Mediakutsu webinaariin 6.10.2020 klo 9:30: Pilotin opit julki: Kuinka hillitä epidemiaa paremmin Suomessa?

Uusi teknologia ja uudet toimintatavat sekä epidemianhallintaan käytettyjen järjestelmien integroiminen muihin sote-järjestelmiin parantaisi Suomen, suomalaisten ja terveydenhuollon iskunkestävyyttä poikkeusoloissa.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä (EKSOTE) kesällä toteutetun pilottihankkeen perusteella terveydenhuollon nykyisessä virusjäljityksessä on runsaasti kehitettävää. Pilotin perusteella uudet toimintamallit ja teknologiset ratkaisut sujuvoittaisivat arkea poikkeusoloissa, hyödyttäisivät kansantaloutta ja mahdollistaisivat nykyistä tietopohjaisemman sote-johtamisen.

Samalla epidemianhallinta tulisi kytkeä tiiviimmin yhteen sosiaali- ja terveydenhuollon muun asiakkuudenhallinnan ja palvelutarpeen- ja hoidontarpeen arvioinnin kokonaisuuden kanssa.

Webinaarissa esitellään kesän aikana toteutetun pilottihankkeen tuloksia ja pohditaan, mitä niistä kannattaisi oppia tuleviin epidemioihin varautumisen kannalta. Pilottihankkeen käynnisti ja rahoitti Sitra.

Tilaisuus on suomenkielinen. Tervetuloa mukaan kuulemaan ja kysymään! Ilmoittaudu mukaan oheisesta linkistä: https://www.sitra.fi/tapahtumat/pilotin-opit-julki-kuinka-kehittaa-virusjaljitysta-suomessa/

Ohjelma tiistaina 6.10.2020, klo 9:30

Klo

9:30: Avaussanat, Antti Kivelä, johtaja, Uudistumiskyky-teema, Sitra

9:40: Sote-ammattilaisten näkökulma: Mitä epidemianhallinnassa tulisi tehdä toisin? Sami Raasakka, ylilääkäri, Eksote

9:55: Pilotin päähavainnot & suositukset, Katri Länsivuori, konsultti, 2M-IT Oy

10:10: Miten asiointi sujui robotin kanssa? – Virusjäljitys Eksoten asiakkaan näkökulmasta, Kaisa Pöyhiä, kokemusasiantuntija

10:20: Eksoten näkökulma digikehittämiseen, Merja Tepponen, kehitysjohtaja, Eksote

10:30: Loppuyhteenveto, Antti Kivelä, Sitra

10:35: Kysymykset, keskustelu

Jukka Vahti, johtava asiantuntija, Sitra, puh. 040 566 5152, jukka.vahti@sitra.fi

Sitra on tulevaisuustalo, jonka toimintaa ohjaa visio Suomesta kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä. Ennakoimme yhteiskunnan muutoksia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Teemme myös käytännön kokeiluja ja rakennamme toimintamalleja, joiden varassa uudistuminen onnistuu.

Robotsamtal och nya verksamhetssätt skulle avsevärt förbättra smittspårningen under epidemiförhållanden6.10.2020 09:30:00 EESTTiedote

Ett pilotprojekt visade att utnyttjande av ny teknik och integrering av de system som används för epidemihantering i andra social- och hälsovårdssystem skulle förbättra Finlands, finländarnas och hälso- och sjukvårdens stöttålighet under undantagsförhållanden. Information från medborgare är en väldigt viktig del av lägesbilden och bör göras tillgänglig på ett mycket smidigare sätt än för närvarande.

Robottipuhelut ja uudet toimintatavat parantaisivat merkittävästi tartuntojen jäljitystä epidemiaoloissa6.10.2020 09:30:00 EESTTiedote

Pilottihanke osoitti, että uuden teknologian hyödyntäminen sekä epidemianhallintaan käytettyjen järjestelmien integroiminen sote-järjestelmiin parantaisi Suomen, suomalaisten ja terveydenhuollon iskunkestävyyttä poikkeusoloissa. Kansalaisten antama tieto on äärimmäisen tärkeä osa tilannekuvaa ja se tulisi saada nykyistä selvästi ketterämmin kootusti käyttöön.