Markus Kutvonen STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi - Työllisyystoimissa muistettava nuoret

Markus Kutvonen, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja 2021.

STTK-Opiskelijoiden uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Markus Kutvonen.

20-vuotias Markus opiskelee Metropolia ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaksi ja hän on Tehyn opiskelijajäsen.

STTK-Opiskelijoiden varapuheenjohtajaksi valittiin 38-vuotias Tapio Mattila, joka opiskelee röntgenhoitajaksi Turun ammattikorkeakoulussa ja on Tehyn opiskelijajäsen.

Uusien toimijoiden kausi alkaa vuoden 2021 alussa. Valinnat tehtiin tänään Helsingissä järjestetyssä STTK-Opiskelijoiden kokouksessa.

Työllisyystoimissa muistettava nuoret

Koronapandemian aiheuttama työttömyys on vaikuttanut erityisesti nuoriin ja nuoriin aikuisiin, etenkin alle 30-vuotiaisiin naisiin. Tilastokeskuksen mukaan elokuussa 2020 koko maassa 25-34-vuotiaiden työttömien määrä oli 46 000, joka on noin 17,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Tutkimukset osoittavat, että nuorena ja työuran alkuvaiheissa koetut työttömyysjaksot lisäävät myöhempää työttömyysriskiä ja negatiivista kehitystä ansiotuloihin pitkällä aikavälillä. Siksi nuorten työllisyyspalveluihin ja työllistymisen edellytyksiin on panostettava.

- Erilaisia työvoimakoulutuksia on kehitettävä sekä nuorille tarkoitettuja matalan kynnyksen Ohjaamo-palveluita ja niiden rahoitusta vahvistettava. Eri toimialojen on myös tehtävä tiivistä yhteistyötä nuorten työllisyyspalveluiden parantamiseksi, STTK-Opiskelijoiden väistyvä puheenjohtaja Saana Simonen toteaa.

STTK:n elo-syyskuun vaihteessa tekemä selvitys osoittaa, että 32 prosenttia nuorista on huolissaan tai hyvin huolissaan koulutus- tai työurastaan. Huoli tulevaisuudesta saattaa heijastua uupumisena tai muina mielen hyvinvoinnin haasteina. 16 prosenttia vastaajista kertoi valmistumisensa viivästyneen tai tulevan viivästymään koronapandemian takia.

- Kenenkään opinnot eivät saa viivästyä koronan takia. On etsittävä vaihtoehtoisia keinoja suorittaa opintoja, sillä kukaan ei tiedä, kuinka kauan epäselvä tilanne jatkuu. Oppilaitoksissa on panostettava riittävään ohjaukseen sekä ura- ja rekrytointipalveluihin, jotta työelämään kiinnittyminen valmistumisen jälkeen olisi mahdollisimman mutkatonta, STTK-Opiskelijoiden tuleva puheenjohtaja Markus Kutvonen painottaa.

Nuorten työttömyys on katkaistava mahdollisimman nopeasti ja löydettävä monipuolisia keinoja nuorten työllistymiseksi.
- Myös Suomen talouden, ikääntyvän väestön ja huoltosuhteen vajeen kannalta nuorten työmarkkinoille pääsy, jaksaminen ja hyvinvointi työelämässä on ehdottoman tärkeää.

Saana Simonen, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja 2019-2020, puhelin 050 517 5212
Markus Kutvonen, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja 2021 - , puhelin 044 544 9106

Markus Kutvonen, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja 2021.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 14 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

SAK, Akava ja STTK: Palkansaajien esitykset ikääntyvien työllisyyden parantamiseksi eivät saaneet vastakaikua työnantajilta30.11.2020 18:30:00 EETTiedote

