Mediakutsu: ”Johtavat pohjoismaiset yritykset ehdottavat tehokkaampaa hiilidioksidin hinnoittelua”

Globaalin Call on Carbon -hankkeen webinaari 29.3.2021 klo 13.00-14.30

Pohjoismaiset ilmasto-businessverkostot Climate Leadership Coalition (Suomi), Haga Initiative (Ruotsi) ja Skift Business Climate Leaders (Norja) ovat perustaneet yhteistyössä maailmanlaajuisen Call on Carbon -hankkeen, jonka tavoitteena on nopeuttaa ilmastoinvestointeja ja hiilidioksidipäästöjen tehokkaamman hinnoittelun käyttöönottoa.

Hankkeella on jo yli 70 allekirjoittajaa, muun muassa KONE, Fortum, Neste, Nokia, SEB, St1 Nordic, Stora Enso, EK, Varma, Storebrand ja Folksam. Call on Carbon -hanke ja valtiovarainministerien kansainvälinen ilmastokoalitio The Coalition of Finance Ministers for Climate Action esitellään pohjoismaisille yrityksille englanniksi pidettävässä webinaarissa 29.3. klo 13.00-14.30.

Media on tervetullut seuraamaan webinaaria. Ilmoittautuminen tilaisuuteen 26.3. mennessä tämän linkin kautta

Webinaarin ohjelma:

13.00-13.15  Suomen hallituksen näkemykset hiilidioksidin hinnoittelusta ja valtiovarainministerien ilmastokoalition esittely

Kimmo Tiilikainen, valtiosihteeri, TEM ja Pekka Moren, erityisedustaja, valtiovarainministerien ilmastokoalitio

13.15-13.30 Ruotsin ja Norjan hallitusten näkemykset

Annica Jacobson, Ruotsin ympäristö- ja ilmastoministerin valtiosihteeri ja Mathias Fischer, Norjan ilmasto- ja ympäristöministerin valtiosihteeri

13.30-13.45 Call on Carbon -hankkeen esittely

Jouni Keronen, toimitusjohtaja, Climate Leadership Coalition, Nina Ekelund, toimitusjohtaja, Haga Initiative ja Bjørn K. Haugland, toimitusjohtaja, Skift Business Climate Leaders,

13.45-14.15  Hankkeen pohjoismaisten allekirjoittajien näkemykset

Jyri Häkämies, toimitusjohtaja, EK, Ylva Wessén, toimitusjohtaja, Folksam Group ja Jens Ulltveit-Moe, hallituksen puheenjohjtaja UMOE

14.15-14.30  Q&A

Climate Leadership Coalitionin hallituksen puheenjohtaja Karl-Henrik Sundström toimii webinaarin moderaattorina.

Call on Carbon -hankkeen tausta:

Hiilen hinnoittelun ohjelmat kattavat tällä hetkellä vain neljäsosan maailman kasvihuonekaasupäästöistä, ja vain murto-osa näistä päästöistä on Pariisin sopimuksen suosittelemissa rajoissa. Fossiilisten polttoaineiden suorat tuet ovat kymmenkertaiset ja niiden polttamisen tuottamat epäsuorat kustannukset ja ilmastonmuutoksen vahvistamat vaikutukset satakertaiset hiilen hinnoittelun tuottamiin tuloihin verrattuna.Tahdin on nyt muututtava. Vuosi 2050 on vain yhden investointikierroksen päässä, ja nyt on todennäköisesti viimeinen mahdollisuus korjata näitä käytäntöjä. Valtioiden on toimittava asiassa vuoden 2021 aikana. Se tukisi Glasgow’n COP26-ilmastokokousta ja auttaisi saamaan aikaan todellisen muutoksen.

Call on Carbon -hankkeen allekirjoittajat kehottavat valtioita

1. asettamaan hiilineutraaliustavoitteidensa tueksi Pariisin sopimuksen mukaiset tehokkaat, luotettavat ja tarkoituksenmukaiset hiilipäästöjen hinnoitteluvälineet, jotka mahdollistavat kustannustehokkaan investointipolun hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi
  2. yhdenmukaistamaan hiilipäästöjen hinnoitteluvälineensä tarpeen mukaan eri maiden välillä vakaan ja ennustettavan investointiympäristön aikaansaamiseksi
  3. valmistelemaan Pariisin sopimuksen artiklan 6 mukaisesti säännöt kansainväliselle markkinamekanismille, joka tukee kustannustehokkaita torjuntatoimenpiteitä, muodostaa tasavertaisen toimintakentän ja minimoi hiilivuodot edistäen entistä kunnianhimoisempia tavoitteita.

Call on Carbon -hankkeen ja webinaarin lisätiedot:

Climate Leadership CoalitionJouni Keronen, toimitusjohtaja, jouni.keronen@clc.fi, p. 0504534881, Kari Mokko, kehitysjohtaja, yrityssuhteet ja viestintä kari.mokko@clc.fi, p. 0407513281

Haga Initiative: Nina Ekelund, toimitusjohtaja, nina.ekelund@hagainitiativet.se p. +46735022464

Skift Business Climate Leaders: Bjørn K. Haugland, toimitusjohtaja, bjorn@skiftnorge.no, p. +4797687315

Climate Leadership Coalition on voittoa tavoittelematon yhdistys ja Euroopan laajin ilmasto-businessverkosto. CLC:n 87 organisaatiojäsentä työllistävät maailmanlaajuisesti 520 000 ihmistä. CLC:n yritysjäsenten markkina-arvo kattaa noin 70 prosenttia Helsingin pörssistä. CLC:n jäsenet uskovat, että yhteiskunnan siirtyminen kohti kestävää taloutta ja kulutusta ei ole ainoastaan mahdollinen, vaan myös taloudellisesti kannattavaa.

