Maskien käyttö joukkoliikenteessä kasvussa – enimmillään jopa kaksi kolmesta käyttää maskia

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on ollut voimassa suositus käyttää kasvomaskia nyt runsaan kahden kuukauden ajan, ja maskien käyttö on ollut jatkuvasti hienoisessa nousussa. Tällä hetkellä maskia käyttää noin puolet matkustajista, mutta ruuhka-aikaan maskia käyttävien osuus on korkeampi.

Kaikkein korkein maskienkäyttöaste lokakuun alussa on havaittu aamulla kello 8–9, jolloin kasvomaskia käyttää 66 prosenttia matkustajista. Vastaavasti hiljaisempina aikoina maskien käyttöaste on pienempi.

Luvut selviävät HSL:n matkalipuntarkastajien tekemistä havainnoista. Tarkastajat ovat havainnoineet matkustajien maskin käyttöä kesäkuusta asti.

”On hienoa, että maskit alkavat olla jo uusi normaali. Kun olemme kysyneet asiasta asiakkailta, muiden matkustajien turvatoimien noudattamista pidetään tärkeänä. Parhaat matkat tehdään yhdessä vastuullisesti”, sanoo HSL:n ryhmäpäällikkö Laura Sundell.

Olemme tehneet myös muita toimia joukkoliikenteen turvallisuuden parantamiseksi: liikennevälineitä puhdistetaan tehostetusti, käsidesiä on saatavilla monilla metro- ja juna-asemilla ja turvallisen matkustamisen ohjeet ovat esillä joukkoliikennevälineissä, asemilla ja pysäkeillä niin julistein, tarroin kuin kuulutuksinkin.

Laura Sundell
ryhmäpäällikkö

HSL:n hallituksen päätöksiä 24.11.202024.11.2020 14:00:00 EETTiedote

Bussiliikenteen tarjouskilpailun 52/2020 ratkaisu Hallitus päätti valita kilpailukohteen 266 liikennöitsijäksi Oy Pohjolan Liikenne AB:n tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan vertailun perusteella. Kohde käsittää Sipoossa liikennöivät bussilinjat. Kohteen 268 liikennöitsijäksi hallitus valitsi Taksikuljetus Oy:n. Kohteessa 268 kilpailutettiin kolme pienkalustolinjaa Tuusulaan. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki päätökseen Kilpailukierros 52b:n käynnistäminen ja lähibussiliikenteen tarjonnan tarkistaminen Hallitus päätti käynnistää tarjouskilpailun Helsingin lähibussilinjoista 31-36, 603-704 ja 801-819. Linjat olivat aiemmin mukana kilpailukierroksella 52, mutta niiden kilpailutus keskeytettiin reittimuutoksiin liittyvän hallinnollisen virheen takia ja suurempien säästöjen toteuttamisen mahdollistamiseksi. Hallitus päätti myös hyväksyä esityksen linjojen liikennöintimuutoksista ohjeellisena noudatettavaksi. Linjat kilpailutetaan kohteissa 265 ja 267, j