Markus Myllyniemi: Yliopistojen uusi pääsykoepolitiikka syrjii erityisesti poikia ja tulevaisuudestaan epävarmoja

Ääni opiskelijalle kampanjassa SONK nostaa esiin opiskelijataustaisia ehdokkaita ja nostaa keskusteluun niin koulutusta ja tiedettä kuin opiskelijan hyvinvointia koskevia teemoja.

Kunnanvaltuutettuna ja Helsingin yliopiston historian koulutusohjelman johtoryhmässä toimiva Markus Myllyniemi on hyvin huolissaan todistusvalintaa painottavan pääsykoepolitiikan vaikutuksista koulutuksen tasa-arvoon Suomessa.

“Kun ylioppilas- ja lukioarvosanojen merkitys valinnassa korostuu, erityisesti hitaasti kypsyvämmät yksilöt ovat heikommassa asemassa muihin verrattuna. Uusi pääsykoejärjestelmä syrjii kategorisesti myös poikia, joille motivaatio opiskeluun syntyy usein huomattavasti myöhemmällä iällä tyttöihin verrattuna, “ muistuttaa Myllyniemi. Koulutusohjelmien naisvaltaistuminen on Myllyniemen mukaan todennäköistä, sillä esimerkiksi Turun lääketieteellisen tiedekunnan suorittaman simulaation mukaan uudet todistusvalintaa painottavat vaatimukset nostaisivat naisten osuuden sisään päässeistä 50%:sta yli 60%:iin.

Uuden pääsykoejärjestelmän seurauksena valmistautuminen kolmannen asteen koulutukseen alkaa jo lukion ensimmäisellä luokalla, sillä ylioppilaskokeeseen valittavat aineet määrittävät hakijan todistuspisteitä. “On kohtuutonta olettaa, että 15-vuotias tietää tarkalleen, mitä hän tulevaisuudeltaan haluaa. Pahimmillaan uuden järjestelmän seurauksena nuori tekee koulutuksensa suhteen peruuttamattoman päätöksen, jota hän katuu lopun ikäänsä,” Myllyniemi toteaa. Hänen mukaansa merkittävä ongelma on myös ammattikouluopiskelijoiden epätasa-arvoinen asema uuden järjestelmän seurauksena. ”Sen sijaan, että heikennämme sosio-ekonomista liikkuvuutta käytännössä sulkemalla kokonaisen väestöryhmän todistusvalinnan ulkopuolelle, tulisi meidän huolehtia siitä, että kaikilla on tasavertainen polku kolmannen asteen koulutukseen. Nykytilanteessa, jossa nuorten syrjäytyminen ja kasvava koulutuksellinen epätasa-arvo ovat merkittäviä ongelmia, ylioppilaskokeen arvosanoja painottava pääsykoeuudistus on askel täysin väärään suuntaan,” tiivistää Myllyniemi.

Markus Myllyniemi

markusmyllyniemi@elisanet.fi

Hakijat pidettävä ajantasalla opiskelijavalinnan muutoksista16.4.2020 12:06:15 EESTTiedote

Korkeakoulut tiedottivat viime viikolla opiskelijavalinnan muuttumisesta, sillä vallitseva koronatilanne estää perinteisten valintakokeiden järjestämisen. Päätös oli terveydellisestä näkökulmasta järkevä ja odotettu mutta tuli varsin myöhään etenkin huhtikuussa järjestettävien valintakokeiden osalta. Tieto toukokuun valintakokeiden uudelleenjärjestelyistä ei ole vielä aivan niin akuutti. Monille hakijoille korkeakouluun hakeminen on jo valmiiksi kuormittava prosessi ja opiskelijavalinta on ollut viime vuosina jatkuvien muutosten kohteina. Kevät opiskelijavalintoineen on jo valmiiksi raskas ilman epätietoisuutta opiskelijavalinnan kriteereistä. Esimerkiksi monen hakijan kalenteriin on merkitty ensi viikon torstaiksi 23.4. VAKAVA-koe eikä kokeen peruuntumisen lisäksi ole vielä muuta tietoa, miten kasvatusalan valintayhteistyö poikkeusoloissa toteutuu. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry toivoo korkeakoulujen tiedottavan opiskelijavalinnan muutoksista poikkeusoloissa niin yleisellä