Mediakutsu 13.4.: Mikä on suomalaisille tärkein julkinen palvelu? Tule kuulemaan kattavan tutkimuksen tulokset

Julkiset palvelut ovat erottamaton osa suomalaisten arkea, yli puolet kansalaisista käyttää niitä vähintään kerran viikossa. Kenen pitäisi tuottaa palvelut ja pitääkö tiukassa taloustilanteessa nostaa veroja vai leikata palveluita?

JHL:n julkisten palveluiden barometri paljastaa, mihin julkisiin palveluihin suomalaiset ovat kaikista tyytyväisimpiä ja mitä palveluita pitäisi parantaa.

Tutkimuksessa selvitettiin myös mitä suomalaiset ajattelevat palveluiden ulkoistamisesta ja millä tavoin palvelut pitää järjestää, jos kuntien ja valtion rahakirstu uhkaa vajota tyhjiin.

Kyselytutkimuksen toteutti JHL:n tilauksesta Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yli 2 000 suomalaista. Kyselyn luottamusväli on noin 2,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Barometrin tulokset julkaistaan verkkolähetyksessä tiistaina 13.4. kello 9–10.

Tutkimuksen esittelee Kantar TNS Oy:n tutkimusjohtaja Sakari Nurmela. Tilaisuudessa median kysymyksiin vastaa myös JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine. Tiedotustilaisuus tallennetaan.

Aika: Tiistai 13.4. kello 9–10.

Paikka: Zoom, https://jhl.zoom.us/j/63185236251

Linkki avautuu noin 5 minuuttia ennen tilaisuuden alkamista.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.