Märehtijät luovat luonnon monimuotoisuutta

Perinnebiotoopit eli erilaiset kedot, niityt, hakamaat ja metsälaitumet ovat tärkeä osa Suomen luonnon monimuotoisuutta viljellyiden nurmien lisäksi. Nurmikasveja hyödyntävät märehtijät. Laidunnuksen ja niiton sekä muun maataloustoiminnan merkitys runsaan perinnebiotooppilajiston ja maisemallisesti merkityksellisten alueiden turvaamisessa on keskeinen.

Perinnebiotooppien tilanne on tukala. Kaikki laidunnukseen liittyvät perinnebiotooppityypit ovat uhanalaisia. Syiksi on mainittu alueiden niitto- ja laidunkäytön loppuminen ja umpeenkasvu.

Suomalainen yhteiskunta ja sen mukana myös suomalainen maatalous on muuttunut. Varsinaisen ruuantuotannon lisäksi viljelijät hoitavat perinnebiotooppeja aktiivisesti turvatakseen luonnon monimuotoisuutta.

– Luonnon monimuotoisuuden ylläpito ja parantaminen vaatii kannusteita koko yhteiskunnalta. Tarvitsemme myös lisää kohdentamista, jotta arvokkaat kohteet saadaan hoidon piiriin, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila toteaa.

Märehtijöille rehuksi viljeltävät nurmet ja laidunmaat tarjoavat monia ympäristöhyötyjä. Monivuotiset nurmet ja laitumet sitovat ilmakehästä hiiltä maaperään, pienentävät ravinteiden huuhtoutumisriskiä ja edistävät luonnon monimuotoisuutta. Lisäksi nurmien ja laidunten hoito on osa kulttuurimaiseman ylläpitoa ja eläinten hyvinvointia.

Märehtijöiden lannan käyttö lannoitusaineena mahdollistaa kiertotalouden periaatteiden laajamittaisen noudattamisen maataloudessa.

Kannattava alkutuotanto luo edellytykset kotimaisen vastuullisen ruuantuotannon edistämiseksi.

– Viime kädessä kuluttaja tekee valinnan ruokakaupassa. Tuotammeko ruokaa vastuullisesti Suomessa vai ulkoistammeko ruuantuotannon ja sen ympäristövaikutukset muiden kannettavaksi, SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund korostaa.

MTK:n ja SLC:n yhteinen Laidunseminaari järjestetään tänään 8.10.2019 Helsingissä. Seminaari streamataan ja voit seurata sitä tästä linkistä:

Lisätietoja

Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167

Mats Nylund, puheenjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas centralförbund SLC, puh.  050 512 2191

Merja Elomaa
Jäsenviestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Vastuullisen lihan Suomi -seminaari 20.11.13.11.2019 12:29:50 EETKutsu

Mitä on vastuullisesti tuotettu liha? Mikä lihantuotannossa mietityttää eniten? Onko se ilmastonmuutos vai kenties tuotantotapa. Tuleeko turvallinen ja eettisesti tuotettu liha tekemään kauppansa tulevaisuudessakin? Tule kuulemaan alustuksia, keskusteluja ja mielipiteitä suomalaisesta lihantuotannosta MTK Keskusliiton lihavaliokunnan järjestämään Vastuullisen lihantuotannon seminaariin keskiviikkona 20.11.2019 klo 16.00-18.30, Sokos Hotel Presidentti, Helsinki.

Mansikit saapuvat Helsingin yliopistolle tänään kello 11-13 – nuoret tuottajat toivovat rakentavaa keskustelua ja kannustusta ilmastotoimiinsa5.11.2019 04:00:00 EETTiedote

Jersey-rotuinen Orawa ja Holstein-rotuinen Okadi -lehmä saapuvat tänään kello 11-13 näytille Helsingin yliopiston Porthania-rakennuksen edustalle, Yliopistonkatu 3. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n maaseutunuoret, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC:n nuoret ja Helsingin yliopiston kotieläintieteen opiskelijoiden Akateeminen karjakerho AKK haluavat "Mikä on lehmä?" -tempauksellaan muistuttaa siitä, että vastuullisesti hoidetulla ja kasvatetulla lehmällä on Suomessa monia positiivisia ympäristö- ja muita vaikutuksia. MTK-Keski-Suomen johtokunta ja maaseutunuorten valiokunta järjestävät samaan aikaan oman tempauksen Jyväskylän yliopistolla.