Maksuton Kesäduunari-info palvelee jälleen kesätyöntekijöitä ja työnantajia

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info avataan tänään. Kesäduunari-infossa yhteydenottoihin vastaa tänä kesänä Salla Hakoköngäs. Salla on koulutukseltaan oikeusnotaari ja opiskelee oikeustieteen maisteriksi pääaineenaan työoikeus.

Kesäduunarineuvoja Salla Hakoköngäs toivoo, että kesätyöntekijät ottaisivat yhteyttä neuvontaan heti, jos jokin kesätöihin liittyvä asia mietityttää. Perehtymällä työntekijän oikeuksiin ja velvollisuuksiin jo ennen kesätyön alkamista voi ehkäistä mahdollisia ongelmatilanteita.

– Kesäduunari-infoon kannattaa soittaa tai laittaa viestiä ennen työsopimuksen allekirjoittamista, jos jokin siinä mietityttää. Neuvontaan voivat soittaa myös työnantajat, joilla on kysyttävää kesätyöntekijöiden työsuhteisiin liittyvistä asioista, Hakoköngäs painottaa.

Ennen kesätyön alkamista työsopimus kannattaa tehdä kirjallisena ja käydä tarkkaan läpi ennen allekirjoittamista, Hakoköngäs muistuttaa.

Maksuton Kesäduunari-info on tarjonnut neuvontaa ja vastauksia jo 16 vuotta nuorten sekä heidän vanhempiensa ja työnantajien kysymyksiin. Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti, joten neuvojen kysymistä ei tarvitse arastella.

Vaikka työelämä on vuosien aikana muuttunut monin tavoin, kysymysten aiheet ovat pysyneet pitkälti samoina. Joka vuosi kysytään paljon palkka- ja työaika-asioista. Myös koeaikaa ja työtodistusta koskevista kysymyksistä tulee usein yhteydenottoja.

Koronan jälkeen monella nuorella ensimmäinen kesätyö edessä

Kesä 2021 on monelle nuorelle merkittävä työkokemuksen ja työelämään kasvamisen kannalta, koska viime kesänä kesätöitä oli selvästi vähemmän tarjolla koronan vuoksi.

Kesätyö on nuorelle työkokemuksen ja itsenäisyyden kasvun kannalta merkittävä kokemus. Viime aikoina julkisuudessa on puhuttu paljon nuorten opintojen venymisestä ja henkisen hyvinvoinnin laskusta sekä nuoruuteen liittyvien kokemusten puuttumisesta. Onkin erittäin arvokasta, että mahdollisimman moni nuori pääsee tänä kesänä myös kesätyön kautta rakentamaan omaa elämäänsä.

Kesätyöntekijöiden palkkaaminen on työnantajilta arvokasta työtä ja toivottavasti kesätyöpaikkoja tarjotaan mahdollisimman paljon. Nyt niillä on tavallistakin suurempi merkitys, Hakoköngäs korostaa.

Kesäduunari-info palvelee elokuun loppuun asti

Kesäduunari-info avataan tänään maanantaina 3. toukokuuta ja se palvelee maanantaihin 30. elokuuta asti. Kesäduunarineuvojan tavoittaa arkisin kello 9–15 puhelimitse numerosta 0800 179 279 tai WhatsApp-sovelluksella numerosta 040 747 1571. Käytössä on myös sähköinen yhteydenottolomake Kesäduunari-infon sivuilla. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä.

Kesätyötä koskevat perustiedot ovat käytettävissä Kesäduunari-infon verkkosivuilla osoitteessa www.kesaduunari.fi. Ennen yhteydenottoa kannattaa tutustua usein kysyttyjen kysymyksien vastauksiin ja kesäduunarin muistilistaan.

Akava Works -talousennuste: Suomen talous nousee nopeasti koronarajoitusten keventyessä9.6.2021 10:00:30 EEST | Tiedote

Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 2,6 prosenttia vuonna 2021 ja 3,0 prosenttia vuonna 2022. Yksityinen kulutus on tärkein kasvun vauhdittaja. Työttömyyden vähentyminen on ollut viime kuukausina verkkaista. Rajoitusten purkaminen auttaa palvelualoja palaamaan aiempaan liiketoiminnan määrään, mikä vähentää lomautettujen ja työttömien määrää. Maailmantalouden elpyminen vetää viennin ja yksityiset investoinnit Suomessa nousuun.

Akava keskittää ja vahvistaa tiedontuotantoaan9.6.2021 08:15:31 EEST | Tiedote

Akavan tiedontuotannon Akava Worksin resursseja vahvistetaan. Akava Works tekee jatkossa laajemmin selvityksiä sekä omana tuotantona että toimeksiantoina ulkopuolisille kumppaneille ja osallistuu myös yhteistyöhankkeisiin. Akava eroaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) kannatusyhdistyksen jäsenyydestä siirtääkseen resursseja omaan tiedontuotantoonsa, päätti Akavan hallitus kokouksessaan 8. kesäkuuta 2021.

Akava: Osaamisen ja koulutustason nostaminen vaatii vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta18.5.2021 13:39:58 EEST | Tiedote

Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon. Se edellyttää vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.