Mediakutsu 16.6.2020: Turpeen käytöstä luopumisen vaikutukset

Suomi on asettanut tavoitteeksi hiilineutraaliuden vuoteen 2035 mennessä. Turpeen energiakäyttö muodostaa nykyään reilun kymmenyksen Suomen kaikista ilmastopäästöistä. Siten myös turpeen käytön ja tuotannon päästöjen vähentäminen on välttämätöntä. Miten siirtymä hiilineutraaliuteen tehdään hallitusti sekä sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla?

Sitra on kartoittanut Suomen ympäristökeskuksen kanssa turvetuotantoon ja turpeen käytöstä luopumiseen liittyviä työllisyys-, talous-, ilmasto- ja ympäristövaikutuksia. Kartoituksen lisäksi turvealan yrittäjiä on haastateltu heidän kokemuksistaan, näkemyksistään nykytilanteeseen sekä ajatuksistaan liittyen tulevaisuuteen. Suomalaisten tulevaisuustalona Sitra myös järjestää dialogitilaisuuksia alan toimijoille reilun siirtymän suunnittelun avuksi.

Tervetuloa ennakkoon kuulemaan tehdyistä selvityksistä sekä suunnitteilla olevista reilun siirtymän keskusteluista. Tilaisuudessa Ilmastoratkaisut-projektimme johtaja Outi Haanperä sekä asiantuntija Tatu Leinonen avaavat selvitysten tuloksia. Saat myös luettavaksi luonnoksen tiistaina 23.6. julkaistavasta Turpeen käytöstä luopuminen -raportista sekä tiedotteen. Aineistojen embargo on ti 23.6. klo 02.00.

Paikka: Sitran Teams-kanava (ilmoittautumalla saat tilaisuuteen linkin ma 15.6.)

Aika: tiistai 16.6. klo 8.30­­–10.00

Ilmoittautumiset ma 15.6. klo 14 mennessä sekä lisätiedot ja haastattelupyynnöt: viestinnän johtava asiantuntija Samuli Laita, samuli.laita@sitra.fi, 040 536 8650.

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.