Markus Myllyniemi: Yliopistojen uusi pääsykoepolitiikka syrjii erityisesti poikia ja tulevaisuudestaan epävarmoja

Ääni opiskelijalle kampanjassa SONK nostaa esiin opiskelijataustaisia ehdokkaita ja nostaa keskusteluun niin koulutusta ja tiedettä kuin opiskelijan hyvinvointia koskevia teemoja.

Kunnanvaltuutettuna ja Helsingin yliopiston historian koulutusohjelman johtoryhmässä toimiva Markus Myllyniemi on hyvin huolissaan todistusvalintaa painottavan pääsykoepolitiikan vaikutuksista koulutuksen tasa-arvoon Suomessa.

“Kun ylioppilas- ja lukioarvosanojen merkitys valinnassa korostuu, erityisesti hitaasti kypsyvämmät yksilöt ovat heikommassa asemassa muihin verrattuna. Uusi pääsykoejärjestelmä syrjii kategorisesti myös poikia, joille motivaatio opiskeluun syntyy usein huomattavasti myöhemmällä iällä tyttöihin verrattuna, “ muistuttaa Myllyniemi. Koulutusohjelmien naisvaltaistuminen on Myllyniemen mukaan todennäköistä, sillä esimerkiksi Turun lääketieteellisen tiedekunnan suorittaman simulaation mukaan uudet todistusvalintaa painottavat vaatimukset nostaisivat naisten osuuden sisään päässeistä 50%:sta yli 60%:iin.

Uuden pääsykoejärjestelmän seurauksena valmistautuminen kolmannen asteen koulutukseen alkaa jo lukion ensimmäisellä luokalla, sillä ylioppilaskokeeseen valittavat aineet määrittävät hakijan todistuspisteitä. “On kohtuutonta olettaa, että 15-vuotias tietää tarkalleen, mitä hän tulevaisuudeltaan haluaa. Pahimmillaan uuden järjestelmän seurauksena nuori tekee koulutuksensa suhteen peruuttamattoman päätöksen, jota hän katuu lopun ikäänsä,” Myllyniemi toteaa. Hänen mukaansa merkittävä ongelma on myös ammattikouluopiskelijoiden epätasa-arvoinen asema uuden järjestelmän seurauksena. ”Sen sijaan, että heikennämme sosio-ekonomista liikkuvuutta käytännössä sulkemalla kokonaisen väestöryhmän todistusvalinnan ulkopuolelle, tulisi meidän huolehtia siitä, että kaikilla on tasavertainen polku kolmannen asteen koulutukseen. Nykytilanteessa, jossa nuorten syrjäytyminen ja kasvava koulutuksellinen epätasa-arvo ovat merkittäviä ongelmia, ylioppilaskokeen arvosanoja painottava pääsykoeuudistus on askel täysin väärään suuntaan,” tiivistää Myllyniemi.

Markus Myllyniemi

markusmyllyniemi@elisanet.fi

Tiedote: Heidi Miettinen hakee jatkokautta SONKin puheenjohtajana21.9.2020 15:09:10 EESTTiedote

Syksyllä 2019 kun pohdin uskaltaako hakea SONKin puheenjohtajaksi, en todella olisi voinut arvata mitä kaikkea vuosi toisi tullessaan. SONKissa olen uskaltanut haastaa itseäni myös aiemmin, asettunut mukavuusalueeni ulkopuolelle ja oppinut valtavasti niin politiikasta, järjestöstä kuin itsestänikin. Puheenjohtajan työ, alkaneet sosionomiopinnot ja koronaepidemian mukaan tuomat muutokset ovat ajoittain kuormittaneet mutta enemmän on jäänyt harmittamaan mitä kaikkea emme ole päässeet SONKissa tekemään. Vuosi 2020 on ollut poikkeuksellinen ja haastava vallitsevan koronatilanteen takia emmekä ole päässeet toteuttamaan kaikkia suunniteltuja tapahtumia ja uudistuksia. Toisaalta on hyvä että se on pakottanut meidät myös SONKissa etsimään ja kokeilemaan uusia toimintatapoja, esimerkiksi etätapahtumien muodossa tai kokoamaan osastotoimijoitamme etänä toteutettaville osastokahveille vaihtamaan kuulumisia ja hyviä käytänteitä. Ensi vuonna SONK hyväksyy uuden strategiansa ja haluan tarjota myös tä

