluttanut vientivetoista kierrosta, jossa päänavaajat määrittelevät kustannustason. - Toisaalta näyttää siltä, että moni työnantajaliitto haikailee pääsevänsä tämän kustannusraamin

STTK: Aktiivimallin työllisyysvaikutukset epäselvät, jatkossa panostukset palveluihin1.11.2019 15:07:27 EETTiedote

Tiedote Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen raportissa aktiivimallin vaikutuksista työttömiin ja TE-toimistojen toimintaan todetaan, että aktiivimallin työllisyysvaikutuksia on vaikea arvioida muun muassa suhdannetilanteen muuttumisen vuoksi. - Työllisyysvaikutuksia ei silti voi pitää millään tavalla merkittävinä. Päinvastoin: raportissa todetaan, että asiantuntijahaastateltavat eivät havaitse suoraviivaista yhteyttä aktiivimallin ja työllistymisen parantumisen välillä, STTK:n johtaja Katarina Murto toteaa. Sen sijaan aktiivimallin vaikutukset toimeentulon heikentymiseen näkyvät selvästi. Raportin mukaan aktiivimalli pienensi työttömyysturvaa reilulta kolmannekselta työttömyysetuuksien saajista. Vuoden 2018 alussa kokonaan työttömänä olleilla työttömyysetuus pieneni yli puolelta. Erityisen usein etuutta pienennettiin ikääntyneiltä ja työttömyysturvan lisäpäiväetuuksia saavilta. - Myönteistä on, että palveluihin osallistuminen lisääntyi työttömien joukossa. Palvelujen sisältö ja koh

STTK: Asumisen hintaerot työvoiman liikkuvuuden este31.10.2019 06:00:00 EETTiedote

Tiedote Asumiskustannusten voimakas nousu Suomen suurimmissa kaupungeissa estää työvoiman liikkuvuutta yhä selvemmin. Esimerkiksi Helsingin vapaarahoitteisten asuntojen neliöhinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan vuosina 2005 - 2018 yli 70 prosenttia, kun samassa ajassa ansiotaso nousi alle 40 ja yleinen inflaatio oli noin 20 prosenttia. STTK:n tuoreessa kyselyssä 38 prosenttia vastaajista kertoo asumiskustannustensa tuottavan jatkuvaa huolta. Pääkaupunkiseudulla jopa 43 prosenttia kokee näin. Yli kolmannes vastaajista kertoo esimerkiksi tinkineensä ruoasta ja hyvinvointipalveluista asumiskustannusten takia ainakin muutaman kerran vuodessa. - Pitkään jatkunut maltillinen palkkapolitiikka yhdistettynä kasvukeskusten asuntojen selvään kallistumiseen vaikeuttaa monien työntekijöiden mahdollisuutta muuttaa työn perässä sinne, missä työtä olisi tarjolla. Asuntorakentamista suurimmissa kasvukeskuksissa on kiihdytettävä, jotta kysyntä ja tarjonta olisivat paremmin tasapainossa. Rakentamattom

STTK:n ja Itä-Suomen yliopiston analyysi: Keskustelu yleissitovuudesta ja paikallisesta sopimisesta on liian suppeaa23.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

STTK:n ja Itä-Suomen yliopiston yhteistyönä ja oikeustieteen tohtori, dosentti Jaana Paanetojan johdolla on tehty oikeudellinen analyysi työehtosopimusten yleissitovuudesta ja työpaikkatason sopimisesta. Analyysi on kokonaisvaltainen selvitys yleissitovuusjärjestelmästä ja sen mahdollisen supistamisen vaikutuksista sekä työpaikkatason sopimustoiminnan lisäämisen keinoista.