Mediakutsu: Ruokajärjestelmän uudet suunnat dialogitilaisuus 21.4.2021

Food and Forest Development Finland (FFD) järjestää dialogiwebinaarin keskiviikkona, 21. huhtikuuta klo 8.30 – 13.00.

Dialogi on osa FFD:n viestintä- ja globaalikasvatushanketta, joka tarkastelee Suomea osana globaalia ruokajärjestelmää ja arvioi keinoja ja malleja, joilla suomalaiset toimijat tukevat etelän kumppaneita kohti kestävämpää, oikeudenmukaisempaa ja inklusiivisempaa ruokajärjestelmää. Hanke koordinoidaan Maa- ja metsätalousministeriön vetämän Suomen kansallisen dialogin kanssa ja näin on osa YK:n ruokajärjestelmädialogia, joka huipentuu myöhemmin 2021 järjestettävään Food Systems Summit (FSS) huippukokoukseen. Dialogin aikana tunnistamme mahdollisuuksia yhteistyölle eri toimijoiden välillä myös 2021 eteenpäin.

Tilaisuudessa identifioidaan hyviä käytäntöjä ja konkreettisia esimerkkejä, miten voimme tukea etelän kumppaneita ruokajärjestelmän murroksessa. Tapahtuman alkupuheenvuorojen jälkeen, osallistujat jaetaan viiteen pienryhmään keskustelemaan FSS:n Action Track teemoista. Jokainen ryhmä keskittyy yhteen teemaan ja lopuksi kootaan yhteenveto. Alla teemat, joihin ryhmät jaetaan. Lisäkysymyksiä ja esimerkkejä teemoihin liittyen löytyy tapahtumasivulta.

• Teema 1. Kaikille pääsy turvalliseen ja ravitsevaan ruokaan
  • Teema 2. Kulutustottumuksien muuttaminen kestävimmiksi
  • Teema 3. Luontoystävällisten tuotantotapojen edistämistä
  • Teema 4. Oikeudenmukaisen toimeentulon vahvistaminen
  • Teema 5. Shokki- ja stressisietokyvyn lisääminen ja haavoittuvuuden vähentäminen

Tilaisuus on avoin kaikille ruoka- ja ravitsemussektoreista kiinnostuneille ja toimijoille. Dialogin ajatukset ja ideat syötetään FSS-huippukokoukseen. Ilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 19.04.2021.

Tervetuloa mukaan! Lisätietoa tapahtumasta löytyy tapahtumasivulta.

Food and Forest Development Finland yhteistyössä Fingon ruokaturvaryhmän kanssa

MTK huolestui elvytysohjelman viimeistelystä10.4.2021 08:43:24 EEST | Tiedote

Suomen hallituksen kestävän kasvun ohjelma on herättänyt toiveita EU-elvytysrahojen kohdentamisesta aidosti Suomen taloutta, mukaan lukien maa- ja metsätaloutta sekä muita maaseutualueiden kasvumahdollisuuksia ja elinvoimaa, edistäviin toimiin. Ohjelma on kuitenkin valmistelun aikana lässähtänyt sellaiseen muotoon, joka ei selkeästi elvytä talouttamme. Se ei myöskään tarjoa merkittävää apua kriisinkestävän ja kilpailukykyisen yhteiskunnan rakentamiseen. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannustaakin nyt hallitusta kääntämään ohjelman viimeistelyssä painopisteen vahvasti elvyttävään suuntaan, sillä Suomi tarvitsee nyt kipeästi talouskasvua ja työpaikkoja.

Kestävä maidontuotanto työllistää koko maassa1.4.2021 07:49:16 EEST | Tiedote

Suomessa maitoa tuotetaan niin Ahvenanmaalla kuin Lapissakin, eikä ihme, sillä nurmi kasvaa hyvin Suomen viileässä ja kosteassa ilmastossa. Lehmien avulla nurmi saadaan jalostettua ravintorikkaaksi maidoksi. Valitsemalla suomalaisen maitotuotteen ja huolehtimalla siitä, että kotikunnan hankinnat tukevat aluetaloutta, työllistät ja edistät suomalaisen maaseudun elinvoimaa sekä maidontuotannon kestävää kehitystä. *** Suomalainen maito on ylpeydenaihe. Se on erittäin korkealaatuista. Jopa 97 prosenttia tuotetusta maidosta kuuluu korkeimpaan laatuluokkaan. Lehmien hyvä terveys näkyy erinomaisena maidon laatuna.

Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista31.3.2021 08:18:46 EEST | Tiedote

Matkailuelinkeino tarvitsee tulevaisuuden uskoa palauttavia toimia. Maaseudun matkailuyritykset ovat kokeneet kohtuutonta haittaa korona-ajan rajoituksista. Vaikeasta tilanteesta poispääsyyn pitää löytyä muitakin vaikuttavia keinoja kuin rokotustahdin nopeuttaminen. Maaseutumatkailun perusteeton rajoittaminen on lopetettava, ja elpymisvaroja on kohdistettava maaseudun matkailuyritysten kehittämiseen. Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista.