Mansikit saapuvat Helsingin yliopistolle tänään kello 11-13 – nuoret tuottajat toivovat rakentavaa keskustelua ja kannustusta ilmastotoimiinsa

Jersey-rotuinen Orawa ja Holstein-rotuinen Okadi -lehmä saapuvat tänään kello 11-13 näytille Helsingin yliopiston Porthania-rakennuksen edustalle, Yliopistonkatu 3. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n maaseutunuoret, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC:n nuoret ja Helsingin yliopiston kotieläintieteen opiskelijoiden Akateeminen karjakerho AKK haluavat "Mikä on lehmä?" -tempauksellaan muistuttaa siitä, että vastuullisesti hoidetulla ja kasvatetulla lehmällä on Suomessa monia positiivisia ympäristö- ja muita vaikutuksia. MTK-Keski-Suomen johtokunta ja maaseutunuorten valiokunta järjestävät samaan aikaan oman tempauksen Jyväskylän yliopistolla.

Orawa ja Okadi esittäytyvät mielellään, sillä ne pitävät ihmisistä ja ovat käyneet näyttelyreissuilla. Tilaisuudessa lehmien omistaja, maidontuottaja Eeva Linnainmaa esittelee lehmiä ja maidontuottaja Kaisa Pihlaja kertoo laajemmin suomalaisista naudoista ja niiden merkityksestä. Paikalla keskustelemassa on myös muita nuoria tuottajia sekä kotieläintieteen opiskelijoita. Nuoret peräänkuuluttavat tukea ja kannustusta viljelijöiden ponnisteluille ilmastoviisaan maatalouden kehittämisessä.

- Haluamme päästä maataloudessa hiilineutraaliuuteen Pariisin ilmastosopimuksen ja Suomen ilmastotavoitteiden mukaisesti. Suomalaisen naudanlihan- ja maidontuotannon asettaminen vastakkain kasvispohjaisten tuotteiden tuotannon kanssa ei meidän pohjoisissa oloissamme kuitenkaan ole kestävin ratkaisu, sillä molempia tarvitaan. Me nuoret viljelijät haluamme lisätä valkuaiskasvien tuotantoa eteläisimmässä Suomessa ja tarjota kotimaisia kasvisproteiinivaihtoehtoja kuluttajille. Meidän kannattaa kuitenkin näissä sääoloissa jatkossakin harjoittaa ja kehittää lihan ja maidon tuotantoamme, jos kuluttajat niitä haluavat ostaa. Suomen pohjoisen sijainnin vuoksi kaikki peltomme eivät sovellu kasvisruoan tuottamiseen. Nautakarjatalouteen kuuluu olennaisesti myös nurmi, joka on viljelykasveista ylivoimainen hiilensidontaominaisuuksiltaan. Lisäksi nurmi parantaa peltojen elinvoimaisuutta ja vähentää ravinnehuuhtoutumia vesistöihin, sanoo MTK:n johtokunnan jäsen Kaisa Pihlaja.

Toimivat kotieläinrehumarkkinat pienentävät viljanviljelijöiden sääriskiä, koska elintarvikemarkkinoille kelpaamaton viljasato voidaan useimmiten käyttää rehuihin. Nautakarjan ja lampaiden laiduntaminen on hyväksi luonnon monimuotoisuudelle. Kotieläintuotannon lantaa käytetään ravinnelähteenä kasveille ja uusiutuvan energian lähteenä biokaasun tuotannossa.

Suomalaisen ruuantuotannon vesijalanjälki on erityisen kestävä. Vesi-intensiivisiä kotieläintuotteita on hyvä tuottaa maassa, jossa makean veden varat ovat runsaat. Suomessa yli 80 % naudanlihasta tuotetaan maidontuotannon sivutuotteena.

- Naudanlihan- ja maidontuotannosta syntyy kasvihuonekaasupäästöjä, mutta nurmiviljely sitoo tehokkaasti hiiltä ja parantaa viljelykierrossa maaperän kasvukuntoa. Päästöjen vähentämiseksi ja nurmien hiilensidonnan tehostamiseksi on tiloillamme tehty ja tullaan tekemään paljon töitä. Luonnonvarakeskuksen ja Tilastokeskuksen mukaan maidontuotannossa syntyy 3,9 % ja naudanlihantuotannossa 2,7 % Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Näiden päälle luettavia päästöjä syntyy energiankulutuksesta ja maankäyttösektorilta. Päästölaskelmissa ei kuitenkaan tällä hetkellä huomioida juuri lainkaan maaperän ja kasvuston sitomaa hiiltä, Pihlaja sanoo.

