Mediainfo 23.11: Väkivaltaa ei huomioida riittävästi huoltajuuspäätöksissä

Vuonna 2016 parisuhdeväkivallan seurauksena kuoli 12 naista, joista viisi surmasi entinen kumppani. Riski on erityisen suuri parisuhteen päättyessä, sillä 15 vuoden aikana joka kolmas parisuhdeväkivallan seurauksena kuollut on surmattu erotilanteessa. Väkivaltaa ei myöskään huomioida riittävästi huoltajuuspäätöksissä. Väkivaltaa käyttänyt vanhempi voi saada tavata lasta ilman tukea tai valvontaa tai jopa yhteishuoltajuuden toisen vanhemman kanssa. Mediainfossa kuulemme, miten huolto- ja tapaamisriitojen väkivaltaa voidaan ehkäistä ja kuinka lapsen turvallisuus voidaan varmistaa.

Mediainfo to 23.11. klo 9-11
Paikka: Ravintola Loiste (Kaivokatu 3, Helsinki)
Ilmoittautumiset: Laura Kouri, tiedottaja, p. 040 709 9498, laura.kouri@etkl.fi

Riski tulla puolisonsa surmaamaksi kasvaa erotilanteessa merkittävästi. Helsingin yliopiston Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti on pitänyt vuodesta 2002 tilastoa surmista ja tapoista. Kuluneiden 15 vuoden aikana parisuhdeväkivallan seurauksena kuolleista 288 naisesta 83 eli vajaat 30 prosenttia on saanut surmansa erotilanteessa. Eroksi lasketaan vakava keskustelu erosta tai muutto erilleen.

Väkivallan uhka tulisi huomioida nykyistä paremmin erotilanteissa sovittaessa lasten huoltajuudesta ja tapaamisista. Väkivalta vaikuttaa lapseen, vaikka se ei kohdistuisi suoraan häneen.

Mediainfossa kuulemme oikeustieteen emeritaprofessorin Kevät Nousiaisen kokemuksia siitä, miten väkivalta on huomioitu ja miten sen pitäisi näkyä huoltajuuspäätöksissä.  Jaana Vaittinen Tampereen ensi- ja turvakotiyhdistyksestä kertoo tapaamispaikkojen työntekijöiden havainnoista tilanteissa, joissa lapsi joutuu vasten tahtoaan tapaamaan vanhempaa, jota pelkää. Tutkija Anna Nikupeteri valottaa sitä, miten eron jälkeinen vaino jää liian usein tunnistamatta: vanhemman väkivaltaista käytöstä ei huomioida ja tilanteet saatetaan tulkita pitkittyneeksi huoltoriidaksi. Lapsille vanhemman väkivaltainen käytös aiheuttaa ristiriitaisia tunteita ja heidän arkeaan varjostavat turvattomuus, pelko ja väkivalta ja he voivat elää tappavan uhan alla. Naisten Linjan sosiaalityöntekijä Noora Siivonen kertoo kuinka vanhemmuus vaikuttaa monella tavalla avun hakemiseen; huoli lasten turvallisuudesta kannustaa hakemaan apua mutta pelko lasten huoltajuuden menettämisestä saattaa estää sitä.

Mediainfon järjestävät Ensi- ja turvakotien liitto ja Kansallinen Väkivaltaobservatorio.

Valoa, ei väkivaltaa -kampanja tekee lapsen näkyväksi

Väkivaltaobservatorio järjestää syksyisin Valoa, ei väkivaltaa -kampanjan, jossa puolustetaan naisten ihmisoikeuksia, ruumiillista koskemattomuutta ja oikeutta väkivallattomaan elämään. Kampanja huipentuu YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä 25.11. Tämänvuotisen kampanjan teemana on Istanbulin sopimuksen artikla 31§: väkivallan huomiointi erotilanteissa tapaamis- ja huoltopäätöksissä.

