Matkailuajoneuvojen Airbnb-palvelu lanseerataan Suomeen

Camptoo, matkailuauto

Liikeidea syntyi perustajan omista kokemuksista

Camptoon tarina alkoi vuonna 2014 yrityksen perustajan Martijn Peetersin omien kokemusten pohjalta. Hän tahtoi ystävineen vuokrata matkailuauton ja päästä nauttimaan luonnosta, mutta sesonkiaikoina ajoneuvoja oli vaikea saada. Toisaalta ihmisten pihoissa seisoi pienellä käytöllä olevia ajoneuvoja. Peetersin mielestä oli sääli, että auto saattoi seisoa käyttämättä yli 300 yötä vuodesta samalla, kun matkailuautoista oli pulaa. Idea onnistui: Financial Times listasi Camptoon viime vuonna Euroopan kasvavimmaksi matkailuyritykseksi. Camptoolla on Euroopassa tarjolla jo yli 3500 matkailuajoneuvoa, Suomessa tavoitellaan ensimmäisen toimintavuoden aikana parin sadan ajoneuvon verkostoa.

Camptoon verkkopalvelusta ajoneuvon voi valita ja varata helposti. Reissuun lähtöä helpottaa, kun opastuksen saa suoraan omistajalta. ”Omistajalle voi soitella matkan aikanakin ja lisäksi Camptoolla on oma puhelinpalvelu Suomessa”, kertoo Camptoon Suomen maajohtaja Ellimaija Tanskanen.

Omatoimimatkailun ja #vanlife:n trendit siivittävät suosiota

Suomalaiset ovat innostuneita retkeilyelämästä, luontoelämyksistä, paikallisista palveluista ja omatoimimatkailusta. Myös Australiasta Eurooppaan rantautunut ”vanlife”-elämäntyyli, joka näkyy miljoonina sosiaalisen median sisältöinä, inspiroi ihmisiä myös Suomessa. ”Nämä trendit antavat meille hyvät lähtökohdat tulla uusille markkinoille, samoin kuin se, että suomalaiset ovat pohjimmiltaan karavanaarikansaa.”, Tanskanen toteaa.

”Matkailuautoilussa viehättää vapauden tunne; se, että saa itse valita minne tie vie ja missä maisemassa aamulla herää. Moneen taipuvat matkailuajoneuvot ovat jo pitkään olleet lapsiperheiden ja eläkeläisten suosimia matkakoteja. Uskoisin, että #vanlife-innostuksen myötä Camptoon välittämien ajoneuvojen rattiin tarttuvat nyt innokkaasti myös nuoret aikuiset”, Ellimaija Tanskanen pohtii.

”Tuli sellainen selittämätön vapauden fiilis”, kertoo Mira

Helsinkiläinen Mira Viitasalo testasi Camptoon palvelua ensimmäisenä Suomessa. Matkailuauto haettiin helsinkiläisen Niko Moilasen pihamaalta käyttöohjeiden kera. Vesitankit oli täytetty, peti pedattu ja mutteripannu nostettu levylle aamukahveja odottamaan. ”Aluksi vähän jännitti ottaa toisen auto haltuun, mutta tunne kaikkosi pian liikkeelle lähdön jälkeen. Ajaessa iski sellainen vapauden fiilis, mitä on vaikea selittää. Ettei ole sidottu mihinkään aikaan tai paikkaan. Meidän piti ajella Turkuun, mutta päädyimmekin ensin Fiskarsin ruukkikylään yöpymään”, Viitasalo kertoo. ”Ihan mahtava kokemus.”

Miten palvelu toimii?

Omistaja saa listattua matkailuajoneuvonsa palveluun muutamassa minuutissa. Matkailija etsii palvelusta itselleen sopivan auton hakukriteerien avulla, vuokraa sen, tekee sopimuksen ja hoitaa maksut – kaikki verkossa. Omistajalle voi myös esittää ennakkoon kysymyksiä.

Luottamus perustuu vertaistukeen, eli palvelussa käyttäjät arvioivat niin ajoneuvojen omistajat kuin vuokraajat.

Omistajalle:

• Tarkista, että ajoneuvosi vakuutus kattaa vuokrauksen.
  • Listaa ajoneuvosi Camptoo.fi -palveluun. Tee mahdollisimman tarkka kuvaus.
  • Määritä itse sopiva hinta per vuorokausi.
  • Valmiit sopimukset löydät palvelusta.
  • Aloita ansaitseminen. Voit saada keskimäärin 7500-10 000 euroa lisätuloa vuosittain.

Vuokraajalle:

• Etsi palvelusta sinulle sopiva auto. Hakukriteerien kautta voit hakea juuri sopivaa ajoneuvoa esimerkiksi varustetason, noutopaikan, petipaikkojen ja hinnan mukaan.
  • Tutustu muiden jättämiin arvioihin.
  • Pyydä haluamasi ajoneuvon omistajalta varausta.
  • Kun saat vahvistuksen, maksa ennakko. Loppuosa maksetaan viimeistään 8 viikkoa ennen matkan alkua.
  • Nouda auto lähtöpäivänä omistajalta ohjeiden kera, lähde seikkailuun ja palauta auto samaan paikkaan ja samassa kunnossa kuin se oli.

Palvelu löytyy osoitteessa www.camptoo.fi

Lisätiedot:

Ellimaija Tanskanen, Camptoo, Suomen maajohtaja, puh. 040 220 3453,

ellimaija @camptoo.fi

Camptoo, matkailuauto
Camptoo, matkailuajoneuvo
Camptoo, matkailuajoneuvo

Camptoo on matkailuajoneuvojen omistajat ja vuokraajat yhdistävä jakamistalouden alusta, missä matkailuajoneuvon omistaja vuokraa ajoneuvoaan ja saa lisätuloa silloin, kun ajoneuvo ei ole omassa käytössä.

Camptoo on perustettu Hollannissa vuonna 2014. Yrityksen omistus jakautuu hollantilaisten perustajien (3), Camptoon työntekijöiden sekä joukkorahoitukseen osallistuneiden yksityishenkilöiden kesken.  Camptoolla on yli 3500 vuokrattavaa ajoneuvoa Euroopassa ja 400 Australiassa, lisää ajoneuvoja listautuu mukaan koko ajan. Jakelualustan kautta on tähän mennessä varattu yli 300 000 yötä. Camptoo tulee Suomen markkinoille kesällä 2021.

www.camptoo.fi