Climate Leadership Coalition liittyy Walesin prinssi Charlesin uuteen Terra Carta -ilmastohankkeeseen11.1.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Ilmastonmuutoksen yrityslähtöisiä ratkaisuja kehittävä Climate Leadership Coalition liittyy Walesin prinssi Charlesin perustaman Terra Carta-hankkeen tukijaksi. Ilmastonmuutoksen hillitsemisen puolesta toimiva Prinssi Charlesin ilmastohanke julkistettiin Ranskan presidentti Emmanuel Macronin isännöimässä One Planet Summit -tapahtumassa maanantaina. Terra Carta on kymmenkohtainen vihreän elvytyksen kokonaisuus, joka haastaa yritykset ja niiden johdon asettamaan luonnon, ihmiset ja planeetan maailmanlaajuisen arvonluonnin ytimeen. Climate Leadership Coalitionin lisäksi Terra Cartan tavoitteisiin ja toimintaan on sitoutunut muun muassa useita globaaleja suuryrityksiä kuten Bank of America, Unilever, BP, AstraZeneca, HSBC, BlackRock ja EY. Yksi Terra Cartan aloitteista on perustaa luonnon pääomiin investoiva liittouma, Natural Capital Investment Alliance. Liittouma aikoo ohjata vuoteen 2022 mennessä 10 miljardia dollaria luonnonpääomaan sijoittaviin investointeihin muun muassa päästöoikeuk

Karl-Henrik Sundström ja Jyrki Katainen Climate Leadership Coalitionin hallituksen puheenjohtajistoon17.9.2020 10:31:00 EEST | Tiedote

Ilmastonmuutoksen yrityslähtöisiä ratkaisuja kehittävä Climate Leadership Coalition (CLC) valitsi syyskokouksessaan 16.9.2020 uudet hallituksen jäsenet. Uutena hallituksen puheenjohtajana aloittaa Stora Enson entinen toimitusjohtaja, ja nykyinen Mölnlycken, Vestan, NXP:n ja Marcus Wallenbergin säätiön hallitusten jäsen Karl-Henrik Sundstöm sekä varapuheenjohtajana Sitran yliasiamies Jyrki Katainen. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin Keskon toimitusjojhtaja Mikko Helander ja VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara. Varman toimitusjohtaja Risto Murto, Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ja Stora Enson paperidivisioonan johtaja Kati ter Horst jatkavat hallituksessa. Ensimmäisen kuuden toimintavuotensa aikana CLC on vakiinnuttanut asemansa Euroopan suurimpana voittoa tavoittelemattomana ilmasto-businessverkostona. CLC:llä on 73 organisaatiojäsentä ja 30 henkilöjäsentä. CLC:n hallituksen puheenjohtajana kolme vuotta toiminut Henrik Ehrnrooth kiitti syyskokouksessa CLC:n jäseniä, hallitusta

Climate Leadership Coalition kutsuu kansalaiset, yritykset ja koulut Nollapäästöpäivän viettoon17.9.2020 09:00:00 EEST | Tiedote

Maanantaina 21.9. vietetään jälleen kansainvälistä Nollapäästöpäivää. Climate Leadership Coalition (CLC) toi Kanadasta alkunsa saaneen päivän Suomeen vuonna 2017. Päivän tarkoituksena on antaa maapallolle vapaapäivä fossiilisten polttoaineiden käytöstä ja nostaa haitalliset päästöt kansalaisten tietoisuuteen. CLC haluaa Nollapäästöpäivänä kiinnittää huomiota erityisesti siihen, millaisia toimia jokainen kansalainen voi omassa arjessaan tehdä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Kansalaisten valinnoilla on ratkaiseva rooli, sillä kotitalouksien kulutus aiheuttaa noin 66 prosenttia Suomen kulutusperäisistä päästöistä. Tänä vuonna CLC nostaa esiin miten yritykset ja koulut voivat tehdä innostaakseen kansalaisia positiivisiin ilmastotekoihin sillä työpaikat ja oppilaitokset tavoittavat 70 % suomalaisista. CLC julkaisee Nollapäästöpäivänä esitteen “Ilmastoystävällistä henkilöstöpolitiikkaa”, jossa kerrotaan kuinka CLC:n jäsenorganisaatiot ovat kannustaneet omia työntekijöitään tekemään ilmast

Ilmastobisnesverkosto Climate Leadership Coalitionin jäsenmäärä vahvassa kasvussa – Juha Turkki ja Kari Mokko nimitettiin kehitysjohtajiksi6.2.2020 13:00:00 EET | Tiedote

Voimakkaasti jäsenmääräänsä kasvattanut ilmastobisnesverkosto Climate Leadership Coalition (CLC) vahvistaa toimintaansa nimittämällä kaksi uutta kehitysjohtajaa, Juha Turkin ja Kari Mokon. Turkki vastaa ilmastonmuutoksen hillinnän systeemisten ratkaisujen kehittämisestä yhdessä CLC:n jäsenten ja yhteistyökumppanien kanssa. Työn tavoitteena on kehittää ilmastopolitiikkaa ja sen markkinamekanismeja paremmin ennakoitaviksi ja kustannustehokkaammiksi sekä mahdollistamaan ilmastoratkaisujen riittävän investointivolyymin. Mokon vastuualueena on CLC:n yritys- ja yhteistyöverkoston ja viestinnän johtaminen ja kehittäminen.