MEDIAKUTSU 2.3.: Mitä kuuluu suomalaisten tulevaisuususkolle? Tervetuloa Tulevaisuusbarometrin ennakkoesittelyyn

Kuinka vahvaa on suomalaisten into ja kiinnostus tulevaisuutta kohtaan kevään eduskuntavaalien alla, kriisien keskellä? Mitä suomalaiset toivovat tulevalta ja mitkä tekijät vaikuttavat äänestyspäätökseen? Entä miten nuoret suhtautuvat tulevaisuuteen? Kutsumme median edustajat Tulevaisuusbarometrin tulosten ennakkoesittelyyn torstaina 2.3.
Kuva: Topias Dean, Sitra

Tervetuloa kuulemaan, mitä suomalaiset – ja etenkin nuoret – ajattelevat tulevaisuudesta ja tulevaisuuteen vaikuttamisesta juuri nyt. Miten suomalaiset suhtautuvat tulevaisuuden laajoihin kehityskulkuihin eli megatrendeihin, mitä suomalaiset toivovat tulevalta ja mitkä tekijät vaikuttavat äänestyspäätökseen kevään vaaleissa?

Tulokset voivat antaa ideoita ja taustoitusta vaalikevään juttuihin tai vaikkapa vaalipaneelien kysymyksiin.

Mitä: Tulevaisuusbarometri 2023 -kyselyn tulosten ennakkoesittely medialle
Milloin: Torstaina 2.3. klo 9.00-10.00
Missä: Teamsissa, linkin saat ilmoittautumalla

Vaaleissa huomio kiinnittyy usein yhden vaalikauden mittaisiin tavoitteisiin ja tekoihin. Maailmantilanne edellyttää kuitenkin juuri nyt yli vaalikausien ulottuvaa otetta, yhteistä tilannekuvaa tulevaisuuteen vaikuttavista muutoksista sekä näkymää toivottuihin tulevaisuuksiin. Tulevaisuusbarometri nostaakin vaalikevääseen tulevaisuusnäkökulmaa sekä suomalaisten ajatuksia toivotusta tulevaisuuden Suomesta.

Järjestyksessään kolmas Tulevaisuusbarometri on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen kyselytutkimus, jonka kautta voidaan seurata tulevaisuusnäkemysten kehittymistä ajassa. Sitran tilaaman kyselyn toteutti Kantar TNS Oy, ja siihen vastasi marraskuussa 2022 yhteensä 2150 15–84-vuotiasta mannersuomalaista.

Lisätietoa tilaisuudesta

Ilmoittautuminen tilaisuuteen 1.3. klo 15 mennessä tästä linkistä: Sitran Tulevaisuusbarometri 2023 – ennakkoesittely medialle (lyyti.fi)

Lähetämme ilmoittautuneille Teams-linkin tilaisuuteen.

Lisätiedot: viestinnän johtava asiantuntija Anna Solovjew-Wartiovaara anna.solovjew-wartiovaara@sitra.fi ja 0408302825.

Median ennakkoesittelyssä ovat paikalla Tulevaisuusbarometrin kirjoittajat: Jenna Lähdemäki-Pekkinen, Sanna Rekola ja Rose Thompson Coon.

Saat tilaisuuden jälkeen: 1) tiedoteluonnoksen, 2) taittoversion Tulevaisuusbarometri 2023 -selvityksestä sekä 3) kyselyn tausta-aineiston kaikkine graafeineen.

Materiaalien embargo on 10.3.2023 klo 02.00Julkaisemme Tulevaisuusbarometrin materiaalit tuolloin verkkosivuillamme ja järjestämme julkistustilaisuuden Tulevaisuusbarometri 2023 – suomalaisten tulevaisuususko yllätysten ajassa.

Kuva: Topias Dean, Sitra

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.