Matkailun kasvu lisää koko Suomen ja maaseudun elinvoimaa, hyvinvointia ja työllisyyttä

Maaseutumatkailu kasvaa osana koko Suomeen suuntautuvan matkailun ja kotimaan matkailun kasvua. Suomen kansantalouden positiivinen vire näkyy myös maaseutumatkailun kasvavissa asiakasmäärissä. Ulkomaisten matkailijoiden viipymän kasvattaminen on otettava ensisijaiseksi matkailun kehittämisen painopisteeksi. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi on oleellista kehittää esimerkiksi kiertomatkailua edistävää tuotepaketointia ja yhteisten varausalustojen, lentoyhtiöiden, autonvuokrausyritysten, aktiviteettipalvelujen sekä majoitus- ja ruokapalveluyritysten yhteistyössä. Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry pitää tärkeänä, että matkailun kasvua tuetaan ympäri Suomen. Suomen vuodenajat ja luonto sekä puhdas ja herkullinen suomalainen lähiruoka antavat hyvän kasvualustan matkailun ympärivuotiseen edistämiseen ja kehittämiseen erityisesti maaseudulla.

Toimintaympäristön tuettava kasvua

Valtiovallan on nykytilanteessa huomioitava matkailun kasvu nykyistä huomattavasti paremmin ja painokkaammin. Matkailua koskeva lainsäädäntö ei valitettavasti ole ollut olennaisena osana hallituksen byrokratian purkutalkoissa. Päinvastoin maaseutumatkailuyritysten osalta byrokratiaa on lisätty, ja esimerkiksi verotuksessa ei ole tehty matkailun kasvua tukevia ratkaisuja.

Maaseutumatkailuyrittäjät ja -kehittäjät koolla Asikkalassa Päijät-Hämeessä

Maaseutumatkailun vuosittainen, järjestyksessään 44. vuositapahtuma kokoaa maaseutumatkailuyrittäjät ja -kehittäjät Päijät-Hämeeseen 20.-22.3.2018 keskustelemaan alan vahvuuksista ja kehittämistarpeista. Tapahtumassa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä palkitsee valtakunnalliset vuoden maaseutumatkailuyrittäjät.

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry toimii maaseutumatkailuyrittäjien valtakunnallisena verkostona, maaseutumatkailun edistäjänä, edunvalvojana ja äänitorvena. Ympäri Suomen levittäytynyt yrittäjien ja sen sidosryhmien yhteinen yhdistys ottaa mielellään jäsenikseen uusia yrityksiä ja maaseutumatkailun toimijoita lisäämään merkittävän kasvualan näkyvyyttä alueellisesti ja valtakunnallisesti.

Yhdistyksen vuosikokouksessa 20.3.2018 Hollolassa valittiin puheenjohtajana jatkamaan Kirsi Ilola-Ollikka Valkeakoskelta ja varapuheenjohtajana Saila Valkeaniemi Sastamalasta. Hallituksessa jatkavat, Antti Ali-Lonttinen Liedosta, Jukka Heikkonen Punkaharjulta, Hanni Kumpunen Petäjävedeltä, Jani Kurvinen Somerolta, Riikka-Leena Lappalainen Iisalmelta, Pirjo Niinimäki, Petäjävedeltä ja Katja Vira Kuusamosta. Kaikki edellä mainitut henkilöt toimivat maaseutumatkailuyrittäjinä.

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on valinnut Vuoden Kellokkaakseen Sisko ja Heikki Laurilan Lempäälässä sijaitsevat Laurilan Lomamökit. Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle, henkilölle tai henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Valinnassa huomioidaan palkittavan toimiminen alueellisesti ja valtakunnallisesti maaseutumatkailun hyväksi, liiketoiminnan pitkäjänteisyys ja laatu sekä verkostoituminen muiden alueen yrittäjien kanssa.

Lisätietoja tiedotteesta:

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry antoivat Vuoden 2018 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustuksen Pukkilan kartanon juhlatiloille Saloon. Pukkilan kartano saa tunnustusta tilan historian, perinteiden ja tämän päivän asiakastarpeita palvelevien tunnelmallisten, tekniikaltaan modernien ja ympärivuotiseen käyttöön soveltuvien tilojen ja matkailupalvelujen laadukkaasta yhdistämisestä ja toteutuksesta.

Lisätietoja tiedotteesta:

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on valtakunnallinen järjestö, joka toimii yrittäjiensä edunvalvojana ja elinkeinon kehittämisen moottorina yhteistyössä julkisen sektorin ja muiden alan toimijoiden kanssa.

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry, puheenjohtaja Kirsi Ilola-Ollikka, puh. 040 596 8027
Lomalaidun ry, toiminnanjohtaja Kimmo Aalto, puh. 040 1791 618

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.