Mediakutsu 18.8.2017: Laskelmia työn muutoksen vaikutuksista eläkejärjestelmään ja julkiseen talouteen

Työn muutoksesta esitetään monenlaisia arvioita. Millaisia seurauksia erilaisilla kehityskuluilla olisi eläkejärjestelmään ja julkiseen talouteen? Tervetuloa Sitran, Eläketurvakeskuksen, Ajatushautomo Demos Helsingin ja valtiovarainministeriön yhteisen selvityksen julkistustilaisuuteen.

Alkuvuonna julkaistu Työ 2040 -raportti piirtää kolme hyvin erilaista skenaariota työn tulevaisuudesta ja muutosten yhteiskunnallisista vaikutuksista.

Entä millaisia olisivat taloudelliset vaikutukset työeläkejärjestelmään ja julkiseen talouteen? Jotta keskustelu työn tulevaisuudesta saisi lisää konkretiaa, skenaarioiden keskeinen sisältö on nyt työstetty numeroiksi. Laskelmat perustuvat Eläketurvakeskuksen pitkän aikavälin laskentamalliin ja valtiovarainministeriön kestävyysvajeen laskentakehikkoon.

Aika: perjantai 18.08.2017 klo 9.00 - 11.00
(kahvitarjoilu, ohjelma alkaa klo 9.30)

Paikka: Sitra, Itämerenkatu 11-13, Helsinki

Tilaisuuden avaus
Timo Lindholm, johtaja, Sitra

Työn muutosskenaarioiden keskeisiä seurauksia
Heikki Tikanmäki, yksikön päällikkö, Eläketurvakeskus

Kommenttipuheenvuoro
Tuulia Hakola-Uusitalo, rakenneyksikön päällikkö, valtiovarainministeriö

Median ilmoittautumiset torstaihin 17.8. mennessä: taru.keltanen@sitra.fi, puh. 040 674 3246

Tervetuloa!

Antti Karkiainen, tiedottaja, Eläketurvakeskus
antti.karkiainen@etk.fi, puh. 050 911 3269

Taru Keltanen, viestinnän asiantuntija, Sitra
taru.keltanen@sitra.fi, puh. 040 674 3246

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.

Uraauurtava selvitys osoittaa ilmasto-ongelmaan keskeisen ratkaisun5.6.2018 02:00Tiedote

Kiertotalouden kehittäminen neljälle keskeiselle materiaalille tarvitaan, jotta maapallon lämpeneminen voidaan pysäyttää kahteen asteeseen ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin päästään. Tieto käy ilmi uudesta, 5. kesäkuuta julkistettavasta uraauurtavasta selvityksestä, jonka ovat teettäneet Sitra ja European Climate Foundation (ECF). Kiertotalouden mukainen liiketoiminta, materiaalien kierrätys ja parempi tuotteiden materiaalitehokkuus ovat avain kilpailukykyisen, nettopäästöttömän teollisuuden kehittymiseen EU:ssa.

Banbrytande utredningen bevisar en nödvändiga lösning för klimatförändringen5.6.2018 02:00Tiedote

Cirkulär ekonomi för fyra centrala material ska utvecklas för att jordklotets uppvärmning kan stoppas till två grader och målen för klimatavtalet i Paris nås. Denna information framgår ur en banbrytande utredning som publiceras den 5 juni och har utförts av Sitra och European Climate Foundation (ECF). Affärsverksamhet i enlighet med cirkulär ekonomi, återvinning av material och bättre materialeffektivitet i produkter är nyckeln till utveckling av en konkurrenskraftig industri utan nettoutsläpp i EU.