Paikalle tulevat voivat osoittaa tukensa asialle ottamalla lehmäselfien ja postaamalla sen sosiaaliseen mediaan #mikäonlehmä tai #lehmäonjees.

Kaisa Pihlaja, maidontuottaja, MTK:n maaseutunuoret, 050 468 0140
Maiju Pajula, puheenjohtaja, Akateeminen karjakerho AKK, 045 144 3393
Eeva Linnainmaa, maidontuottaja, 040 418 6271
Matti Voutilainen, järjestöjohtaja (järjestelyt paikan päällä), MTK, 040 067 2807
Pia Franzén, nuorisoasiamies, SLC Nyland, 040 556 7020
Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, 050 438 4014

Lisää aiheesta:
Nautafakta
MTK:n ilmasto-ohjelma
MTK:n linjaus: Kohti ilmastokestävää turvemaiden käyttöä

Euroopan komission Green Deal on mahdollisuus Suomelle – EU:n tulisi tunnustaa metsien taloudellisen käytön merkitys11.12.2019 17:43:08 EETTiedote

Euroopan komission Green Deal on onnistuessaan mahdollisuus Suomen maa- ja metsätaloudelle. Maa- ja metsätaloussektoreilla on valmius ja vahva halu tuottaa kestäviä ilmastoratkaisuja. Väestön lisääntyessä ruuan tarve maailmassa kasvaa joka vuosi. Suomessa maataloustuotantoa on kehitetty pitkäjänteisesti huomioimaan Green Dealin keskeisiä tavoitteita. Maa- ja metsätalous tuottaa ruuan, kuidun ja energian lisäksi runsaasti ilmasto-, biodiversiteetti- ja ympäristöhyötyjä ja ekosysteemipalveluja, muistuttaa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK:n Mauno Ylinen Hämeessä: Ilmastokeskustelu oikeille raiteille – ratkaisu hiilensidontaan on maa- ja metsätaloudessa4.12.2019 10:51:16 EETTiedote

MTK:n 2. puheenjohtaja Mauno Ylinen pitää ilmastonmuutoksen ympärillä käytyä keskustelua kummallisena. Ruuantuotannosta ja metsien hakkuusta on tehty syntipukki ilmastonmuutokseen. Ylinen vaatii keskustelua käytäväksi oikeilla argumenteilla, jossa ongelman ratkaisun avaimet ovat maa- ja metsätaloudessa. Ylinen puhui MTK Hämeen syyskokouksessa 4.12.2019 Turengissa.

MTK edellyttää EU:lta metsätalouden taloudellisen merkityksen parempaa tunnistamista3.12.2019 16:01:16 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahin mukaan metsäasioiden käsittely EU:ssa ei ole tyydyttävää. Uuden komission Green Dealissa metsäasioita on käsitelty yksipuolisesti ja väärästä näkökulmasta. MTK vaatii, että EU tekee vahvan metsästrategian metsäpolitiikkansa vahvistamiseksi. Pysyvän metsäkomitean roolia päätöksenteossa on vahvistettava ja komission maataloudesta sekä maaseudun kehittämisestä vastaavan pääosaston (DG AGRI) tulee ottaa metsäasiat vahvasti hoitoonsa.

MTK toivoo Madridin ilmastokokoukselta huomiota maatalouden hiilensidonnan tutkimukseen ja ruokaturvan varmistamiseen1.12.2019 09:37:40 EETTiedote

YK:n ilmastokokous pidetään Espanjan Madridissa 2.-13.12. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK huomauttaa, että vaikka ilmastodiplomatia keskittyy nyt erityisesti päästökauppajärjestelmien välisten markkinamekanismien keskinäiseen kehittämiseen, on käytännön ilmastotyön kannalta erittäin tärkeää jatkaa työtä ruuantuotannon olosuhteiden turvaamiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi sekä teollisuusmaissa että kehitysmaissa.