Mämmi seuraa aikaansa - perinneherkku ja makukastikkeet trendikkäästi annospikareihin

Elintarvikepuolella nousevana ilmiönä on ollut valmisruokien tarjonnan kasvu ja erilaisten annospakkausten valikoiman laajentuminen. Uniikki perinneherkkumme mämmi on nyt myös kuluttajien saatavilla kätevässä annospikarissa kolmella kastikevaihtoehdolla. Perinteisen mämmin pakkauksessa on huomioitu kerman tarve; pikarin reunat ovat niin korkeat, että annoksen voi syödä suoraan pikarista. Ajan hermolla ovat myös mämmireseptit, joita Kymppi-Maukkaat Oy ja Valio ovat kehitelleet yhteistyössä.

Pikarimämmit suunniteltiin alun perin suurkeittiöiden tarpeisiin, josta ne jatkoivat hyvien kokemusten kautta vähittäiskaupan pakastealtaaseen.

- Viime pääsiäisen uutuusmaut mokka ja sitruuna ovat tuotekehityksemme tulosta. Makuraatina olivat meidän omat työntekijämme ja tuotantoon valittiin kaksi suosituinta, kertoo Kymppi-Maukkaat Oy:n markkinointipäällikkö Anna Mollberg. Mämminvalmistajien suosikkimaku on Mokka Kerrosmämmi. Kolmas makuvaihtoehto on mämmin klassikkokaveri vanilja.

Mämmin kylkiäiset löytyvät useimmiten maitohyllyltä: moni ottaa kermaa tai vaniljakastiketta, mutta maustettuja rahkojakin käytetään. Valmiissa annoskoossa olevan pikarimämmin voi napata pakastealtaasta mukaan herkutteluhetkiin, mutta rukiista valmistettu tuote sopii muihinkin tilanteisiin.

- Vaikka mämmi mielletään pääsiäisen ajan jälkiruuaksi, se on kuitupitoinen välipala ajankohdasta riippumatta, Mollberg vinkkaa.

Sesonki pääsiäisenä, kaupoissa ympäri vuoden

Pääsiäisen aikaan mämmejä myydään eniten, mutta rukiista herkkua on saatavilla muulloinkin kuin kevään sesonkina. Kymppi-Maukkaat on ainoa valmistaja, joka tekee mämmejä vuoden ympäri, joten roveita ja pikareita löytyy pakastealtaasta aina. Kymppi-Maukkaat on varautunut tuotteiden hyvään saatavuuteen sesongissakin, mutta kuluttaja voi varmistaa mämmin pääsiäispöytäänsä ostamalla sen pakastimeensa ennakkoon. Pikarimämmin voi sulattaa käyttöön muutamassa minuutissa mikrossa, rove vaatii hieman pidemmän sulamisajan.

Mämmimutakakusta tuli hitti

Valion ja Kymppi-Maukkaat Oy:n yhteistyössä on luotu jo useampana vuonna reseptilehtinen, joka inspiroi mämmin käyttämiseen ruoanlaitossa ja leivonnassa. Vuoden 2017 suosituin ohje oli mämmi-lakritsijälkkäri ja 2018 ihmiset rakastuivat mämmimutakakkuun.

- Se on kaikista mämmiohjeista toistaiseksi suosituin. Ohje luotiin Valion Koekeittiöllä ja todettiin hyväksi heti, mutta sen suosio on yllättänyt silti. Olen tehnyt sitä itsekin kotona, kertoo Valion Suomen markkinointipäällikkö Laura Vesterholm. Vuoden 2019 resepteistä hän kehottaa kokeilemaan mämmikahvikakkua, joka tuo monelle mieleen taatelikakun makumaailman tai rapeaa mämminäkkäriä, joka sopii hienosti juustojen kanssa.

Helppo Mämmirahka-resepti: www.lahiruokaamaalta.fi/reseptit/helppo-mammirahka

Mämmikahvikakku-resepti: www.lahiruokaamaalta.fi/reseptit/mammikahvikakku

Julkaisuvapaita kuvia mämmiroveista ja pikareista: http://kymppi.fi/materiaalipankki (Kuluttajat)

Julkaisuvapaita kuvia reseptiannoksista: https://aineistopankki.valio.fi/?cart=6442-igmgmhedke&l=FI

Lisää reseptejä mämmistä: http://kymppi.fi/reseptit

Kymppi-Maukkaat Oy valmistaa ruokaa suomalaiseen makuun omassa tehtaassa Akaassa ja on osa Laihian Mallas -konsernia, joka on vuonna 1910 perustettu perheyhtiö.

Kymppi Mämmi aloittaa sesongin maaliskuun alussa. Ohjeita mämmin käytöstä ruuanlaittoon ja leipomiseen Kymppi-Maukkaat Oy:n nettisivuilta - http://kymppi.fi/reseptit

markkinointipäällikkö
Anna Mollberg