Marina Salenius Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton hallituksen puheenjohtajaksi

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton vuosikokous on tänään valinnut Huoneistokeskuksen Marina Saleniuksen liiton puheenjohtajaksi vuodelle 2022. Salenius seuraa tehtävässään Jukka Rantasta Sp-Kodista.

Marina Salenius

KTM, LKV Marina Saleniuksella on 17 vuoden kokemus ja menestykäs ura kiinteistönvälityksessä ja hän tuntee alan ja sen toimijat erittäin hyvin. Ennen siirtymistään nykyiseen tehtäväänsä Huoneistokeskuksen liiketoimintajohtajaksi Realia Groupissa, hän toimi Kiinteistömaailman varatoimitusjohtajana ja talousjohtajana. Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton puheenjohtajana Salenius edustaa alan toimijoita monipuolisesti pienimmistä toimistoista suurimpiin ketjuihin.

"On todella hienoa päästä luotsaamaan kaikkien kiinteistönvälitysalalla toimivien edunvalvontaan keskittyvää liittoa. Liiton tehtävät kiinteistönvälitysalan kehittäjänä ja puolestapuhujana ovat hyvässä vauhdissa. Digitalisaation ja tiedon hallinnan merkitys kasvaa samalla kun välittäjän työstä tulee entistä vaativampaa asiantuntijatyötä”, Salenius sanoo.

”Edunvalvonnan lisäksi Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tehtäviä ovat kiinteistönvälitysalan koulutuksen ja tutkimuksen vahvistaminen ja kiinteistönvälityksen normiston, hyvän välitystavan entistä parempi tunnettuus. On tärkeää, että alan yritykset toimivat avoimesti ja luotettavasti ja että niiden tuotteet ja palvelut ovat kuluttajalle läpinäkyviä. Kiinteistönvälityksessä vastuullisuus tarkoittaa kuluttajan turvan lisäksi myös niin yhteiskunnan kuin ympäristönkin huomioimista. Tähän työhön olemme liitossa sitoutuneet yhdessä liiton hallituksen ja jäsenten kanssa”, toteaa Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson.

Muut Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton hallituksen jäsenet vuonna 2022 ovat Pasi Aalto, RE/MAX; Jockum Andersin, Aktia Kiinteistönvälitys Oy; Mika Laurikainen, Kiinteistömaailma Oy; Jussi Mannerberg, Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ry; Lasse Palovaara, OP Koti ja Jukka Rantanen Sp-Koti. Henkilökohtaiset varajäsenet ovat vastaavasti Petri Aalto, RE/MAX; Berit Segercrantz, Aktia Kiinteistönvälitys Oy; Risto Kyhälä, Kiinteistömaailma Oy; Tomi Keto-Tokoi, SKVL ry; Sari Vanhala, OP Koti sekä Jussi Hurme, Sp-Koti. Puheenjohtaja Marina Saleniuksen varajäseneksi vahvistettiin Marko Vierto, Realia Group Oy.

Lisätietoja:
Annukka Mickelsson
Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton toimitusjohtaja
annukka.mickelsson@kiinteistonvalitysala.fi

Marina Salenius

Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry edustaa yli 80 % alan toimijoista. Liitto edistää asiantuntevaa ja turvallista kiinteistönvälitystä sekä ylläpitää Hyvän välitystavan ohjetta. Liiton tehtäviin kuuluvat alan tutkimus- ja koulutustoiminnan kehittäminen. Liiton toteutuneiden asuntokauppojen Hintaseurantapalvelu on maan laajin toteutuneiden kiinteistökauppojen tietovaranto. www.kiinteistonvalitysala.fi

Heinäkuun 2022 asuntomarkkinakatsaus: Laskua myyntimäärissä, mutta kauppoja solmittiin vauhdikkaasti ja hinnat melko vakaita10.8.2022 07:45:00 EEST | Tiedote

Vanhojen ja uusien asuntojen myyntimäärät laskivat heinäkuussa keväästä ja alkukesästä jonkin verran. Pitkällä seitsemän vuoden aikavälillä asuntokauppoja taottiin silti tammi–heinäkuussa toiseksi eniten vuoden 2021 huippulukujen jälkeen. Omakotitalojen keskimääräiset myyntiajat lyhenivät selvästi koko Suomessa. Asuntojen hinnat pysyttelivät edelleen pääasiassa korkealla tasolla, ja loma-asunnoissa kauppa kävi kuukausitasolla tarkasteltuna vilkkaasti.

Kesäkuun 2022 markkinakatsaus: asuntokauppa tasautumassa lähelle pitkän aikavälin tasoa huippuvuoden 2021 jälkeen12.7.2022 16:07:45 EEST | Tiedote

Vanhojen asuntojen kauppamäärät ovat huhti–kesäkuussa palautuneet lähemmäs viiden vuoden pitkäaikaista keskiarvoa, kertoo juuri julkaistu KVKL Hintaseurantapalvelun markkinakatsaus. Uudiskohteiden kauppa on edelleen hidastunut viimeisten vuosien huipputasoista, mikä näkyykin nyt puolet pienempinä kauppamäärinä pitkäaikaiseen keskiarvoon nähden. Hinnat vanhoissa kerrostaloissa ovat kakkoskvartaalilla olleet hieman nousussa alkuvuoteen verrattuna sekä pk-seudulla että muissa isoissa kaupungeissa.

Vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä vanhojen asuntojen kauppa yhä vilkasta, uudiskohteista pulaa13.4.2022 09:05:12 EEST | Tiedote

Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton ylläpitämään Hintaseurantapalveluun kirjautui ensimmäisellä kvartaalilla 18 179 myytyä asuntoa. Luku on yhä 13 prosenttia korkeampi kuin pandemiaa edeltänyt taso vuonna 2019, vaikka jääkin viime vuoden huippuluvuista. Erityisesti suurissa kaupungeissa asuntokauppaluvut ovat palanneet viime vuotta edeltäneille tasoille. Vanhoja asuntoja myydään suhteessa paljon, koska uudisasuntoja on valmistunut vuoden alussa myyntiin aiempaa vähemmän. Loma-asuntojen hinnannousu jatkuu.