Mediakutsu 18.8.2017: Laskelmia työn muutoksen vaikutuksista eläkejärjestelmään ja julkiseen talouteen

Työn muutoksesta esitetään monenlaisia arvioita. Millaisia seurauksia erilaisilla kehityskuluilla olisi eläkejärjestelmään ja julkiseen talouteen? Tervetuloa Sitran, Eläketurvakeskuksen, Ajatushautomo Demos Helsingin ja valtiovarainministeriön yhteisen selvityksen julkistustilaisuuteen.

Alkuvuonna julkaistu Työ 2040 -raportti piirtää kolme hyvin erilaista skenaariota työn tulevaisuudesta ja muutosten yhteiskunnallisista vaikutuksista.

Entä millaisia olisivat taloudelliset vaikutukset työeläkejärjestelmään ja julkiseen talouteen? Jotta keskustelu työn tulevaisuudesta saisi lisää konkretiaa, skenaarioiden keskeinen sisältö on nyt työstetty numeroiksi. Laskelmat perustuvat Eläketurvakeskuksen pitkän aikavälin laskentamalliin ja valtiovarainministeriön kestävyysvajeen laskentakehikkoon.

Aika: perjantai 18.08.2017 klo 9.00 - 11.00
(kahvitarjoilu, ohjelma alkaa klo 9.30)

Paikka: Sitra, Itämerenkatu 11-13, Helsinki

Tilaisuuden avaus
Timo Lindholm, johtaja, Sitra

Työn muutosskenaarioiden keskeisiä seurauksia
Heikki Tikanmäki, yksikön päällikkö, Eläketurvakeskus

Kommenttipuheenvuoro
Tuulia Hakola-Uusitalo, rakenneyksikön päällikkö, valtiovarainministeriö

Median ilmoittautumiset torstaihin 17.8. mennessä: taru.keltanen@sitra.fi, puh. 040 674 3246

Tervetuloa!

Antti Karkiainen, tiedottaja, Eläketurvakeskus
antti.karkiainen@etk.fi, puh. 050 911 3269

Taru Keltanen, viestinnän asiantuntija, Sitra
taru.keltanen@sitra.fi, puh. 040 674 3246

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Koldioxidavtrycket sjunker fortfarande för bolag som noterats på Helsingforsbörsen16.1.2018 07:10Tiedote

Koldioxidavtrycket för bolag som noterats på Helsingforsbörsen sjönk förra året med 16 procent jämfört med året innan. En placering på en miljon euro i Helsingforsbörsen i enlighet med generalindex genererar beräknade koldioxidutsläpp på 199 tCO2e, då siffran förra året var 236 tCO2e. Detta framgår i en undersökning som Sitra låtit göra och som genomfördes redan för tredje gången. Den betydande förändringen visar att de finländska bolagens arbete för att minska utsläppen ger resultat.