Neuvottelut toimista yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen nostamiseksi ovat päättyneet ja työmarkkinajärjestöjen yhteistä esitystä maan hallitukselle ei anneta. Toimeksiannossaan hallitus edellytti tasapainoista julkista taloutta vahvistavaa esitystä toimista yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen nostamiseksi, heidän työmarkkina-asemansa parantamiseksi ja työssä jaksamisen edistämiseksi. Palkansaajakeskusjärjestöillä oli rakentavia ehdotuksia, jotka olisivat täyttäneet hallituksen toimeksiannon kaikilta osin. - Tärkein kokonaisuus liittyy työttömien lisäpäiväratkaisuun ja muutosturvan parantamiseen. Irtisanottujen työllistymistä nopeutettaisiin lisäämällä koulutusta, pidentämällä työllistymisvapaata ja nopeuttamalla työnhaun aloitusta jo irtisanomisaikana. Muutosturvakoulutuksen kesto pitenisi työsuhteen pituudesta riippuen kahteen tai kolmeen kuukauteen, järjestöt ehdottavat. Palkansaajien esitys turvaisi ikääntyneiden työttömien toimeentulon jatkossakin, vaikka työttömyysturvan lisäpäivie

STTK: Luottamuksen lisääminen on vaikuttavin ilmastotoimi25.11.2020 09:57:55 EETTiedote

Tänään julkaistu Ilmassa ristivetoa -tutkimuksen loppuraportti osoittaa, että Suomesta löytyy laajaa tahtoa ilmastotoimiin. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään niitä ilmastonmuutokseen liittyviä tekijöitä, jotka yhdistävät suuryritysten johtoa, kuntapäättäjiä ja eri kansalaisryhmiä. Tavoitteena oli tunnistaa vastaajaryhmien keskuudesta sellaista yhteistä ymmärrystä, jonka varaan ilmastopäätöksiä voitaisiin rakentaa.

Toni Savolainen Muhokselta on STTK:n Tulevaisuuden tekijä21.11.2020 12:45:00 EETTiedote

Luottamusmies, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin ammattiosaston puheenjohtaja Toni Savolainen on saanut STTK:n ensimmäisen Tulevaisuuden tekijä -kunniamaininnan. Maininta julkistettiin STTK-Opiskelijoiden kokouksessa tänään. Muhokselta kotoisin olevaa Toni Savolaista kuvataan työssään ammattiosaston puheenjohtajana kehittäjäksi, joka on nykyaikaistanut yhdistyksen toimintaa, innostaa jäseniä ja osaston hallituksen toimijoita kehittymään sekä hankkii uusia jäseniä ja luottamushenkilöistä liittoon menestyksekkäästi. - Toni on reilu, aktiviinen ja oikeudenmukainen. Hänellä on taito rauhoittaa ihmiset tilanteessa, jossa työpaikalla kova kiire aiheuttaa hämmennystä. Hän on tulevaisuuden tekijä, jonka toimintaa arvostetaan yli osastorajojen, perusteluissa todetaan. Tulevaisuuden tekijää etsittiin avoimella haulla STTK:ssa. Valintaraatiin kuului edustajia useista jäsenliitoista, Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU ry:stä, Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK ry:stä, STTK Opiskelijoista

STTK:n hallitus: Julkinen keskustelu työllisyyden vahvistamiseksi pyörii liiaksi lisäpäivien ympärillä9.11.2020 14:43:46 EETTiedote

Hallitus on antanut työmarkkinaosapuolille toimeksiannon tehdä yhdessä tasapainoinen esitys toimista yli 55-vuotiaiden työllisyysasteen nostamiseksi. Toimenpiteisiin on sisällytettävä myös esityksiä ikääntyvien työssä jaksamisen ja työkyvyn edistämiseksi sekä osaamisen varmistamiseksi. Takaraja on tämän kuun lopussa. Hallitus on todennut, että jos järjestöt eivät saa esitystä aikaan, se linjaa itse tarvittavat toimet loppuvuoden aikana. STTK:n puheenjohtaja Antti Palola arvioi tänään järjestön hallituksen kokouksessa, että neuvottelut ovat edenneet verkkaisesti. Eniten huomioita julkisuudessa on etukäteen saanut työttömien lisäpäivien eli niin sanotun eläkeputken poisto. - Toimeksiannossa todetaan selvästi, että työmarkkinajärjestöjen esityksen on oltava tasapainoinen kokonaisuus. STTK ei hyväksy sitä, että ainoastaan lisäpäivät poistettaisiin ja sen myötä ikääntyvät työttömät jätettäisiin onnensa nojaan. Se ei vastaa käsitystämme tasapainoisesta lopputulemasta, Palola painottaa. Koron