Mediakutsu: Tervetuloa Pekka Haaviston Eurooppa raiteilla -kirjan julkistamistilaisuuteen to 10.1.

Eurooppa raiteilla -kirjassa (Nemo) Pekka Haavisto palaa rautateille ja päivittää kuukauden interrail-matkalla käsityksensä Euroopan nykytilasta ja tulevaisuudesta. Mistä Euroopan eri kulmilla puhutaan ja millainen on maanosamme tulevaisuus?

”Oli nähtävä, ovatko Zagrebin puistot entisensä. Entä tunnelma Belgradin rautatieasemalla? Vieläkö Napolissa kannetaan sohvat ja tv iltaisin kadulle? Ja mitä kirjoja on Pariisissa Seinen rannan antikvaaristen kauppiaiden vihreissä puulaatikoissa?”

Pekka Haavisto aloitti interrail-matkustamisen 16-vuotiaana vuonna 1974. Kesällä 2018 Haavisto palasi raiteille ja toteutti pitkään haaveilemansa interrail-matkan Gdyniasta Zagrebiin ja Barcelonasta Berliiniin.

Eurooppa raiteilla -kirja (Nemo) on Haaviston päiväkirja kesän interrail-matkan kohtaamisista, tarinoista ja kokemuksista. Millaisia tunteita ja ajatuksia kuukausi Euroopassa herätti? Mihin Eurooppa on menossa?

Kirjassa pohditaan myös matkustamisen hiilijalanjälkeä. Mitä junamatkustaminen voi tarjota reissaajalle? Entä miten junaliikenteen olisi kehityttävä, jotta se olisi kilpailukykyinen matkustusmuoto lentämisen kanssa?

Mitä: Pekka Haaviston Eurooppa raiteilla -kirjan julkistamistilaisuus

Missä: Otavan toimitalo, Uudenmaankatu 10

Milloin: Torstaina 10.1. klo 13

Ilmoittautumiset ja haastattelupyynnöt: piia.vaisanen@otava.fi, p. 050-5204699

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi (Kirja postitetaan ilmestymisviikon aikana. Tekstin saa etukäteen tutustuttavaksi vedoksena: piia.vaisanen@otava.fi.)

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.