Valoa, ei väkivaltaa -kampanja on jo usean vuoden ajan toteuttanut Silence Wittness -näyttelyn, joka nostaa esille puoliso tai ex-puolison surmaamien naisten tarinat. Näyttely on esillä Helsingin Narinkkatorilla lauantaina 25.11. klo 15-17.

Tuulia Kovanen
asiantuntija, Ensi- ja turvakotien liitto ry
puheenjohtaja, Väkivaltaobservatorio
p. 050 432 8470, tuulia.kovanen@etkl.fi

Kutsu medioille 20.11: Lapsiperheen arki vastaanottokeskuksessa on haastavaa16.11.2017 09:00Kutsu

Vastaanottokeskuksissa asuvien lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Lapset jäävät helposti työntekijöiden kiireen ja vanhempien vaikean elämäntilanteen jalkoihin. Perheitä voidaan tukea monin tavoin. Medialounaalla vastaanottokeskuksessa asuvan pikkulapsiperheen isä kertoo perheen arjesta ja elämästä turvapaikkaprosessin aikana.

Taide apuna väkivallasta selviytymisessä13.11.2017 14:21Tiedote

Taide ja kulttuuri luovat jo itsessään hyvinvointia ja tuovat mielekkyyttä elämään mutta taidetta voidaan käyttää myös soveltavasti. Näin on tehty Porissa, missä liikunnan ja tanssin avulla tavoitettiin väkivaltaa kokeneita naisia uudella tavalla. Kolmivuotinen Jalkautuvan naistyön hanke päättyy vuoden lopussa Porin ensi- ja turvakotiyhdistyksessä. Hankkeen aikana on kohdattu noin 300 satakuntalaista naista. Taiteella väkivaltaa vastaan -tapahtuma 16.11. ottaa kantaa väkivaltaa vastaan.

Kutsu medioille 4.10: Vastaanottokeskuksissa järjestetty toiminta auttaa lapsia2.10.2017 11:38Tiedote

Neljässä vastaanottokeskuksessa Pirkanmaalla ja Hämeessä asuu parhaillaan yhteensä yli 320 lasta, joista noin 130 on alle kouluikäisiä. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa vastaanottokeskuksessa asunut perhe kertoo kokemuksistaan perheen arjesta turvapaikkaprosessin aikana. Kuulemme myös, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen liputuspäivää haetaan pysyväksi25.9.2017 13:43Tiedote

Lokakuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2016 liputettiin ensi kerran Miina Sillanpään ja kansalaisvaikuttamisen kunniaksi. Liputuspäivä liittyi Miina Sillanpää 150-juhlavuoteen ja myönnettiin tuolloin kertaluonteisena. Myös tänä vuonna suositellaan liputusta lokakuun ensimmäisen päivänä. Liputuspäivän vakiinnuttamista ovat hakeneet Miina Sillanpään Seura ja tukemassa on lähes neljäkymmentä tahoa.

Kutsu medioille 15.9.: Toiminnasta turvapaikanhakijaperheille vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia12.9.2017 09:30Tiedote

Märäjälahden vastaanottokeskuksessa Lieksassa asuu parhaillaan 15 lapsiperhettä, joissa on kaikenikäisiä lapsia. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa kuulemme, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.

Kutsu medioille 14.9.: Toiminnasta turvapaikanhakijaperheille vastaanottokeskuksissa saatu hyviä kokemuksia12.9.2017 08:00Tiedote

Suomen Punaisen Ristin ylläpitämässä Salmirannan vastaanottokeskuksessa Jyväskylässä asuu parhaillaan parikymmentä perhettä, joissa on yli 40 lasta. Lapsiperheiden tilanne on usein haastava, sillä vanhemmat saattavat olla väsyneitä, traumatisoituneita ja stressaantuneita turvapaikkaprosessista ja tulevaisuuden epävarmuudesta. Mediainfossa vastaanottokeskuksessa asunut perhe kertoo kokemuksistaan perheen arjesta turvapaikkaprosessin aikana. Kuulemme myös, miten pienillä ja edullisillakin keinoilla on pystytty tukemaa perheiden ja lasten hyvinvointia.