Märehtijät luovat luonnon monimuotoisuutta

Perinnebiotoopit eli erilaiset kedot, niityt, hakamaat ja metsälaitumet ovat tärkeä osa Suomen luonnon monimuotoisuutta viljellyiden nurmien lisäksi. Nurmikasveja hyödyntävät märehtijät. Laidunnuksen ja niiton sekä muun maataloustoiminnan merkitys runsaan perinnebiotooppilajiston ja maisemallisesti merkityksellisten alueiden turvaamisessa on keskeinen.

Perinnebiotooppien tilanne on tukala. Kaikki laidunnukseen liittyvät perinnebiotooppityypit ovat uhanalaisia. Syiksi on mainittu alueiden niitto- ja laidunkäytön loppuminen ja umpeenkasvu.

Suomalainen yhteiskunta ja sen mukana myös suomalainen maatalous on muuttunut. Varsinaisen ruuantuotannon lisäksi viljelijät hoitavat perinnebiotooppeja aktiivisesti turvatakseen luonnon monimuotoisuutta.

– Luonnon monimuotoisuuden ylläpito ja parantaminen vaatii kannusteita koko yhteiskunnalta. Tarvitsemme myös lisää kohdentamista, jotta arvokkaat kohteet saadaan hoidon piiriin, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila toteaa.

Märehtijöille rehuksi viljeltävät nurmet ja laidunmaat tarjoavat monia ympäristöhyötyjä. Monivuotiset nurmet ja laitumet sitovat ilmakehästä hiiltä maaperään, pienentävät ravinteiden huuhtoutumisriskiä ja edistävät luonnon monimuotoisuutta. Lisäksi nurmien ja laidunten hoito on osa kulttuurimaiseman ylläpitoa ja eläinten hyvinvointia.

Märehtijöiden lannan käyttö lannoitusaineena mahdollistaa kiertotalouden periaatteiden laajamittaisen noudattamisen maataloudessa.

Kannattava alkutuotanto luo edellytykset kotimaisen vastuullisen ruuantuotannon edistämiseksi.

– Viime kädessä kuluttaja tekee valinnan ruokakaupassa. Tuotammeko ruokaa vastuullisesti Suomessa vai ulkoistammeko ruuantuotannon ja sen ympäristövaikutukset muiden kannettavaksi, SLC:n puheenjohtaja Mats Nylund korostaa.

MTK:n ja SLC:n yhteinen Laidunseminaari järjestetään tänään 8.10.2019 Helsingissä. Seminaari streamataan ja voit seurata sitä tästä linkistä:

Lisätietoja

Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167

Mats Nylund, puheenjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas centralförbund SLC, puh.  050 512 2191

Merja Elomaa
Jäsenviestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Maa- ja metsätalouden rahoitusta vahvistettava EU:n budjetissa - yhtenäinen ja globaalisti vaikuttava Eurooppa on Suomen ja suomalaisen maaseudun etu27.5.2020 16:12:09 EESTTiedote

Koronapandemian vuoksi EU:n talouteen ja sen myötä monivuotiseen budjettikehykseen kohdistuu nyt ennennäkemättömiä haasteita. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK toivoo nopeaa päätöstä vahvasta monivuotisesta EU-budjetista (MFF) ja sen rinnalle suunnitellusta yhteisestä elvytysrahastosta. EU:n monivuotisen budjetin tulee sekä vastata uusiin haasteisiin että vahvistaa ja kehittää Euroopan kestävää biotaloutta. MTK kannattaa edelleen 10 prosenttia suurempaa budjettia kuin komissio esitti vuonna 2018. EU:n on tarjottava myös lyhytaikaista apua koronakriisistä toipumiseen. MTK vaatii, että yhteisen maatalouspolitiikan rahoitus on turvattava ja aiemman rahoitusesityksen suuret leikkaukset maaseudun kehittämisvaroihin on peruttava. Tuemme vahvasti Suomen hallitusta, jonka tavoitteena on maaseutuvarojen palautus EU:n budjettineuvotteluissa.

Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun22.5.2020 08:34:57 EESTTiedote

Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetään kotimaan matkailuun, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat: talous elpyy ja työllisyys paranee. Parasta elvytystä on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia. Visit Finlandin resursseja pitää keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin. Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut.

