Makuelämykset haetaan nyt suoraan metsästä

Poikkeusajat ovat saaneet ihmiset kiinnostumaan ruuasta, jota löytyy lähiluonnosta. Metsän makuja myyvä yrittäjä alkoi opettaa asiakkailleen, kuinka nämä voisivat itse valmistaa eräherkkuja. ”Tämä ei ole keneltäkään pois.” Katso, kuinka sienisuola valmistetaan!

”Olen alkanut tehdä asiakkaiden kanssa yhdessä esimerkiksi suppilovahverosuolaa”, sanoo Tero Pullinen. Kuva: Juha Ahvenharju

Vihtiläinen Tero Pullinen on tullut tunnetuksi TouchWild-tuotteistaan, kuten tattisuolasta ja kuusenkerkkäsiirapista. Lisäksi hän on monelle tuttu asiantuntija Retkipaikan järjestämistä Wine in the woods -viininmaistajaisista.

”Metsän mauissa on jotain alkukantaista. Ehkä näin poikkeusaikoina ihmisiä kiehtovat alitajuisesti sellaiset ainekset, joita he itse pystyisivät keräämään ruuakseen, jos olisi pakko”, Tero Pullinen sanoo.

Hän on siitä harvinainen yrittäjä, ettei hän halua pitää mustasukkaisesti kiinni kehittämiensä tuotteiden salaisista valmistustavoista. Päinvastoin hän on alkanut avoimesti kouluttaa asiakkaitaan herkullisen suolan tai siirapin valmistusmenetelmiin.

Sienen makuiset suolat tai erilaiset metsäiset siirapit ovat helppo tapa tuoda ruokaan raikkaita villejä makuja. Pullisen TouchWild-tuotteita löytyy Suomen luontokeskus Haltiasta tai niitä voi tilata verkkokaupasta, mutta nykyään ihmisiä kiinnostaa lisäksi, miten tuotteet valmistetaan.

”Olen alkanut tehdä asiakkaiden kanssa yhdessä esimerkiksi suppilovahverosta suolan lisäksi vaikka hilloa, voita, öljyä, chutneytä tai suppilovahveropölyä.”

Makupareja suomalaisesta metsästä

Pullisen intohimo ruokaan ja metsäisiin makuihin on seurannut häntä koko elämän ajan. Kun Retkipaikka lanseerasi viininmaistajaiset metsässä Pullisen kanssa, huomattiin asiakkaidenkin olevan kiinnostuneita metsän mauista.

Niinpä Pullinen alkoi kehitellä makupareja suomalaisesta metsästä. Vähitellen alkoi muovautua ”metsä pienessä purkissa” -konsepti. Hän vangitsi maut suolan ja siirapin mausteeksi. Asiakkaat olivat haltioissaan.

Pienestä artesaanituottajasta vientibrändiksi?

Miksipä ei? Nykyisissä käänteissään TouchWild onkin jo alkanut kartoittaa yhteistyökumppaneita siihen, että metsä pienessä purkissa -tuotteet voisivat levitä maailmalle.

Suppilovahverosuolan resepti

100 g kuivattuja suppilovahveroita
6 dl vettä
2 litraa hienoa merisuolaa

Liota suppilovahveroita vedessä ½ tuntia ja käytä seos tehosekoittimessa, kunnes siitä on muodostunut tasainen, vellimäinen massa. Sekoita suppilovahveromassa ja suola hyvin. Jaa suolamassa laakeisiin astioihin kuivumaan. Kuivuessaan suola kiteytyy uudestaan, mutta nyt suppilovahvero on suolakiteessä sisällä. Kun massa on kuivaa, ”jauha” se pienissä osissa esim. sauvasekoittimella ”puolikarkeaksi”. Siivilöi suola terässiivilän läpi ja purkita.

Sivut: www.touchwild.fi

Instagram: touchwild_official

Tero Pullinen

tero@touchwild.fi

Tero Pullinen
tero@touchwild.fi

Sivut: www.touchwild.fi
Instagram: touchwild_official

Suppilovahverosuola on yksi suosituimmista TouchWild -tuotteista. Kuva: Juha Ahvenharju

Liity mukaan asiantuntijaksi tai yrittäjäjäseneksi BusinessRakentamon sivuilla.

Katso tulevat verkkokoulutukset ja tapahtumat yrittäjille.

TouchWildin juuret ovat syvällä suomalaisessa metsässä. TouchWild on aitoja makuja, puhtaita raaka-aineita ja alkuperäisiä valmistusmenetelmiä. TouchWild on kiireetöntä kypsymistä ja kypsyttämistä, makujen tiivistymistä ja tiivistämistä. Niin kuin luonto sen tarkoitti tänä vuonna; lusikallinen kerrallaan.

Tiedotteen kuvat: Juha Ahvenharju

UltraLeanBusiness Oy ja Wannado Oy muodostavat strategisen kumppanuuden tukeakseen suomalaisten pienyrittäjien kansainvälistymistä1.12.2021 08:02:00 EET | Tiedote

UltraLeanBusiness Oy on auttanut jo vuosia suomalaisia pienyrittäjiä kehittämään liiketoimintaansa sekä tukemaan kasvun edellytyksiä niin kotimaan markkinoilla kuin kansainvälisesti. Samalla yritys on havainnut monen pienyrityksen kansainvälistymisen haasteiksi niukat resurssit, palvelujen lokalisoinnin sekä paikallisten verkostojen puutteen. Suomalainen Wannado Oy on puolestaan luonut kymmenessä vuodessa kasvavan liiketoiminnan, joka pureutuu yhteen tämän päivän yleisimmistä yritystoiminnan haasteista – ajan puutteeseen. Yritys tarjoaa assistentti- tai asiantuntijapalveluita esimerkiksi myynnin, markkinoinnin ja taloushallinnon osalta, ja on digitaalisuuden ansiosta kasvattanut liiketoimintaansa määrätietoisesti yli 20 maahan ympäri Eurooppaa.

