Matkailun kasvu lisää koko Suomen ja maaseudun elinvoimaa, hyvinvointia ja työllisyyttä

Maaseutumatkailu kasvaa osana koko Suomeen suuntautuvan matkailun ja kotimaan matkailun kasvua. Suomen kansantalouden positiivinen vire näkyy myös maaseutumatkailun kasvavissa asiakasmäärissä. Ulkomaisten matkailijoiden viipymän kasvattaminen on otettava ensisijaiseksi matkailun kehittämisen painopisteeksi. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi on oleellista kehittää esimerkiksi kiertomatkailua edistävää tuotepaketointia ja yhteisten varausalustojen, lentoyhtiöiden, autonvuokrausyritysten, aktiviteettipalvelujen sekä majoitus- ja ruokapalveluyritysten yhteistyössä. Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry pitää tärkeänä, että matkailun kasvua tuetaan ympäri Suomen. Suomen vuodenajat ja luonto sekä puhdas ja herkullinen suomalainen lähiruoka antavat hyvän kasvualustan matkailun ympärivuotiseen edistämiseen ja kehittämiseen erityisesti maaseudulla.

Toimintaympäristön tuettava kasvua

Valtiovallan on nykytilanteessa huomioitava matkailun kasvu nykyistä huomattavasti paremmin ja painokkaammin. Matkailua koskeva lainsäädäntö ei valitettavasti ole ollut olennaisena osana hallituksen byrokratian purkutalkoissa. Päinvastoin maaseutumatkailuyritysten osalta byrokratiaa on lisätty, ja esimerkiksi verotuksessa ei ole tehty matkailun kasvua tukevia ratkaisuja.

Maaseutumatkailuyrittäjät ja -kehittäjät koolla Asikkalassa Päijät-Hämeessä

Maaseutumatkailun vuosittainen, järjestyksessään 44. vuositapahtuma kokoaa maaseutumatkailuyrittäjät ja -kehittäjät Päijät-Hämeeseen 20.-22.3.2018 keskustelemaan alan vahvuuksista ja kehittämistarpeista. Tapahtumassa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä palkitsee valtakunnalliset vuoden maaseutumatkailuyrittäjät.

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry toimii maaseutumatkailuyrittäjien valtakunnallisena verkostona, maaseutumatkailun edistäjänä, edunvalvojana ja äänitorvena. Ympäri Suomen levittäytynyt yrittäjien ja sen sidosryhmien yhteinen yhdistys ottaa mielellään jäsenikseen uusia yrityksiä ja maaseutumatkailun toimijoita lisäämään merkittävän kasvualan näkyvyyttä alueellisesti ja valtakunnallisesti.

Yhdistyksen vuosikokouksessa 20.3.2018 Hollolassa valittiin puheenjohtajana jatkamaan Kirsi Ilola-Ollikka Valkeakoskelta ja varapuheenjohtajana Saila Valkeaniemi Sastamalasta. Hallituksessa jatkavat, Antti Ali-Lonttinen Liedosta, Jukka Heikkonen Punkaharjulta, Hanni Kumpunen Petäjävedeltä, Jani Kurvinen Somerolta, Riikka-Leena Lappalainen Iisalmelta, Pirjo Niinimäki, Petäjävedeltä ja Katja Vira Kuusamosta. Kaikki edellä mainitut henkilöt toimivat maaseutumatkailuyrittäjinä.

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on valinnut Vuoden Kellokkaakseen Sisko ja Heikki Laurilan Lempäälässä sijaitsevat Laurilan Lomamökit. Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle, henkilölle tai henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Valinnassa huomioidaan palkittavan toimiminen alueellisesti ja valtakunnallisesti maaseutumatkailun hyväksi, liiketoiminnan pitkäjänteisyys ja laatu sekä verkostoituminen muiden alueen yrittäjien kanssa.

Lisätietoja tiedotteesta:

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry antoivat Vuoden 2018 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustuksen Pukkilan kartanon juhlatiloille Saloon. Pukkilan kartano saa tunnustusta tilan historian, perinteiden ja tämän päivän asiakastarpeita palvelevien tunnelmallisten, tekniikaltaan modernien ja ympärivuotiseen käyttöön soveltuvien tilojen ja matkailupalvelujen laadukkaasta yhdistämisestä ja toteutuksesta.

Lisätietoja tiedotteesta:

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on valtakunnallinen järjestö, joka toimii yrittäjiensä edunvalvojana ja elinkeinon kehittämisen moottorina yhteistyössä julkisen sektorin ja muiden alan toimijoiden kanssa.

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry, puheenjohtaja Kirsi Ilola-Ollikka, puh. 040 596 8027
Lomalaidun ry, toiminnanjohtaja Kimmo Aalto, puh. 040 1791 618

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Maahanmuuttajien työllistymistä maaseudulla voidaan helpottaa – suositukset maahanmuuttajien helpommaksi työllistämiseksi laadittu19.9.2018 11:40Tiedote

Työvoimapula vaikeuttaa maaseudun yritysten kehittymistä. Maahanmuuttajat ovat tärkeä osa maaseudun työvoimaa ja merkitys on edelleen kasvussa. MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola peräänkuulutti Integration 2018 -tapahtumassa 19.9.2018 toimenpiteitä, joilla maahanmuuttajan palkkaaminen helpottuisi nykyisestään. Lisäksi on tärkeää, ettei yritystä perustava tai työllistyvä maahanmuuttaja kohtaa ylimääräisiä esteitä Suomen kansalaisiin verrattuna.

MTK ja Suomen kokkimaajoukkue yhdessä maailman suurimmille ruokamessuille Saksassa – Suomi messujen pääkumppani 20195.9.2018 09:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry ja Suomen kokkimaajoukkue ovat sopineet yhteistyöstä 18.-27.1.2019 Saksassa pidettävillä Grüne Woche -messuilla. Joka vuosi messuilla on vain yksi partnerimaa ja ensi vuonna se on Suomi. Grüne Woche -messut ovat maailman suurin ruoka-alan kuluttajamessutapahtuma. Suomi esittäytyy messuilla omassa hallissaan teemalla ”Grüße aus der Wildnis – Greetings from the Wild.” Messukonseptin “Aus der Wildnis” ja siitä johdetun kumppanimaailmeen on suunnitellut Hasan & Partners.