Mauri Kotamäestä Keskuskauppakamarin johtava ekonomisti

Valtiotieteiden tohtori Mauri Kotamäki on nimitetty Keskuskauppakamarin johtavaksi ekonomistiksi. Kotamäki aloittaa uudessa tehtävässään 13.8.2018.

Kotamäki siirtyy tehtävään Työeläkevakuuttajat Tela ry:sta, jossa hän toimii ekonomistina. Aiemmin Kotamäki on toiminut muun muassa erityisasiantuntijana valtiovarainministeriön budjettiosaston rakenneyksikössä, ekonomistina Suomen Pankissa sekä tutkijana Palkansaajien tutkimuslaitoksessa.

Kotamäki jatkaa myös tehtävässään sosiaali- ja terveysministeriön nimittämänä selvityshenkilönä ansiosidonnaisen työttömyysturvan kehittämismahdollisuuksista.

Kotamäki on tutkinut erityisesti työnteon kannustimia. Kotamäen väitöskirja Essays on Social Insurance and Taxation – Why Incentives and Institutions Matter käsittelee verotusta ja suomalaista sosiaaliturvajärjestelmää rahoituksen ja etuisuuksien näkökulmasta.

”Avoin ja reilu markkinaympäristö on toimivan yhteiskunnan edellytys. Olen innostunut mahdollisuudesta päästä edistämään näitä arvoja sosiaalisesti kestävällä tavalla Keskuskauppakamarissa”, Kotamäki sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan Kotamäen asiantuntemus ja Kauppakamarien näkemykset Suomen uudistustarpeista kohtaavat erinomaisella tavalla.

“Suomen hyvinvoinnin tulevaisuuden kannalta on ratkaisevaa, että saamme nostettua työllisyysasteemme pohjoismaiselle tasolle, noin 80 prosenttiin. Sen saavuttamiseksi on työmarkkinoiden liiallisen sääntelyn purkamisen lisäksi saatava nimenomaan työnteon kannustimet kohdalleen. Se vaatii verotuksen ja sosiaaliturvan uudistamista työllisyyden kasvattamisen ehdolla”, Romakkaniemi painottaa.

Yhtenäinen ja aktiivinen EU paras lääke USA:n kauppatoimille25.7.2018 16:31Tiedote

Kauppasodan keskellä Euroopan unioni hakee nyt viisaasti yhteistyötä Yhdysvaltojen kanssa, ettei terästulleista alkanut kierre syvenisi. “On tärkeää, että EU käy yhtenäisenä ja ratkaisuhakuisena neuvotteluita USA:n kanssa ja samalla jatkaa määrätietoisia kauppaneuvotteluita muiden maiden kanssa”, arvioi Keskuskauppakamarin johtaja ja Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja Timo Vuori tulevaa EU–USA-kauppatapaamista.

Pörssiyhtiöiden maksamat osingot finanssikriisiä edeltävälle tasolle - osinkotuotoilla merkittävä rooli hyvinvoinnin ja kulttuurin rahoituksessa9.7.2018 00:01Tiedote

Suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeenomistajilleen maksama osinkotuotto on keskimäärin noin 4 prosenttia. Yhteenlaskettu osinkoina maksettu määrä 9,5 miljardia euroa on nyt palautunut finanssikriisiä edeltäneelle tasolle. Yhtiökohtaiset erot ovat suuret, sillä joka viides pörssiyhtiö ei maksa lainkaan osinkoa tänä vuonna. Toisaalta 5 suurta pörssiyhtiötä maksaa yli puolet osingoista. Suurten pörssiyhtiöiden pääkonttorien houkutteleminen Suomeen lisäisi valtion verotuloja, sillä osinkojen lähdeverot maksetaan siihen maahan, jossa pääkonttori sijaitsee.