Vuodenkierron perinnejuhlia Nuuksion sydämessä16.10.2021 09:41:59 EEST | Tiedote

Nuuksion Taika on saanut Opetus- ja Kulttuuriministeriön 2-vuotisen kulttuurimatkailu rahoituksen Vuodenkierto-hankkeeseen. Vanhan perinnetiedon pohjalta Vuodenkierto kehittää tapahtumia, joissa taiteen keinoin herätetään perinteet eloon ja tuodaan tähän aikaa. Vuodenkierto-hanke alkaa Kekrijuhlasta ja jatkuu Karhunvuoden ja Aurinkovuoden juhliin. Ensimmäisen vuoden juhlat toteutetaan Nuuksion Wäinölässä, toisena vuonna niitä viedään eri puolille Suomea. Vuodenkierron tapahtumien keskiössä on vastuullisuus, inklusiivisuus, osallistaminen, sekä ihmisen luontosuhde.

Onnistuneempia yrityskauppoja proaktiivisella valmistautumisella – Suomen Yrityskaupat Oy ja ELY:n kehityspalvelujen konsultit uudenlaiseen yhteistyöhön27.9.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

Suomen yrityskaupat Oy on Suomen suurin yritysvälittäjä, ja vuosittain mukana satojen yritysten omistajan- ja sukupolvenvaihdoksissa. Vuosien kokemuksen myötä yrityksessä havaittiin selkeä tarve nykyistä harkitumpaan ja aikaisemmin aloitettavaan yrityskauppoihin valmistautumiseen. Yhteistyössä ELY:n kehityspalvelujen konsulttien kanssa onkin luotu nyt täysin uudenlainen asiamieskonsepti, jossa yritystoiminnasta luopuvia yrittäjiä sparrataan eri aihealueiden tiimoilta jo 2–5 vuotta ennen suunniteltua myyntiä. Uudistuksen myötä tavoitteena on valmistella yritys mahdollisimman hyvään myyntikuntoon sekä sujuvoittaa toiminnan jatkumista myös uuden omistajan osalta. Näin voidaan palvella jatkossa entistä paremmin sekä myyjiä että ostajia, ja valjastaa konsulttien tarjoama näkemys ja kehitysosaaminen yritystoiminnan jatkumisen – ja kiihdyttämisen – tueksi.

Kasvava PR- ja markkinointitoimisto tekee rohkean pelinavauksen – lanseerattava oma biisi kiteyttää toiminnan arvot ja ytimen24.9.2021 14:26:26 EEST | Tiedote

Espoolainen PR- ja markkinointitoimisto Primaq on koko toimintansa ajan uskonut vahvaan tekemisen meininkiin intohimoisella otteella. Yritys haluaa olla oman alansa edelläkävijä ja onkin raivannut rohkeasti tietään some- ja tapahtumamarkkinoinnin eturintamaan. Toimintafilosofian kiteytyessä uudistumiseen, kokeiluun ja riskinottoon, heitettiin ilmoille uusi ja uskalias idea omasta biisistä, jossa kulminoituisi yrityksen olemus ja arvot – rohkeus, yhteistyö ja kestävyys. Perisuomalaisesti saunasta kummunnut idea lähti todelliseen lentoon, ja eri tahojen upealla yhteistyöllä syntyi tänään julkaistu kappale ja musiikkivideo ”Siellä Missä Tapahtuu”. Vaikka idea saattoi aluksi kuulostaa absurdilta, se vietiin päättäväisesti maaliin yritykselle tyypillisellä tarmolla – lopputuloksen ollessa parempi kuin kukaan osasi odottaa.

BusinessRakentamo muuttaa yritysneuvonnan prosessit – palvelut saatavilla maanlaajuisesti, välittömästi ja 24/721.9.2021 08:02:00 EEST | Tiedote

Pienyrittäjävetoinen BusinessRakentamo ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Toimintamalli on ajan kuluessa jalostunut paikallisesta maanlaajuiseksi ja nyt yhdistyksen jäsenistöön kuuluu runsaslukuinen joukko yrittäjiä sekä kymmeniä asiantuntijajäseniä ympäri Suomen. Yhdistyksen jäsenkunnalle tarjotaan monipuolista apua yhdistyksen järjestämien neuvonta- ja tukipalveluiden kautta sekä korkeatasoisia koulutuksia. Yrittäjät voivat myös hyödyntää verkoston laajaa osaamista laajoissakin kehitysprojekteissa. Yhdistyksen toiminnan ytimessä on tarjota mikroyrityksille ketteriä ratkaisuja yritystoiminnan kehittämiseen – pienyrittäjän näkökulmaa läheisesti ymmärtäen. Voimakas digitalisaatioon panostaminen on tuonut palvelut nyt aika- ja paikkariippumattomasti jokaisen suomalaisen pienyrittäjän saataville.