Maskien käyttö joukkoliikenteessä kasvussa – enimmillään jopa kaksi kolmesta käyttää maskia

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on ollut voimassa suositus käyttää kasvomaskia nyt runsaan kahden kuukauden ajan, ja maskien käyttö on ollut jatkuvasti hienoisessa nousussa. Tällä hetkellä maskia käyttää noin puolet matkustajista, mutta ruuhka-aikaan maskia käyttävien osuus on korkeampi.

Kaikkein korkein maskienkäyttöaste lokakuun alussa on havaittu aamulla kello 8–9, jolloin kasvomaskia käyttää 66 prosenttia matkustajista. Vastaavasti hiljaisempina aikoina maskien käyttöaste on pienempi.

Luvut selviävät HSL:n matkalipuntarkastajien tekemistä havainnoista. Tarkastajat ovat havainnoineet matkustajien maskin käyttöä kesäkuusta asti.

”On hienoa, että maskit alkavat olla jo uusi normaali. Kun olemme kysyneet asiasta asiakkailta, muiden matkustajien turvatoimien noudattamista pidetään tärkeänä. Parhaat matkat tehdään yhdessä vastuullisesti”, sanoo HSL:n ryhmäpäällikkö Laura Sundell.

Olemme tehneet myös muita toimia joukkoliikenteen turvallisuuden parantamiseksi: liikennevälineitä puhdistetaan tehostetusti, käsidesiä on saatavilla monilla metro- ja juna-asemilla ja turvallisen matkustamisen ohjeet ovat esillä joukkoliikennevälineissä, asemilla ja pysäkeillä niin julistein, tarroin kuin kuulutuksinkin.

Laura Sundell
ryhmäpäällikkö

HSL:n junat siirtyivät uuteen aikaan sunnuntaina – kilpailutettu liikenne alkoi28.6.2021 10:25:47 EEST | Tiedote

Helsingin seudun junaliikenne siirtyi kokonaan uudelle aikakaudelle eilen, sunnuntaina 27. kesäkuuta, kun raiteilla alkoi ajaa tarjouskilpailun voittanut liikennöitsijä ensimmäistä kertaa Suomessa. Jo aiemmin seudun junia suorahankintasopimuksella liikennöinyt VR valittiin HSL-alueen lähijunien liikennöijäksi kymmenvuotisella sopimuksella runsas vuosi sitten ratkaistussa tarjouskilpailussa.

HSL:n opiskelija-alennuksen saa jatkossa vain HSL-sovelluksesta15.6.2021 11:38:56 EEST | Tiedote

HSL valmistelee laajaa Lipputilihanketta, jossa uudistamme lippuja ja maksamista siten, että ostettu lippu tallennetaan asiakkaan käyttäjätilille. Asiakas voi valita lipun ostamisen yhteydessä itselleen sopivimman tavan käyttää lippuja – esimerkiksi HSL-sovelluksen, HSL-kortin tai jonkin muun tunnisteen, vaikkapa pankkikortin. Uudistus mahdollistaa tulevaisuudessa myös uusia hinnoittelumalleja ja maksutapoja.