SONK lähtee edustajistovaaleihin arvot edellä18.9.2020 14:21:59 EESTTiedote

Tänä syksynä edustajistovaalit käydään Tampereen ja Helsingin ylioppilaskunnissa sekä kaikissa opiskelijakunnissa. SONK on laatinut valtakunnalliset edustajistovaaliteemat ja ne julkaistiin 18.9.2020 Facebook Livessä. Vaaliteemat ovat rakentuneet sosialidemokraattisten perusarvojen ympärille: tasa-arvo, solidaarisuus ja vapaus. SONK pitää tärkeänä että vaaliteemat edistävät feminismiä sekä antirasismia. Valtakunnallisen vaalikampanjan sloganiksi valikoitui tämän takia “Arvosi edustettuna”.

Demarinuorten ja SONKin julkilausuma SDP:n 46. puoluekokoukselle: Emme halua uutta kadotettua sukupolvea!20.8.2020 09:59:54 EESTTiedote

Demarinuoret ja SONK haluavat muistuttaa puoluetta nuorten syrjäytymisestä ja eriarvoisuudesta etenkin nyt, kun puolue on hallitusvastuussa. Globaali koronakriisi on heikentänyt nuorten työllisyyttä ja toimeentuloa entisestään. Haluamme, että yhteiskuntaa jälleenrakennettaessa Suomi ehkäisee nuorten syrjäytymistä ja puuttuu jo syrjäytyneiden tilanteisiin. Haluamme myös, että Suomi panostaa osaamiseen ja houkuttelee kansainvälisesti lisää osaajia, tutkijoita ja työntekijöitä. Velkaantuminen, työttömyys ja välivuodet merkitsevät nuoren kohdalla erityistä syrjäytymisvaaraa. Emme voi jatkuvasti paikkailla järjestelmän epäkohtia, vaan meidän täytyy pureutua nuorten arkeen kokonaisvaltaisemmin. “Ammattia vailla olevan ja velkaantuneen nuoren opiskelu ei saisi missään tapauksessa estää pääsyä velkajärjestelyyn. Nuorten velkaongelmiin on puututtava kokonaisvaltaisesti sekä järjestelmätason muutoksin että talousosaamista kasvattamalla”, toteaa SONKin puheenjohtaja Heidi Miettinen. Demarinuoret

Näpit irti opiskelijoiden toimeentulosta!14.8.2020 17:26:14 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön ehdotus 14.8.2020 kannustaa opiskelijoita työskentelemään opintojen ohella ja vähentää samalla opintotukikuukausien määrää on käsittämätön. Valtiovarainministeriön muistiossakin todetaan että opintojen ohella työskentelyllä voi olla vaikutuksia opintoaikoihin. Jo nyt lähes 60% korkeakouluopiskelijoista työskentelee opintojen ohella, kannustimien lisääminen ja opintotukikuukausien poistaminen samanaikaisesti kannustaa lähinnä opiskelijoita hyppäämään oravanpyörään ja olemaan välittämättä omasta hyvinvoinnistaan. Heikennysten sijaan tulee panostaa opiskelijoiden hyvinvointia edistäviin tukipalveluihin ja koulujen työelämäyhteistyöhön, joka sujuvoittaa siirtymistä opinnoista työelämään. "Päätoimisen opiskelijan tehtävä on nimenomaan opiskella eikä työskennellä opiskelun laadun tai levon kustannuksella. Opiskelijan vuorokaudessakin on vain 24 tuntia emmekä halua kenenkään joutuvan työuupumuksen partaalle yrittäessään työskennellä ja samalla valmistua tavoiteajassa,”