Mediainfo 1.12.2021: Diakonissalaitoksen opioidikorvaushoito 20 v. – Missä mennään nyt?

Opioidien ongelmakäyttäjiä on Suomessa arviolta 24 000–29 000. Heistä vain runsaat 5 000 on korvaushoidon piirissä, vaikka useampi hyötyisi hoidosta. Miksi? Mitä asialle pitäisi tehdä? Tervetuloa kuulemaan korvaushoidon nykytilasta ja tulevaisuudesta Diakonissalaitoksen Hoivan mediainfoon.
Diakonissalaitoksen Hoivan mediainfossa 1.12.21 keskustellaan opioidikorvaushoidon tilanteesta ja tulevaisuudesta.

Diakonissalaitoksen tarjoama opioidikorvaushoito täyttää tänä syksynä 20 vuotta. Tänä aikana hoitoon pääsy on helpottunut, mutta esimerkiksi Euroopan mittakaavassa opioidikorvaushoitoa tarjotaan meillä vielä vähän tarpeeseen nähden.

- Nykyään hoitoon pääsyn odotusaikoja säätelee hoitotakuu, jota kunnat kuitenkin tulkitsevat hyvin eri tavoin. Hoitoon hakeutumisen prosessi on edelleen liian pitkä ja jäykkä. Myös hoitoon liittyvä stigma elää tiukassa, toteaa ylilääkäri Outi Kuikanmäki Diakonissalaitoksen Hoivasta.

Kutsumme mediaa kuulemaan opioidikorvaushoidon tilanteesta Diakonissalaitoksen Hoivan mediainfoon keskiviikkona 1.12. klo 9–10.

Mediainfo: Diakonissalaitoksen opioidikorvaushoito 20 v. – Missä mennään nyt?
Aika: Keskiviikko 1.12.2021 klo 9–10.
Paikka: Teams (Linkin saat ilmoittautuessa)
Ilmoittautuminen 30.11. mennessä ja lisätiedot: Viestintäpäällikkö Susanna Kaaja, susanna.kaaja@hdl.fi, 050 325 2072.

Tilaisuudessa Outi Kuikanmäki avaa opioidikorvaushoidon sisältöä sekä siihen liittyviä haasteita ja niiden ratkaisuehdotuksia. Päihdepalveluiden palvelualuejohtaja Pirjetta Salomäki kertoo, miltä näyttää hoidon tulevaisuus. Asiakkuussuunnittelija Kimmo Hannus valottaa sitä, miten päihdepalveluissamme tehdään yhteistyötä naapuruston kanssa. Lisäksi kuulemme päihdepalveluyksikkö Breikki Tampereen asiakkaan puheenvuoron.

Puhujat ovat myös haastateltavissa tilaisuuden jälkeen.

Lämpimästi tervetuloa!

Kuvat

Diakonissalaitoksen Hoiva Oy on ikääntyneiden ja erityisryhmien asiantuntija. Olemme Diakonissalaitoksen omistama yhteiskunnallinen yritys, joka kehittää toimintaansa yhdessä asiakkaiden kanssa. Diakonissalaitoksen pitkä, yli 150-vuotinen historia ja vahva arvopohja luovat perustan toiminnallemme asumis-, päihde- ja hoivapalvelujen vastuullisena tuottajana. Tavoitteemme on luoda jokaiselle ihmisarvoinen elämä.