MTK:n ja yhteistyökumppaneiden huoltovarmuuskysely: Koronapandemia vaikuttanut usean maa- ja puutarhatilan tuotantopanosten saantiin ja tuotantoon21.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n yhdessä kumppaniensa kanssa tekemän kyselyn mukaan koronapandemia on vaikuttanut maa- ja puutarhatilojen tuotantopanosten saatavuuteen tai tuotantoon 60 %:lla vastanneista tiloista. Yleisimmät vaikutukset ovat kyselyn mukaan olleet hengityssuojainten ja suojakäsineiden sekä kausityövoiman saatavuusongelmat, tietoliikenneverkkojen ruuhkautuminen sekä yrityksen talouden ja rahoitusaseman vaikeutuminen. Myös varaosien toimitus koneisiin ja laitteisiin on hidastunut. Maatalouden perustuotantopanosten osalta saatavuus on kuitenkin tähän saakka ollut hyvä. Siementen, lannoitteiden ja eläinrehun osalta vain muutama prosentti vastaajista ilmoitti kohdanneensa saatavuuden heikentymistä. Kysely toteutettiin viime viikolla osana huoltovarmuusorganisaation toimintaa ja siihen vastasi 765 maatila- ja puutarhayritystä ympäri maan.

Luomuviljelyalan kasvusta Suomessa tulee päättää kuluttajan, ei EU-byrokraatin21.5.2020 06:00:00 EESTTiedote

EU-komission eilen julkaisemat Pellolta pöytään -strategia ja biodiversiteettistrategia kiinnittävät huomiota ja luovat odotuksia luonnonmukaiseen maataloustuotantoon ja sen tulevaisuuteen. Strategioiden lähtökohtana on EU:n ruokaketjun kestävyyden parantaminen. Luomuviljelijöitä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitossa edustava MTK Luomu näkee ruokaketjun kestävyyden tarkastelun ja parantamisen hyvin tärkeänä asiana, mutta peräänkuuluttaa, että luomualan kasvattamisen tulisi tapahtua markkinalähtöisesti. Tuotannon pinta-alan kasvattaminen poliittisin päätöksin ei takaa luomutuotteiden kysynnän kasvua kuluttajien keskuudessa eikä tuotannon kannattavuutta viljelijöille. Tärkeää olisikin keskustella luomun kokonaisarvon kasvattamisesta.

EU:n Pellolta pöytään -strategia tuo EU-maataloutta kohti Suomen tasoa – MTK kiittää, mutta haluaa tehokkaampia toimia maatalouden kannattavuuden pelastamiseksi20.5.2020 15:42:30 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa lämpimästi ruokaketjun tarkastelua kokonaisuutena pellolta pöytään periaatteen mukaisesti. Tämä lähestymistapa ja huolehtiminen koko ruokaketjun kestävyydestä on ollut kotimaisen ruuantuotannon kulmakivi jo vuosikymmenien ajan. Suomalainen ruuantuotanto on vastuullisuudessaan maailman ehdotonta huippua ja meidän perheviljelmämme voivat jatkossa toimia esimerkkinä muulle Euroopalle.

Hyvistä aineksista kelvoton soppa – MTK kritisoi uutta EU:n biodiversiteettistrategiaa uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön unohtamisesta20.5.2020 14:45:46 EESTTiedote

EU:n komissio on julkaissut tänään uuden EU:n biodiversiteettistrategian. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannattaa luonnon köyhtymisen pysäyttämiseen liittyvää päätavoitetta ja pitää biodiversiteettihaasteiden ratkaisemista tärkeänä myös EU-tasolla. MTK on kuitenkin erittäin huolissaan maa- ja metsätalouteen sekä biotalouteen liittyvien näkökulmien kapeudesta EU:n biodiversiteettipolitiikassa. Strategiassa esitetyt keinot ja toimenpiteet, joilla tavoitteisiin pyritään, eivät MTK:n mielestä ole suomalaisen maa- ja metsätalouden tai maanomistajien kannalta tasapainoisia eivätkä hyväksyttäviä.