Maksuton Kesäduunari-info palvelee jälleen kesätyöntekijöitä ja työnantajia

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info avataan tänään. Kesäduunari-infossa yhteydenottoihin vastaa tänä kesänä Salla Hakoköngäs. Salla on koulutukseltaan oikeusnotaari ja opiskelee oikeustieteen maisteriksi pääaineenaan työoikeus.

Kesäduunarineuvoja Salla Hakoköngäs toivoo, että kesätyöntekijät ottaisivat yhteyttä neuvontaan heti, jos jokin kesätöihin liittyvä asia mietityttää. Perehtymällä työntekijän oikeuksiin ja velvollisuuksiin jo ennen kesätyön alkamista voi ehkäistä mahdollisia ongelmatilanteita.

– Kesäduunari-infoon kannattaa soittaa tai laittaa viestiä ennen työsopimuksen allekirjoittamista, jos jokin siinä mietityttää. Neuvontaan voivat soittaa myös työnantajat, joilla on kysyttävää kesätyöntekijöiden työsuhteisiin liittyvistä asioista, Hakoköngäs painottaa.

Ennen kesätyön alkamista työsopimus kannattaa tehdä kirjallisena ja käydä tarkkaan läpi ennen allekirjoittamista, Hakoköngäs muistuttaa.

Maksuton Kesäduunari-info on tarjonnut neuvontaa ja vastauksia jo 16 vuotta nuorten sekä heidän vanhempiensa ja työnantajien kysymyksiin. Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti, joten neuvojen kysymistä ei tarvitse arastella.

Vaikka työelämä on vuosien aikana muuttunut monin tavoin, kysymysten aiheet ovat pysyneet pitkälti samoina. Joka vuosi kysytään paljon palkka- ja työaika-asioista. Myös koeaikaa ja työtodistusta koskevista kysymyksistä tulee usein yhteydenottoja.

Koronan jälkeen monella nuorella ensimmäinen kesätyö edessä

Kesä 2021 on monelle nuorelle merkittävä työkokemuksen ja työelämään kasvamisen kannalta, koska viime kesänä kesätöitä oli selvästi vähemmän tarjolla koronan vuoksi.

Kesätyö on nuorelle työkokemuksen ja itsenäisyyden kasvun kannalta merkittävä kokemus. Viime aikoina julkisuudessa on puhuttu paljon nuorten opintojen venymisestä ja henkisen hyvinvoinnin laskusta sekä nuoruuteen liittyvien kokemusten puuttumisesta. Onkin erittäin arvokasta, että mahdollisimman moni nuori pääsee tänä kesänä myös kesätyön kautta rakentamaan omaa elämäänsä.

Kesätyöntekijöiden palkkaaminen on työnantajilta arvokasta työtä ja toivottavasti kesätyöpaikkoja tarjotaan mahdollisimman paljon. Nyt niillä on tavallistakin suurempi merkitys, Hakoköngäs korostaa.

Kesäduunari-info palvelee elokuun loppuun asti

Kesäduunari-info avataan tänään maanantaina 3. toukokuuta ja se palvelee maanantaihin 30. elokuuta asti. Kesäduunarineuvojan tavoittaa arkisin kello 9–15 puhelimitse numerosta 0800 179 279 tai WhatsApp-sovelluksella numerosta 040 747 1571. Käytössä on myös sähköinen yhteydenottolomake Kesäduunari-infon sivuilla. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä.

Kesätyötä koskevat perustiedot ovat käytettävissä Kesäduunari-infon verkkosivuilla osoitteessa www.kesaduunari.fi. Ennen yhteydenottoa kannattaa tutustua usein kysyttyjen kysymyksien vastauksiin ja kesäduunarin muistilistaan.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.

Akava: Kehysriihessä ei katsottu riittävästi tulevaisuuteen29.4.2021 21:54:43 EEST | Tiedote

Akavan mielestä hallituksen kehysriihessä ei tehty riittävästi päätöksiä Suomen talouden kestävyyden parantamiseksi. Työllisyystoimet jäivät liian vähäisiksi, jotta työllisyysastetavoite voitaisiin saavuttaa. Parlamentaarisen työryhmän perustaminen TKI-panostusten lisäämiseksi on hyvä askel sitoutumisessa neljän prosentin BKT-osuuteen. Akava katsoo, että kotitalousvähennyksen määrän korottaminen ja käyttöalueen laajentaminen ovat myönteisiä päätöksiä.

Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset osaksi koulutusjärjestelmän kustannuksia19.4.2021 12:01:09 EEST | Tiedote

Allekirjoittaneet järjestöt esittävät yhdessä, että työterveyshuoltoon pätevöittävän koulutuksen kustannusten maksurasitus tulee siirtää työnantajalta ja opintojen suorittajalta osaksi koulutusjärjestelmän kustannuksia. Työterveyshuoltolaki edellyttää työterveyshuollon ammattihenkilöiltä ja asiantuntijalta vähintään 15 opintopisteen laajuista työterveyshuoltoon pätevöittävää koulutusta kahden vuoden kuluessa siitä, kun hän siirtyy työterveyshuollon tehtäviin.

Opiskelija- ja nuorisojärjestöt vaativat: Työuupuneen toimeentulo on turvattava sairausloman aikana myös ilman mielenterveysdiagnoosia19.4.2021 10:10:55 EEST | Tiedote

Työuupumus ja mielenterveyden oireilu yleistyvät yhä niin että niistä voidaan puhua lähes kansantautina. Työuupumuksesta toipuminen ja paluu työelämään on pitkä ja vaikea prosessi. Toimeentulon turvaaminen aiheuttaa monilla huolia toipumisen aikana. Ehdotamme sairauspäivärahakäytäntöihin muutosta, jolla turvataan toimeentulo työuupumuksesta aiheutuvan sairausloman aikana.

Akava, Upseeriliitto ja Päällystöliitto: Sotilaiden työssäjaksamisen ongelmat korjattava Puolustusvoimissa16.4.2021 06:32:25 EEST | Tiedote

Akava, Upseeriliitto ja Päällystöliitto nostavat esille tuoreen kyselyn tulokset, jotka kertovat palautumisen riittämättömyydestä Puolustusvoimien henkilökunnan joukossa. Upseeriliiton ja Päällystöliiton jäsenkyselyn tulokset osoittavat, että mahdollisuudet palautua erityisesti sotilaallisen harjoituksen tai meripalvelun jälkeen ovat puutteelliset ja pitkät työsidonnaisuusjaksot ovat kuormittavia.