MessukeskusMessukeskus

Matkailututkimus 2019: Suomalaiset kaipaavat paikallista kulttuuria ja aitoja kokemuksia

Jaa

Matka 2019 –messujen toteuttaman Matkailututkimuksen mukaan suomalaisia kiinnostaa matkalla erityisesti paikallisen kulttuurin ja arjen kokeminen sekä rentoutuminen. Matkalla suomalainen on vastuullinen ja noudattaa kohteiden tapoja sekä ohjeita. Matkamessujen Matkailututkimus 2019 selvitti suomalaisten matkustamisen syitä ja matkailuun liittyviä mielipiteitä. Matka 2019 on auki yleisölle Messukeskuksessa Helsingissä 18.-20.1.2019.

Matkamessujen tutkimuksen mukaan suomalaiset kaipaavat matkoillaan lepoa ja kulttuuria. Kuva: Matka 2018.
Matkamessujen tutkimuksen mukaan suomalaiset kaipaavat matkoillaan lepoa ja kulttuuria. Kuva: Matka 2018.

Lepoa ja paikallista kulttuuria, kiitos!

Suomalaisia matkalla kiinnostaa paikallisen kulttuurin ja arjen kokeminen hotellialueilla pysyttelyn sijaan. Kiinnostavampina koettiin myös paikalliset putiikit ennemmin kuin suuret ostoskeskukset tai hotellien ostosmahdollisuudet. Vastaajista 62 % kertoi suuntaavansa mieluummin vähemmän tunnettuihin kohteisiin kuin suosittuihin turistikohteisiin ja 75 % kertoi matkalla syövänsä mieluummin katukeittiöissä kuin kuuluisissa ravintoloissa.

Matkalta haetaan ensisijaisesti lepoa ja rentoutumista, ja yli 60 % vastaajista suosiikin yli viikon mittaisia lomamatkoja. 84% vastaajista haluaa myös pitää työ- ja lomamatkat erillään näiden yhdistämisen sijaan.

”Suomalaiset ovat tällä hetkellä erityisen kiinnostuneita paikallisen kulttuurin kokemisesta. Tämä näkyy esimerkiksi ostoksilla käymisessä paikallisten kaupoissa ja toreilla. Arjessa olevat elämykset ja paikalliset tavat, myös katukeittiöiden ja pienten ravintoloiden ruoka – näitä suomalaiset haluavat matkoiltaan”, kertoo Kantar TNS:n tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.

Suomalainen on vastuullinen matkalla – oma kuluttajansuoja matkailussa ei kuitenkaan kiinnosta

Suurin osa suomalaisista on matkustaessaan suosinut paikallisia palveluntarjoajia, kuten esimerkiksi hotelleja tai ravintoloita. Suuri osa on myös vähentänyt kohteen kuormitusta matkustamalla kiireisimmän sesongin ulkopuolella. Suomalainen matkailija onkin vastuullinen ja noudattaa paikallisen kulttuurin tapoja sekä ohjeita.

Vastuullisuus lentomatkoissa hiilidioksidikompensaatiota maksamalla on vasta yleistymässä. Lentomatkoista hiilidioksidikompensaatioita kertoi maksaneensa 9 % vastaajista. Tietoa asiasta tarvitaan lisää, sillä 18 % saman kysymyksen vastaajista kertoo, ettei tiedä onko maksanut hiilidioksidikompensaatioita lentomatkoistaan.

Tieto heinäkuussa 2018 voimaan tulleesta, EU-laajuisesta uudesta matkapakettilainsäädännöstä ei myöskään ole vielä lyönyt läpi matkustavan kansan keskuudessa. Noin 60prosenttia vastanneista ei ollut aiemmin kuullut tai osannut sanoa oliko kuullut matkustajan oikeuksia koskevasta lainsäädännöstä. Tietoisuus on kuitenkin lisääntynyt, sillä edellisvuoden kyselyssä vastaava luku oli 79 prosenttia.

”Uudella matkapakettilainsäädännöllä niin EU:n kuin kansalliset lainsäätäjät ovat halunneet laajentaa taloudellisen ja sopimusoikeudellisen turvan koskemaan entistä useampaa matkustajaa ja matkaa. Myös matkailutoimiala on ollut tässä kehitystyössä aktiivisesti mukana, jotta matkustajat voisivat tehdä valveutuneita päätöksiä ostaessaan matkoja. Siinä mielessä on harmillista, että peräti 55 prosenttia kyselyyn vastanneista ei usko, että matkapakettilainsäädäntö vaikuttaa heidän matkavaraustottumuksiinsa tai asia ei heitä kiinnosta tai heillä ei ole asiasta edes mielipidettä”, pohtii Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n (SMAL) toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.

