MEDIAKUTSU: Uusi selvitys valottaa sukupuolten tasa-arvon tilaa Suomen kunnissa – julkaisutilaisuus 14.4.2021

Tasa-arvoasiain neuvottelukunta ja Naisjärjestöt Yhteistyössä – Kvinnoorganisationer i Samarbete NYTKIS ry julkaisevat selvityksen sukupuolten tasa-arvon tilasta Suomen kunnissa.

”Kuntapolitiikan tasa-arvokysymyksiä. Sukupuolten tasa-arvo Suomen kunnissa 2017–2021” julkaistaan 14.4.2021 kello 10.00. Median edustajat ovat tervetulleita julkistamistilaisuuteen. Julkistaminen tapahtuu etänä Teams-sovelluksella.

Tilaisuuden avaavat Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry:n puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén sekä tasa-arvoasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja Jirka Hakala. Tilaisuudessa median edustajien kysymyksiin vastaa lisäksi selvityksen laatija.

Julkaistava selvitys tarttuu kolmeen sukupuolten tasa-arvon kannalta keskeiseen kuntatason kysymykseen:

1. omaishoitoon,
  2. lasten ja nuorten koulutusvalintoihin sekä
  3. toiminnalliseen tasa-arvosuunnitteluun kunnissa.

Lisäksi selvityksessä käydään monipuolisesti läpi sukupuolten edustusta kuntien ja kaupunkien eri luottamustoimissa sekä kunta- ja aluejohdon tehtävissä.

Toivomme ilmoittautumiset maanantaihin 12.4.2021 klo 17.00 mennessä:

Teams-linkki toimitetaan ilmoittautujan sähköpostiosoitteeseen. Julkaisuun (PDF) on mahdollista saada pääsy embargolla 13.4.2021.

Hannele Varsa, hannele.varsa@stm.fi, +358 50 545 3435
Pääsihteeri
Tasa-arvoasiain neuvottelukunta  https://tane.fi/

Silla Kakkola, silla.kakkola@nytkis.org, +358 50 469 6242
Pääsihteeri
Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry https://nytkis.org/

Kuntapolitiikan tasa-arvokysymyksiä. Sukupuolten tasa-arvo Suomen kunnissa 2017–2021. Helsinki 2021. TANE-julkaisuja (2021) 19. Sosiaali- ja terveysministeriö, Tasa-arvoasiain neuvottelukunta. ISSN 1459-0069. ISBN 978-952-00-9707-3 (PDF).

Tarvitsemme häshtägien lisäksi konkreettisia toimia turvallisiin katuihin ja koteihin26.3.2021 15:01:49 EET | Tiedote

Viimeisen viikon aikana sosiaalisessa mediassa on noussut esiin maailmanlaajuisesti tilanteita, joissa naiset ovat joutuneet ennakoimaan kotiinpaluunsa illanistujaisista, treffeiltä tai työpaikalta, jotta välttyisivät ahdistelulta, väkivallalta ja häirinnältä. Ilmiö on nähtävillä myös Suomessa, joka on edelleen naisille yksi väkivaltaisimmista maista Euroopassa. Pelkät keskustelut, somekampanjat ja tietoisuuden lisääminen eivät riitä. Siksi Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry vaatii konkreettisia toimia. Jokaisen tulee voida kävellä rauhassa kotiinsa ilman pelkoa. ”Kaupunkiympäristön on oltava turvallinen meille kaikille ja siksi kaupunkisuunnitteluun on tärkeää osallistaa monenlaisia ihmisiä. Turvallisuutta voidaan edistää esimerkiksi valaistusta lisäämällä. Lisäksi seksuaalirikoslainsäädännön ja rikoslainsäädännön uudistushankkeita tulee vauhdittaa ja uhrin asemaa vahvistaa.” sanoo NYTKIS ry:n puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén. ”On aika siirtyä häshtägien herättämästä keskustelusta ko