Mediakutsu: Väestö ja suhdanteet Helsingin seudulla - Kauppakamarin toimialakatsaus julkistetaan 29.6.2022

Onko koronapandemia vaikuttanut väestökehitykseen pysyvästi? Mitkä ovat suhdannenäkymät Helsingin seudulla? Kuinka voimakkaasti Ukrainan sota on vaikuttanut suhdanteisiin? Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsaus julkistetaan 29.6.2022. Erityisteemana tällä kertaa on väestökehitys.

Median edustajat ovat tervetulleita Helsingin seudun kauppakamarin vuoden 2022 toisen toimialakatsauksen julkistamistilaisuuteen keskiviikkona 29. kesäkuuta klo 9.30–10.15. Tilaisuutta voi seurata striimillä. Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksessa erityisteemana on väestökehitys.

Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja
Pia Pakarinen esittelee toimialakatsauksen suhdannekuvaa. Toimialakatsauksen erityisteeman tuloksista kertoo Kaupunkitutkimuksen toimitusjohtaja Seppo Laakso.

Julkaisemme toimialakatsaustiedotteen keskiviikkona 29.6.2022 klo 10.30.

Median ilmoittautuminen

Pyydämme median etukäteisilmoittautumiset sähköpostitse osoitteeseen tiina.tikander@helsinki.chamber.fi tiistaihin 28.6.2022 klo 12 mennessä.
Ilmoittautuneille lähetetään erillinen osallistumislinkki tapahtumaa edeltävänä päivänä.

Helsingin seudun kauppakamari toteuttaa toimialakatsauksen neljä kertaa vuodessa yhteistyössä Kaupunkitutkimus TA Oy:n kanssa. Katsauksissa käsitellään Helsingin seudun keskeisiä teemoja mm. liikennettä, asuntotuotantoa ja väestökehitystä.

Mediatiedustelut ja ilmoittautumiset

Tiina Tikander
Viestintäpäällikkö
tiina.tikander@helsinki.chamber.fi
p. 046 878 7540

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

Kauppakamarin toimialakatsaus: Väkeä muuttaa nyt vilkkaasti Helsingin seudun kuntien välillä, opiskelijat valuvat alueelta pois29.6.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun yritysten suhdanneodotukset ovat heikentyneet Ukrainassa käytävän sodan vaikutuksesta erityisesti teollisuudessa, rakentamisessa ja palvelualoilla. Seudun tuotannossa näkyy pientä kasvua, mutta kustannusten voimakas nousu painaa liiketoimintaa. Seudun kuntien välinen muutto käy vilkkaana. Väkeä muuttaa myös aiempaa enemmän pois Helsingin seudulta, selviää 29. kesäkuuta 2022 julkistetusta Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta.

Ennakointikamarin tilannekatsaus: Yritysten rekrytointitarpeet kasvavat Helsingin seudulla17.6.2022 09:51:02 EEST | Tiedote

Uusia avoimia työpaikkoja avautuu kaikilla toimialoilla enemmän kuin vuotta aikaisemmin, mutta myös runsaammin kuin alkuvuodesta 2020. Palvelu- ja myyntityöntekijöiden kysynnän kasvu on nyt erityisen vahvaa. Pula osaavasta työvoimasta ei ole helpottanut Helsingin seudulla, vaikka yritysten suhdannenäkymät ovat heikentyneet, selviää Ennakointikamarin kevään 2022 tilannekatsauksesta.

Kaupallistamisen tila 2022: Kansainvälisesti menestyneet yritykset satsaavat kumppanuuksiin enemmän kuin kotimarkkinayritykset15.6.2022 14:00:00 EEST | Tiedote

Verkostoihin kytkeytyvä strategia-ajattelu jakaa suomalaisyritykset kahteen leiriin: kumppanuuksien hyödyntäjiin ja niihin, jotka eivät koe verkostoja toiminnalleen strategisesti oleellisiksi. Lähes 50 % suomalaisyrityksistä pitää verkostoitumista yhä vaikeana selviää Helsingin seudun kauppakamarin ja Proof Advisory Oy:n Kaupallistamisen tila 2022 -tutkimuksesta.