Mediakutsu: Tervetuloa Pekka Haaviston Eurooppa raiteilla -kirjan julkistamistilaisuuteen to 10.1.

Eurooppa raiteilla -kirjassa (Nemo) Pekka Haavisto palaa rautateille ja päivittää kuukauden interrail-matkalla käsityksensä Euroopan nykytilasta ja tulevaisuudesta. Mistä Euroopan eri kulmilla puhutaan ja millainen on maanosamme tulevaisuus?

”Oli nähtävä, ovatko Zagrebin puistot entisensä. Entä tunnelma Belgradin rautatieasemalla? Vieläkö Napolissa kannetaan sohvat ja tv iltaisin kadulle? Ja mitä kirjoja on Pariisissa Seinen rannan antikvaaristen kauppiaiden vihreissä puulaatikoissa?”

Pekka Haavisto aloitti interrail-matkustamisen 16-vuotiaana vuonna 1974. Kesällä 2018 Haavisto palasi raiteille ja toteutti pitkään haaveilemansa interrail-matkan Gdyniasta Zagrebiin ja Barcelonasta Berliiniin.

Eurooppa raiteilla -kirja (Nemo) on Haaviston päiväkirja kesän interrail-matkan kohtaamisista, tarinoista ja kokemuksista. Millaisia tunteita ja ajatuksia kuukausi Euroopassa herätti? Mihin Eurooppa on menossa?

Kirjassa pohditaan myös matkustamisen hiilijalanjälkeä. Mitä junamatkustaminen voi tarjota reissaajalle? Entä miten junaliikenteen olisi kehityttävä, jotta se olisi kilpailukykyinen matkustusmuoto lentämisen kanssa?

Mitä: Pekka Haaviston Eurooppa raiteilla -kirjan julkistamistilaisuus

Missä: Otavan toimitalo, Uudenmaankatu 10

Milloin: Torstaina 10.1. klo 13

Ilmoittautumiset ja haastattelupyynnöt: piia.vaisanen@otava.fi, p. 050-5204699

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi (Kirja postitetaan ilmestymisviikon aikana. Tekstin saa etukäteen tutustuttavaksi vedoksena: piia.vaisanen@otava.fi.)

Otava julkaisee Erkki Liikasen kirjan syksyllä 20196.3.2019 12:26:11 EETTiedote

Erkki Liikanen kuvaa omaelämäkerrallisessa teoksessaan Suomen polkua sodan jaloista Euroopan unioniin. Matka välirauhasopimuksesta Euroopan unionin jäseneksi vei 50 vuotta ja 100 päivää, ja se oli ihmeellinen kasvutarina. Sodan päätyttyä syntyivät suuret ikäluokat, jotka muuttivat Suomea suuresti. Liikanen kuului heistä viimeisiin. Teoksessaan Olin joukon nuorin Liikanen kuvaa myös omaa matkaansa Mikkelin Lähemäeltä Helsinkiin ja edelleen Brysseliin. Kirjassa uskonnollisessa perheessä varttuva nuori mies käy läpi koettelemuksia, löytää elämänsä rakkauden ja lähtee mukaan politiikkaan. 1970- ja 1980-luvuilla Liikanen toimii SDP:n ja valtakunnan sisäpiirissä ja nousee sen jälkeen valtiovarainministeriksi ja suurlähettilääksi Brysseliin. Muistelmat ulottuvat vuoteen 1995, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin ja Liikasesta tuli ensimmäinen suomalainen komissaari. Toinen osa seurannee, kun tehtävät Euroopassa ovat päättyneet. ”Kuuluin sodanjälkeisten sukupolvien nuorimpiin, ja siksi nämä