Market value of listed Finnish equities and debt securities declined in 2022

The market value of listed Finnish equities has declined rapidly in the course of 2022. In September 2022, the market value of the equities stood at EUR 265 billion, 21% less than a year earlier.

Less than half of listed shares issued by Finnish companies are held by domestic owners. The proportion of domestic shareholders has decreased somewhat in recent years, to stand at 46% at the end of September 2022. The value of domestic shareholdings totalled EUR 121.5 billion. Among domestic residents, households are the largest holder of Finnish equities, with a share of 14%. The next largest shareholdings belong to the central government (11%) and employee pension institutions (6%). The largest foreign shareholdings[1] were in the United States, Sweden and the United Kingdom.

Following the rise of interest rates, the value of bonds on the secondary markets has declined

At the end of September 2022, the market value of debt securities issued by Finnish residents amounted to EUR 351 billion, 7% less than at end-2021. In September, bonds accounted for EUR 291 billion of the debt securities, with the rest of the debt securities having an initial maturity of up to one year. Following the rise of interest rates, the value of bonds has declined on the secondary markets. From January to September 2022, the value of the stock of bonds declined by EUR 38 billion. At the end of September 2022, the nominal value of the stock of bonds was EUR 321 billion, which was EUR 30 billion more than the market value at the same point in time.

In January–September 2022, the issuance of new bonds exceeded redemptions by EUR 7.9 billion, contributing to the growth of the stock.

For further information, please contact:

Markus Aaltonen, tel. +358 9 183 2395, email: markus.aaltonen(at)bof.fi.

Related statistical data and graphs are also available on the Bank of Finland website: shttps://www.suomenpankki.fi/en/Statistics/saving-and-investing/.

The next news release on saving and investing will be published at 10 am on 9 February 2023.

[1] As at end-June 2022.

About Suomen Pankki

The Bank of Finland is the national monetary authority and central bank of Finland. At the same time, it is also a part of the Eurosystem, which is responsible for monetary policy and other central bank tasks in the euro area and administers use of the world’s second largest currency – the euro.

Subscribe to releases from Suomen Pankki

Subscribe to all the latest releases from Suomen Pankki by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from Suomen Pankki

Exceptionellt svag efterfrågan på bostadslån i oktober 202230.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Nya bostadslån betalades ut för 1,3 miljarder euro i oktober 2022, vilket var cirka en tredjedel mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan. Beloppet av utbetalda bostadslån har i oktober senast varit så här lågt 2004. Av de nya utbetalningarna var andelen ägarbostadslån 92,8 % och andelen investeringsbostadslån 7,2 %. Genomsnittsräntan på nya bostadslån steg klart och uppgick till 3,09 % i oktober 2022. Genomsnittsräntan på nya investeringsbostadslån (3,34 %) var högre än genomsnittsräntan på ägarbostadslån (3,07 %). Den överenskomna årliga räntan på utestående bostadslån (107,7 miljarder euro) beskriver hushållens ränteutgifter för samtliga bostadslån. Den årliga räntan steg i oktober och var 1,55 %. Föregående gång var den överenskomna årliga räntan på utestående bostadslån högre än så i februari 2013. Räntan på utestående bostadslån följer med dröjsmål räntan på nya utbetalningar, när räntorna på lånestocken uppdateras i samband med bostadslånens räntejusteringar. Också hushåll

October 2022 sees exceptionally low level of housing loan drawdowns30.11.2022 10:00:00 EET | Press release