Maksuton Kesäduunari-info palvelee jälleen kesätyöntekijöitä ja työnantajia

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info avataan tänään. Kesäduunari-infossa yhteydenottoihin vastaa tänä kesänä Salla Hakoköngäs. Salla on koulutukseltaan oikeusnotaari ja opiskelee oikeustieteen maisteriksi pääaineenaan työoikeus.

Kesäduunarineuvoja Salla Hakoköngäs toivoo, että kesätyöntekijät ottaisivat yhteyttä neuvontaan heti, jos jokin kesätöihin liittyvä asia mietityttää. Perehtymällä työntekijän oikeuksiin ja velvollisuuksiin jo ennen kesätyön alkamista voi ehkäistä mahdollisia ongelmatilanteita.

– Kesäduunari-infoon kannattaa soittaa tai laittaa viestiä ennen työsopimuksen allekirjoittamista, jos jokin siinä mietityttää. Neuvontaan voivat soittaa myös työnantajat, joilla on kysyttävää kesäduunarien työsuhteisiin liittyviä kysymyksiä, Hakoköngäs painottaa.

– Ennen kesätyön alkamista työsopimus kannattaa tehdä kirjallisena ja käydä tarkkaan läpi ennen allekirjoittamista, Hakoköngäs muistuttaa.

Maksuton Kesäduunari-info on tarjonnut neuvontaa ja vastauksia jo 16 vuotta nuorten sekä heidän vanhempiensa ja työnantajien kysymyksiin. Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti, joten neuvojen kysymistä ei tarvitse arastella.

Vaikka työelämä on vuosien aikana muuttunut monin tavoin, kysymysten aiheet ovat pysyneet pitkälti samoina. Joka vuosi kysytään paljon palkka- ja työaika-asioista. Myös koeaikaa ja työtodistusta koskevista kysymyksistä tulee usein yhteydenottoja.

Koronan jälkeen monella nuorella ensimmäinen kesäduuni edessä

Kesä 2021 on monelle nuorelle merkittävä työkokemuksen ja työelämään kasvamisen kannalta, koska viime kesänä kesätöitä oli selvästi vähemmän tarjolla koronan vuoksi.

Kesätyö on nuorelle työkokemuksen ja itsenäisyyden kasvun kannalta merkittävä kokemus. Viime vuonna julkisuudessa on puhuttu paljon nuorten opintojen venymisestä ja henkisen hyvinvoinnin laskusta sekä nuoruuteen liittyvien kokemusten puuttumisesta. Onkin erittäin arvokasta, että mahdollisimman moni nuori pääsee tänä kesänä myös kesätyön kautta rakentamaan omaa elämäänsä.

– Kesätyöntekijöiden palkkaaminen on työnantajilta arvokasta työtä ja toivottavasti kesätyöpaikkoja tarjotaan mahdollisimman paljon. Nyt niillä on tavallistakin suurempi merkitys, Hakoköngäs korostaa.

Kesäduunari-info palvelee elokuun loppuun asti

Kesäduunari-info aukeaa tänään maanantaina 3. toukokuuta ja palvelee maanantaihin 30. elokuuta asti. Kesäduunarineuvojan tavoittaa arkisin kello 9–15 puhelimitse numerosta 0800 179 279 tai WhatsApp-sovelluksella numerosta 040 747 1571. Käytössä on myös sähköinen yhteydenottolomake Kesäduunari-infon sivuilla. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä.

Kesätyötä koskevat perustiedot ovat käytettävissä Kesäduunari-infon verkkosivuilla osoitteessa www.kesaduunari.fi. Ennen yhteydenottoa kannattaa tutustua usein kysyttyjen kysymyksien vastauksiin ja kesäduunarin muistilistaan.

Kuva: Patrik Lindström

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK: Koulutusjärjestelmä avainroolissa nuorten työelämävalmiuksien kehittämisessä5.5.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Nuorten työntekijöiden osallisuuteen ja hyvinvointiin tulisi kiinnittää työpaikoilla vahvemmin huomiota. Se edellyttää myös nykyistä parempia valmiuksia ohjata ja neuvoa työelämään tulevia. STTK:n selvityksen mukaan lähes 80 prosenttia nuorista sai työelämään liittyvää ohjausta ja neuvontaa koulusta tai oppilaitoksesta. Työnantajan antaman neuvonnan mainitsi vain muutama vastaaja.

The free Summer Job Helpline is once again up and running for summer employees and employers3.5.2021 07:00:00 EEST | Press release

Today is the opening day of the Summer Job Helpline, provided jointly by the Central Organisation of Finnish Trade Unions (SAK), Akava and the Finnish Confederation of Professionals (STTK). This summer, all enquiries to the helpline will be handled by Salla Hakoköngäs. Salla has a Bachelor of Laws degree and is currently studying for her Master of Laws degree with a major in laour law.

STTK: Menokehysjousto tukee ulospääsyä koronakriisistä, sopeutustoimet väärä signaali markkinoille29.4.2021 21:09:09 EEST | Tiedote

STTK on tyytyväinen, että haastaviksi osoittautuneissa hallituksen kehysriihineuvottelussa saavutettiin osapuolia tyydyttävä ratkaisu. – Maa ei ajautunut maailmalla edelleen jatkuvan pandemian oloissa poliittiseen kriisiin, joka olisi voinut saattaa myös EU:n elpymispaketin vaakalaudalle, pääekonomisti Patrizio Lainà toteaa. Hallitus päätti nostaa menokehyksiä 900 miljoonaa euroa vuonna 2022 ja 500 miljoonaa euroa vuonna 2023, mutta linjasi noin puolen miljardin euron pysyvistä sopeutustoimista. – Menokehyksistä joustaminen on perusteltua koronan jälkihoidon varmistamiseksi. Myös EU:n elpymispaketti tukee toipumista, siksi sen eteneminen on hyvin olennaista. Sopeutustoimista päättäminen jo tässä vaiheessa antaa kuitenkin väärän signaalin markkinoille ja voi hidastaa elpymistä, Lainà arvioi. 75 prosentin työllisyysasteen toteutuminen ja julkisen velkasuhteen taittaminen vuoteen 2025 mennessä edellyttävät nykyisten kasvuennusteiden toteutumista. – Jos Suomi pääsee maailmantalouden kasvuu

STTK: UPM:n irtisanominen kertoo, miksi luottamusmiehen asemaa on vahvistettava lainsäädännöllä15.4.2021 11:53:47 EEST | Tiedote

Metsäyhtiö UPM on tänään irtisanonut Kaukaan sahan toimihenkilöitä edustavan luottamusmiehen. STTK:n edunvalvonnasta vastaava johtaja Minna Ahtiainen pitää tekoa poikkeuksellisen vakavana. - Tämä näyttää olevan jatkumoa Metsäteollisuus ry:n ilmoitukselle vetäytyä toimialakohtaisesta sopimustoiminnasta ja siirtää työehdoista sopimista paikallistasolle. Luottamusmiehen irtisanomisella UPM:ssä pyritään poistamaan nyt myös paikallistason sopimisen edellytykset ja siirtymään sopimisesta työnantajan yksipuoliseen saneluun.