Markus Kutvonen STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi - Työllisyystoimissa muistettava nuoret

Markus Kutvonen, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja 2021.

STTK-Opiskelijoiden uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Markus Kutvonen.

20-vuotias Markus opiskelee Metropolia ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajaksi ja hän on Tehyn opiskelijajäsen.

STTK-Opiskelijoiden varapuheenjohtajaksi valittiin 38-vuotias Tapio Mattila, joka opiskelee röntgenhoitajaksi Turun ammattikorkeakoulussa ja on Tehyn opiskelijajäsen.

Uusien toimijoiden kausi alkaa vuoden 2021 alussa. Valinnat tehtiin tänään Helsingissä järjestetyssä STTK-Opiskelijoiden kokouksessa.

Työllisyystoimissa muistettava nuoret

Koronapandemian aiheuttama työttömyys on vaikuttanut erityisesti nuoriin ja nuoriin aikuisiin, etenkin alle 30-vuotiaisiin naisiin. Tilastokeskuksen mukaan elokuussa 2020 koko maassa 25-34-vuotiaiden työttömien määrä oli 46 000, joka on noin 17,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Tutkimukset osoittavat, että nuorena ja työuran alkuvaiheissa koetut työttömyysjaksot lisäävät myöhempää työttömyysriskiä ja negatiivista kehitystä ansiotuloihin pitkällä aikavälillä. Siksi nuorten työllisyyspalveluihin ja työllistymisen edellytyksiin on panostettava.

- Erilaisia työvoimakoulutuksia on kehitettävä sekä nuorille tarkoitettuja matalan kynnyksen Ohjaamo-palveluita ja niiden rahoitusta vahvistettava. Eri toimialojen on myös tehtävä tiivistä yhteistyötä nuorten työllisyyspalveluiden parantamiseksi, STTK-Opiskelijoiden väistyvä puheenjohtaja Saana Simonen toteaa.

STTK:n elo-syyskuun vaihteessa tekemä selvitys osoittaa, että 32 prosenttia nuorista on huolissaan tai hyvin huolissaan koulutus- tai työurastaan. Huoli tulevaisuudesta saattaa heijastua uupumisena tai muina mielen hyvinvoinnin haasteina. 16 prosenttia vastaajista kertoi valmistumisensa viivästyneen tai tulevan viivästymään koronapandemian takia.

- Kenenkään opinnot eivät saa viivästyä koronan takia. On etsittävä vaihtoehtoisia keinoja suorittaa opintoja, sillä kukaan ei tiedä, kuinka kauan epäselvä tilanne jatkuu. Oppilaitoksissa on panostettava riittävään ohjaukseen sekä ura- ja rekrytointipalveluihin, jotta työelämään kiinnittyminen valmistumisen jälkeen olisi mahdollisimman mutkatonta, STTK-Opiskelijoiden tuleva puheenjohtaja Markus Kutvonen painottaa.

Nuorten työttömyys on katkaistava mahdollisimman nopeasti ja löydettävä monipuolisia keinoja nuorten työllistymiseksi.
- Myös Suomen talouden, ikääntyvän väestön ja huoltosuhteen vajeen kannalta nuorten työmarkkinoille pääsy, jaksaminen ja hyvinvointi työelämässä on ehdottoman tärkeää.

Saana Simonen, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja 2019-2020, puhelin 050 517 5212
Markus Kutvonen, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja 2021 - , puhelin 044 544 9106

Markus Kutvonen, STTK-Opiskelijoiden puheenjohtaja 2021.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä.

STTK-Opiskelijat: Valtakunnallinen kesätyöseteli helpottaisi nuorten pääsyä työelämään17.2.2021 10:03:42 EETTiedote

Eilen (16.2.) julkaistun Nuorisotutkimusseuran kyselytutkimuksen mukaan 15–25-vuotiaiden tyytyväisyys omaan elämäänsä on vuoden 2020 aikana tehnyt mittaushistorian suurimman sukelluksen. Vastaavasti nuorten kesätyöpaikkojen tarjonta lähes puolittui, opiskelijoiden työssäoppimis- ja työharjoittelupaikkojen löytäminen vaikeutui ja esimerkiksi ammatillisen koulutuksen keskeyttäneiden määrä kääntyi nousuun.

STTK: Uusi perhevapaamalli kohtelee yhdenvertaisesti monimuotoisia perheitä, jatkossa mallia joustavoitettava16.2.2021 10:33:22 EETTiedote

Tiedote Sosiaali- ja terveysministeriön tänään julkistama malli uudeksi perhevapaajärjestelmäksi on STTK:n mielestä askel oikeaan suuntaan. - Äidit pitävät tällä hetkellä valtaosan perhevapaista ja varsinkin pitkistä. Toivottavasti uusi malli johtaa siihen, että perhevapaat jakautuisivat nykyistä tasaisemmin vanhempien kesken. On tärkeää, että isille kiintiöityä vapaata on uudessa mallissa pidennetty merkittävästi ja että monimuotoisia perheitä kohdellaan jatkossa yhdenvertaisesti, STTK:n neuvottelijana työryhmässä ollut juristi Anja Lahermaa toteaa. Uuden perhevapaajärjestelmän on määrä astua voimaan 1. elokuuta ensi vuonna. - Uudesta mallista on tiedotettava laajasti, jotta vanhemmat, työntekijät ja työnantajat olisivat tietoisia sen sisällöstä ja mahdollisuuksista. Lainsäädännön rinnalla tarvitaan myönteistä perheystävällistä asennetta, jotta uutta järjestelmää voidaan hyödyntää täysillä. Uuden järjestelmän toimivuutta käytännössä on seurattava tarkasti ja tarvittaessa oltava valmii

Minna Ahtiainen STTK:n edunvalvonnasta vastaavaksi johtajaksi8.2.2021 17:12:08 EETTiedote

Tiedote Oikeustieteen kandidaatti Minna Ahtiainen on valittu STTK:n edunvalvonnasta vastaavaksi johtajaksi. Ahtiainen (46) työskentelee tällä hetkellä STTK-laisen Ammattiliitto Union toiminnanjohtajana. Sitä ennen hän on työskennellyt muun muassa Ammattiliitto Nousun toiminnanjohtajana ja juristina eri ammattiliitoissa. Valinnan teki STTK:n hallitus tänään. Ahtiainen aloittaa tehtävässään keväällä. Lisätietoja: Minna Ahtiainen, puhelin 050 387 7030. STTK:n puheenjohtaja Antti Palola, puhelin 040 509 6030.