Matkan keskeytyminen ja matkalla sairastuminen – kuka vastaa kuluista?
Asiantuntija Katja Lappi FINEstä muistuttaa matkailijalla tärkeästä matkavakuutuksesta. Vaikka useimpien lomat sujuvatkin pääsääntöisesti hyvin, tulevat sairastumiset tai tapaturmat yleensä ikävinä yllätyksinä, joihin voi osittain varautua tarkistamalla etukäteen, mitä näistä asioista korvataan.
”Tarkista, että matkavakuutus on voimassa matkakohteessasi koko matkan ajan. Kiinnitä myös huomiosi siihen, että hoitokulukorvauksella ei ole ylärajaa, sillä hoito ulkomailla voi olla hyvinkin kallista. Lisäksi on hyvä tarkastaa, että vakuutukseen kuuluvat kotiinkuljetuskulut vakavissa tapauksissa”, Lappi sanoo.
Matkan keskeytymisen korvattavuus - kotiin takaisin vai ei?
”Matkasairaus tai matkatapaturma voi joskus jopa harmillisesti keskeyttää matkan. Ennen kotiinpaluuta kannattaa aina varmistaa omasta vakuutusyhtiöstä, onko keskeytymisen syy sellainen, jonka perusteella paluun kustannukset korvataan. Kotiin palaamisen syyn täytyy olla lääketieteellisesti arvioituna pakottava, jotta korvauksia voi saada. Useimmiten hoitoa on mahdollista saada myös matkakohteessa”, Lappi painottaa.
”Matkan keskeytymisenä saatetaan korvata myös menetettyjä matkapäiviä siltä ajalta, kun joudutaan sairaalahoitoon tai palaamaan kotiin ennenaikaisesti. Esimerkiksi hotellihuoneessa levossa vietetyistä päivistä ei yleensä saa menetetyn matkapäivän korvausta. Myöskään pilalle menneestä matkasta, kun esimerkiksi ei voida vaikkapa suunnitellusti uida, käydä vaeltamassa tai pelata golfia, ei makseta korvauksia. Sen sijaan korvausta saattaa tällaisessakin tapauksessa saada esimerkiksi etukäteen varatuista ja maksetuista retkistä ja palveluista, jotka jäävät käyttämättä”, Lappi jatkaa.
Matkalla sairastuminen
Matkalla sairastuminen pilaa yleensä matkaa jollain tapaa, osittain tai kokonaan. Se, mitä matkasairauksilla tarkoitetaan ja mitä vakuutuksesta korvataan, määritellään vakuutusehdoissa.
”Matkasairaudella tarkoitetaan odottamatonta ja äkillistä lääkärinhoitoa vaativaa sairautta, joka on alkanut tai josta selviä oireita on ilmennyt matkan aikana. Matkasairauden korvattavuus edellyttää myös, että hoitoon on hakeuduttu jo matkan aikana tai välittömästi matkan päätyttyä. Hoitoon hakeutumisen määräajat vaihtelevat yhtiöittäin”, Lappi sanoo.
”Tarkkana siis tulee olla jo olemassa olevien sairauksiensa kanssa, jotka eivät ole sama asia kuin matkasairaus. Matkasairautena ei yleisesti korvata sairautta, joka matkustajalla on ollut jo ennen matkaa tai josta selviä oireita on ilmennyt jo ennen matkan alkamista tai jonka tutkimukset tai hoitotoimenpiteet ovat kesken ennen matkalle lähtöä”, Lappi jatkaa.
”Kuitenkin, jos hyvässä hoitotasapainossa jo ennen matkaa ollut sairaus pahenee äkillisesti ja odottamattomasti matkalla, korvataan vakuutuksista tyypillisesti hoitokuluja rajoitetusti. Näissä tapauksissa korvataan ainoastaan akuutti, ensiapuluonteinen matkakohteessa annettu hoito ja vain määrätyn, esimerkiksi 7–14 vuorokauden pituiselta ajalta. Mitään muita kuluja, esimerkiksi matkan keskeytymisen kuluja, ei yleensä korvata”, Lappi sanoo.
Kuuntele IhanFINE -podcast matkustamisesta: Mitä kaikkea reissussa maailmalla ja kotimaassa voi sattua ja millaista turvaa matkavakuutus antaa. Jaksossa selvitetään matkavakuutusten salat ja kompastuskivet. Kuuntele podcast täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katja LappiAsiantuntijaFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 40 587 4058katja.lappi@fine.fiElina AntilaViestintäpäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1246Puh:+358 40 548 3838elina.antila@fine.fiTietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Kotivakuutusasiat ja huijaukset näkyivät FINEssä eniten viime vuonna20.1.2023 11:04:30 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2022 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Eniten kysyttiin kotivakuutuksiin, lähinnä vahingon korvattavuuteen ja vesivahinkoihin liittyvistä asioista. Pankkiasioissa huijauksiin liittyneiden tapausten määrä jatkoi edelleen kasvuaan.
Asiakkaita huijataan verkkopankilta näyttäville valesivustoille14.12.2022 07:45:00 EET | Tiedote
Huijaustapauksiin liittyvien yhteydenottojen määrä FINEen on lähes kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Suurin osa tapauksista ja niiden selvittelystä liittyy asiakkaan erehdyttämiseen pankin verkkopankilta näyttäville huijaussivuille. Yhteydenottoja on tullut kaikkiaan 450, joista suurin osa on käsitelty neuvonnassa ja noin 100 on saatettu riita-asiana Pankkilautakunnan käsiteltäväksi.
Digipalvelujen rinnalle tarvitaan ihmiskontakti – FINE peräänkuuluttaa toimivaa puhelinpalvelua25.10.2022 07:49:55 EEST | Tiedote
Jopa 400 000* suomalaisen arvioidaan olevan digisyrjäytymisvaarassa. Lisäksi digipalvelut aiheuttavat päänvaivaa myös digitaitoisille, etenkin ongelmatilanteissa. FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan mielestä hyvin toimivien digipalveluiden rinnalla pitää edelleen kehittää puhelinpalvelua ja sen joustavaa saatavuutta.
Phishing-tapausten määrä jatkaa kasvuaan – asiakkaan huolellisuus puntarissa7.9.2022 07:35:48 EEST | Tiedote
Huijatuksi tai verkkourkinnan kohteeksi joutuneita asiakkaita soittaa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan joka päivä. Vaikka monet yhteydenotot selviävät jo neuvonnassa, on riitojen määrä asiakkaan ja pankin välillä kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Ratkaisevaa huijaustapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä.
Uudessa oppaassa neuvoja arjen raha-asioiden hoitoon toisen puolesta23.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote
Etsitkö keinoja hoitaa ikääntyvien vanhempiesi pankkiasioita tai hoidatko näitä asioita jo jonkun toisen puolesta? Haluaisitko itse päättää, kuka saa tulevaisuudessa hoitaa asioitasi, jos et itse siihen kykene? Tiedätkö, miten edunvalvontavaltakirja tehdään? FINEn uudessa oppaassa Täysi-ikäisen edunvalvonta ja pankki-, vakuutus- ja sijoitusasioiden hoito käydään perusteellisesti läpi edunvalvonnan lisäksi erilaisia kevyempiä vaihtoehtoja hoitaa pankki-, sijoitus- ja vakuutusasioita toisen puolesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme