Mediakutsu: Miltä näyttää lapsuuden tulevaisuus?

Hyvä lapsuus ei ole itsestäänselvyys, vaan se vaatii investointeja ja rohkeita ratkaisuja. Mutta millaisia? Miten pystymme turvaamaan tulevien sukupolvien hyvinvoinnin ja hyvän elämän? Valtakunnallisilla lastensuojelupäivillä® Finlandia-talolla 26.-27.9.2017 puhutaan suomalaisen lapsuuden menneestä ja tulevasta.

Lastensuojelupäivillä katsotaan lapsuuden tulevaisuutta monesta näkökulmasta – puhutaan esimerkiksi digitalisaatiosta, huono-osaisuuden ylisukupolvisuudesta, lapsen aivojen kehityksestä, lastensuojelun tulevaisuudesta sekä lapsen oikeuksista satavuotiaassa Suomessa. Puhujia ovat mm. professori Juho Saari, kasvatustieteen dosentti Arto O. Salonen, tulevaisuustutkija Mika Aaltonen, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko sekä professori Pentti Arajärvi.

Päivillä myös julistetaan Kunnallinen lastensuojeluteko -palkinnon saaja 2017. Kokemuskirjastosta voi käydä ”lainaamassa” lastensuojelun kokemusasiantuntijan keskustelukaveriksi. Koko ohjelma löytyy osoitteesta https://www.lastensuojelupaivat.fi/.

Toimittajat ovat tervetulleita lastensuojelupäiville, mutta toivomme ilmoittautumisia etukäteen. Toimittajia varten käytössä on mediatila, josta löytyy ohjelmaan ja puheenvuoroihin liittyvää materiaalia. Median yhteyshenkilöt Lastensuojelun Keskusliitosta ovat paikalla ohjelman väliaikoina, mutta tila on toimittajien käytössä haastatteluita ja kirjoitustöitä varten koko ajan.

Mediatilassa on tarjolla toimittajille aamukahvit tiistaina 26.9. klo 8:30-9:15 välillä professori Pentti Arajärven, professori Juho Saaren, dosentti Arto O. Salosen sekä kirjailija Elina Hirvosen seurassa. Keskiviikkona 27.9. klo 14-14:30 toimittajille on tarjolla iltapäiväkahvit ministeri Annika Saarikon sekä tulevaisuustutkija Mika Aaltosen seurassa.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

viestintäpäällikkö Juuli Hurskainen, juuli.hurskainen @ lskl.fi, p. 050-3533480
koulutussuunnittelija Tuuli Valo, tuuli.valo @ lskl.fi, p. 050-5721089

Valokuvapyynnöt:

tiedottaja Sofia Isokoski, sofia.isokoski @ lskl.fi, p. 040 646 2177

Lastensuojelun Keskusliitto on vuonna 1937 perustettu lastensuojelualan kattojärjestö, joka toimii aktiivisena vaikuttajana ja voimien yhdistäjänä lapsen oikeuksien asioissa sekä kansallisella että eurooppalaisella tasolla.

Keskusliitto tavoittelee yhteiskunnassa tilannetta, jossa lasten tarpeet on aidosti asetettu etusijalle päätöksenteossa ja että lapselle kuuluvat oikeudet toteutuvat täysimääräisinä. Keskusliitolla on jäseninään järjestöjä ja kunta- tai kuntayhtymiä.

Syyrian leirillä olevat lapset eivät voi odottaa – Suomen on taattava lapsen oikeuksien toteutuminen31.5.2019 09:46:09 EESTTiedote

Lastensuojelun Keskusliitto pitää Syyrian autonomisella kurdialueella sijaitsevan Al Holin leirin tilannetta kestämättömänä ja epäinhimillisenä siellä oleskelevien lasten kannalta ja vaatii välittömiä toimia Suomen viranomaisilta. Leirin olosuhteet vaarantavat vakavasti lasten hyvinvoinnin, terveyden ja jopa henkiinjäämisen. Lasten paluun edesauttamista ei voida enää viivyttää.

Tervetuloa julkaisutilaisuuteen 12.2.: Lapsi verkossa – Näkökulmia lasten oikeuksiin ja tietosuojaan digitaalisessa ympäristössä24.1.2019 14:08:27 EETKutsu

Mitä uusi tietosuoja-asetus tarkoittaa lasten näkökulmasta? Tule kuulemaan ja keskustelemaan 12.2. Hakaniemenrantaan! Tarjoamme kevyttä aamiaista ja painavaa tietoa. Tilaisuus on tarkoitettu erityisesti henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita lasten tietosuojasta tai käsittelevät lasten henkilötietoja työssään. Toimittajat ovat tervetulleita paikalle!