Inspiraatiota ystäviltä somessa sekä matkanjärjestäjien, lentoyhtiöiden ja hotellien mainoksista

Suomalaisten matkustuspäätöksiin ja matkustusinspiraatioon vaikuttivat eniten ystävien tai tuttavien matkustuskokemukset. Seuraavaksi eniten matkustuskimmokkeita saatiin matkanjärjestäjien, lentoyhtiöiden ja hotellien mainoksista. Erityisesti naiset saivat inspiraatiota laajasti eri lähteistä. Nuoret alle 25-vuotiaat saivat kimmokkeen ystäviensä päivityksistä ja kuvista sosiaalisessa mediassa, ja kaikista vastaajista kolmannes saikin matkustusinspiraationsa sosiaalisen median kanavissa näkemästään sisällöstä, kuten Instagram-kuvista, blogeista tai YouTube-videoista.

Suurimmaksi osaksi päätöksen vapaa-ajan matkasta tekee henkilö itse. Mitä vanhemmaksi tullaan, sitä enemmän matkustuspäätöksissä kuunnellaan puolisoa tai kumppania. Naiset tekevät miehiä enemmän päätöksen itse tai vanhempia tai lapsia kuunnellen, miehet mukautuvat puolison tai kumppanin päätökseen useammin.

Lisätietoja ja tutkimustulokset:

Matkamessut, tiedottaja Eva Kiviranta p. 040 775 6609, eva.kiviranta@messukeskus.com

Kantar TNS, tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen p. 050 560 3186, anne.lahtinen@kantar.com

Matkamessujen Matkailututkimus 2019. Toteuttaja Kantar TNS. Tutkimuksen kohderyhmä Suomen 18 v.+ väestö Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimukseen vastasi 1236 henkilöä joulukuussa 2018.

Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut järjestetään 16.–20.1.2019 Messukeskuksessa Helsingissä. Kansainvälinen ostotapahtuma Matka Workshop Day avaa Matkamessut 16.1. Matkamessujen ensimmäinen päivä 17.1. on ammattilaispäivä. Messut on auki yleisölle 18.–20.1.2019. Samaan aikaan Matkamessujen kanssa Helsingin Caravan-messut. | www.matkamessut.fi | www.facebook.com/matkamessut | @matkatravelfair | #matka2019 |

Avainsanat

Kuvat

Matkamessujen tutkimuksen mukaan suomalaiset kaipaavat matkoillaan lepoa ja kulttuuria. Kuva: Matka 2018.
Matkamessujen tutkimuksen mukaan suomalaiset kaipaavat matkoillaan lepoa ja kulttuuria. Kuva: Matka 2018.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Helsingin Messukeskus on ihmisläheinen media ja turvallisuudestaan palkittu tapahtumatalo, joka luo kasvua aitojen kohtaamisten kautta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan live-, hybridi- ja virtuaalitapahtumien areenaksi. | Messukeskus – kasvua kohtaamsista | www.messukeskus.com | @messukeskus | twitter.com/messukeskus 

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) creates growth through encounters. We are the largest event organiser in Finland producing or hosting 50 exhibitions and one thousand meetings and congresses annually. We provide a perfect venue with 7 adaptable halls, 40 conference spaces, the 4,400-seater Amfi Hall auditorium, 21 restaurants, a fully renewed event hotel, and all event services, including live, virtual and hybrid events. | www.messukeskus.com | @messukeskus |  | twitter.com/messukeskus 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Petrol Circus Custom Bike Show esittelee upeat rakennetut moottoripyörät25.11.2022 14:13:47 EET | Tiedote

Petrol Circus Custom Bike Show esittelee kolmen vuoden tauon jälkeen MP 23 moottoripyörämessujen yhteydessä rakennettuja moottoripyöriä, jotka kisaavat neljässä sarjassa. Näyttelyyn voi ilmoittaa moottoripyöriä ja mopoja vuoden loppuun asti. Tapahtuma on ainutlaatuinen ja ainoa rakennettujen moottoripyörien tapahtuma, joka järjestetään tässä mittakaavassa kaupallisen tapahtuman yhteydessä Euroopassa. MP 23 -messut järjestetään 3. – 5.2.2023 Helsingin Messukeskuksessa.

Resemässan 2023 öppnar i januari efter tre års uppehåll24.11.2022 14:58:35 EET | Tiedote

På Helsingfors Mässcentrum i januari kan man återigen, efter ett långt uppehåll, känna av den internationella reseatmosfären och smaka på olika reseupplevelser, dra nytta av konkreta förmåner och få tips samt intervjua experter från mer än 60 länder ansikte mot ansikte. Efter år av väntan förväntas mässan bli mycket livlig. Resemässan äger rum den 20.–22.1.2023 (Matka Trade Day för proffs inom branschen den 19.1.).

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme