Matkailun kasvu lisää koko Suomen ja maaseudun elinvoimaa, hyvinvointia ja työllisyyttä

Maaseutumatkailu kasvaa osana koko Suomeen suuntautuvan matkailun ja kotimaan matkailun kasvua. Suomen kansantalouden positiivinen vire näkyy myös maaseutumatkailun kasvavissa asiakasmäärissä. Ulkomaisten matkailijoiden viipymän kasvattaminen on otettava ensisijaiseksi matkailun kehittämisen painopisteeksi. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi on oleellista kehittää esimerkiksi kiertomatkailua edistävää tuotepaketointia ja yhteisten varausalustojen, lentoyhtiöiden, autonvuokrausyritysten, aktiviteettipalvelujen sekä majoitus- ja ruokapalveluyritysten yhteistyössä. Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry pitää tärkeänä, että matkailun kasvua tuetaan ympäri Suomen. Suomen vuodenajat ja luonto sekä puhdas ja herkullinen suomalainen lähiruoka antavat hyvän kasvualustan matkailun ympärivuotiseen edistämiseen ja kehittämiseen erityisesti maaseudulla.

Toimintaympäristön tuettava kasvua

Valtiovallan on nykytilanteessa huomioitava matkailun kasvu nykyistä huomattavasti paremmin ja painokkaammin. Matkailua koskeva lainsäädäntö ei valitettavasti ole ollut olennaisena osana hallituksen byrokratian purkutalkoissa. Päinvastoin maaseutumatkailuyritysten osalta byrokratiaa on lisätty, ja esimerkiksi verotuksessa ei ole tehty matkailun kasvua tukevia ratkaisuja.

Maaseutumatkailuyrittäjät ja -kehittäjät koolla Asikkalassa Päijät-Hämeessä

Maaseutumatkailun vuosittainen, järjestyksessään 44. vuositapahtuma kokoaa maaseutumatkailuyrittäjät ja -kehittäjät Päijät-Hämeeseen 20.-22.3.2018 keskustelemaan alan vahvuuksista ja kehittämistarpeista. Tapahtumassa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä palkitsee valtakunnalliset vuoden maaseutumatkailuyrittäjät.

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry toimii maaseutumatkailuyrittäjien valtakunnallisena verkostona, maaseutumatkailun edistäjänä, edunvalvojana ja äänitorvena. Ympäri Suomen levittäytynyt yrittäjien ja sen sidosryhmien yhteinen yhdistys ottaa mielellään jäsenikseen uusia yrityksiä ja maaseutumatkailun toimijoita lisäämään merkittävän kasvualan näkyvyyttä alueellisesti ja valtakunnallisesti.

Yhdistyksen vuosikokouksessa 20.3.2018 Hollolassa valittiin puheenjohtajana jatkamaan Kirsi Ilola-Ollikka Valkeakoskelta ja varapuheenjohtajana Saila Valkeaniemi Sastamalasta. Hallituksessa jatkavat, Antti Ali-Lonttinen Liedosta, Jukka Heikkonen Punkaharjulta, Hanni Kumpunen Petäjävedeltä, Jani Kurvinen Somerolta, Riikka-Leena Lappalainen Iisalmelta, Pirjo Niinimäki, Petäjävedeltä ja Katja Vira Kuusamosta. Kaikki edellä mainitut henkilöt toimivat maaseutumatkailuyrittäjinä.

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on valinnut Vuoden Kellokkaakseen Sisko ja Heikki Laurilan Lempäälässä sijaitsevat Laurilan Lomamökit. Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle, henkilölle tai henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Valinnassa huomioidaan palkittavan toimiminen alueellisesti ja valtakunnallisesti maaseutumatkailun hyväksi, liiketoiminnan pitkäjänteisyys ja laatu sekä verkostoituminen muiden alueen yrittäjien kanssa.

Lisätietoja tiedotteesta:

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry antoivat Vuoden 2018 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustuksen Pukkilan kartanon juhlatiloille Saloon. Pukkilan kartano saa tunnustusta tilan historian, perinteiden ja tämän päivän asiakastarpeita palvelevien tunnelmallisten, tekniikaltaan modernien ja ympärivuotiseen käyttöön soveltuvien tilojen ja matkailupalvelujen laadukkaasta yhdistämisestä ja toteutuksesta.

Lisätietoja tiedotteesta:

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on valtakunnallinen järjestö, joka toimii yrittäjiensä edunvalvojana ja elinkeinon kehittämisen moottorina yhteistyössä julkisen sektorin ja muiden alan toimijoiden kanssa.

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry, puheenjohtaja Kirsi Ilola-Ollikka, puh. 040 596 8027
Lomalaidun ry, toiminnanjohtaja Kimmo Aalto, puh. 040 1791 618

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK liittyy CLC-ilmastoaloitteeseen, joka vaatii kunnianhimoista kansainvälistä ilmastopolitiikkaa vastaamaan 1,5 C-asteen tavoitetta12.3.2019 09:57:45 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. tukee Climate Leadership Coalitionin (CLC) ja pohjoismaisten kumppaneiden ilmastoaloitetta. Aloitteessa vaaditaan EU:ta päivittämään nykyisiä ilmastotavoitteitaan vastaamaan Pariisiin ilmastosopimusta siten, että kasvihuonekaasujen päästöt saataisiin nettovaikutuksiltaan nollaan vuoteen 2050 mennessä.

Tiestön korjausvelalla ei saa vaarantaa Suomen taloutta ja hyvinvointia – MTK keräsi rapautuvan tieverkon kiireelliset korjauskohteet23.2.2019 08:33:56 EETTiedote

Maamme tieverkon korjausvelka uhkaa koko Suomen talouskehitystä ja hyvinvointia. Nykyisen hallituksen aloittamaa korjausvelan purkamista tulee jatkaa myös seuraavalla kaudella. MTK:n keräämät 200 esimerkkikohdetta osoittavat, että kunnostettavia teitä on runsaasti kaikkialla Suomessa. Seuraavan hallituksen tulee suunnata korjausvelan purkamiseen vähintään 1,5 miljardia euroa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa.

Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia19.2.2019 08:58:32 EETTiedote

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.