Pelastetaan Suomen Luonto ry

Mediakutsu: ”Tuulivoima, uhka luonnolle ja omaisuudellesi?” Lauantaina 7.5.2022 Viitasaarella ja etänä

Onko tuulivoima ilmaston pelastava energiaratkaisu? Mikä on maanomistajien asema? Millaiset ovat terveysvaikutukset? Entäpä melu ja ympäristövaikutukset? Suojeleeko laki kiinteistö- ja metsäomaisuutta riittävästi? Näitä kysymyksiä niin koko Suomen kuin erityisesti Keski-Suomen näkökulmasta käsittelee Pelastetaan Suomen luonto ry:n asiantuntijaseminaari Viitasaarella ja etänä lauantaina klo 14 alkaen. Puhujina ovat mm. ilmastopolitiikkaan erikoistunut FT Eija-Riitta Korhola, MTK:n kenttäpäällikkö Pauli Rintala sekä tutkijoita ja kansalaisaktiiveja.
Uusi suomalainen kansallismaisema? Visualisointi taiteilijan näkemyksellä, Pelastetaan Suomen Luonto ry.

Mediakutsu

”Tuulivoima, uhka luonnolle ja omaisuudellesi?” - asiantuntijaseminaari

Aika: lauantaina 7.5. klo 14-17.30

Paikka: Viitasaari Areena (Urheilutie 9, 44500 Viitasaari) ja etänä

www.pelastetaansuomenluonto.fi

Puheenvuorot:

Tuulivoima – ideologisen sähkön kustannusanalyysi, Eija-Riitta Korhola, FT (EU-parlamentin jäsen 1999-2014)

Tuulivoimatuotantoon liittyvät maanvuokrasopimukset ja siirtolinjojen pakkolunastukset, Pauli Rintala, MTK:n kenttäpäällikkö

Tuulivoiman terveysvaikutustutkimus, Kimmo Suomi, professori emeritus, terveyttä edistävän suunnittelun dosentti

Tuulivoimamelun melusääntely, sääntelyn puitteet ja melun haittavaikutukset, Hannu Nykänen, diplomi-insinööri, eläkkeellä oleva VTT:n johtava tutkija

Tuulivoimalan rakentamisen ja käytön aikaiset ympäristötaselaskelmat, jätelakien tulkinta ja kierrätys, Upi Vartiainen, puheenjohtaja, Pelastetaan Suomen luonto ry

Tuulivoimarakentamista koskevat lakimuutokset ja lain muutostarpeet, Riitta Lindgren, hallituksen jäsen, Tuulivoiman kansalaisyhdistys Ry

Ajankohtaista infoa tuulivoimarakentamisesta ja omakohtaisia tuntemuksia päätöksentekokulttuurista, Margareta Haverinen-Brandt, puheenjohtaja, Pro Vuorijärvet ry

Ohjelma ja etälinkki: www.pelastetaansuomenluonto.fi

Konsertti ja tanssit klo 18-23

Tapahtuma jatkuu Marko ja Jukka & Jackpot -orkesterin esiintyessä

Tapahtumaan on ilmainen sisäänpääsy.

Lisätiedot tapahtumasta:

Upi Vartiainen, Pelastetaan Suomen luonto ry, 0400 501 998, upi.vartiainen@cadpool.fi

Lisätiedot puheenvuoroista:

Eija-Riitta Korhola, FT, ilmastoasiantuntija, 040 536 0326, erkorhola@gmail.com

Riitta Lindgren, Tuulivoimakansalaisyhdistys, 0400 555 454, riitta.lindgren@hrl-balancia.com

Upi Vartiainen, Pelastetaan Suomen luonto ry, 0400 501 998, upi.vartiainen@cadpool.fi

Pauli Rintala, kenttäpäällikkö, MTK, 040 838 1662, pauli.rintala@mtk.fi

Margareta Haverinen-Brandt, puheenjohtaja, Pro Vuorijärvet ry, 040 590 1566, margareta.brandt@icloud.com

Hannu Nykänen, DI, ent. VTT:n johtava tutkija, 040 511 6633, hannu.j.nykanen@outlook.com

Kimmo Suomi, professori emeritus, dosentti, 040 188 1407, kimmo.suomi@jyu.fi

Kuvat

Pelastetaan Suomen Luonto ry
Ruuhijärventie 160
44500 Viitasaari

0400501998https://pelastetaansuomenluonto.fi/

Pelastetaan Suomen Luonto ry on syksyllä 2021 perustettu puoluepoliittisesti sitoutumaton yhdistys. Päämäärämme on edistää luonnon suojelua ja varmistaa Suomen luonnon monimuotoisuuden säilyminen.