MEDIAKUTSU: Webinaariin Suomalaisen karjatalouden ympäristövaikutukset – työkalupakki päättäjälle perjantaina 10.12. klo 9-11

MTK ja SLC jatkavat suosittua Ympäristöstä. Yhdessä - webinaarisarjaansa. Tällä kertaa haemme vastauksia päättäjien työkalupakkiin karjatalouden ympäristövaikutuksista, sillä juuri suomalaisessa karjataloudessa piilee ratkaisuja. Tule kuulemaan miten! Tuomme saman ympäristöpöydän ääreen lukuisia eri näkökulmia tieteestä ja tutkimuksesta, järjestöistä, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta sekä käytännön toimijoilta. Tähän webinaariin kannattaa osallistua.

Ilmoittaudu ja tutustu ohjelmaan.

#kumppaninaluonto

Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167

Eveliina Kiiski, viestinnän assistentti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 404 8485, eveliina.kiiski@mtk.fi

Jonas Laxaback, toiminnanjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh.  040 940 2734

Pohjoismaiden tuottajajärjestöt kokouksessaan Seinäjoella: Vihreä siirtymä vaatii onnistuakseen taloudellista vakautta19.8.2022 11:30:00 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden viljelijät ovat valmiit ruuantuotannon vihreään siirtymään. Tuotantoa on kehitettävä kestävämpään ja ilmastotehokkaampaan suuntaan. Pohjoismaisella maataloudella on suuri innovaatiovoima ja ratkaisut ilmastokestävään tuotantoon. Suuret kansainväliset muutokset ja taloudellinen epävarmuus vaikuttavat kuitenkin näihin tavoitteisiin nyt kielteisesti, toteaa Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen yhteistyöelimen NBC:n puheenjohtajisto kannanotossaan.

Pohjoismaiden ruuantuottajat koolla Seinäjoella 17.-19. elokuuta9.8.2022 12:30:50 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen ja maatalousosuuskuntien yhteistyöelin NBC kokoontuu yleiskokoukseensa ensi viikolla Suomessa. Kokous järjestetään Seinäjoella 17.-19.8. Pohjoismaiden nuoret tuottajat julkistavat kokouksessa reunaehtonsa tulevaisuuden ruuantuotannolle. Kokous käsittelee pohjoismaisen maatalouden ja ruokaturvan edellytyksiä Venäjän hyökkäyssodan käynnistämän ruoka- ja energiakriisin keskellä.

Sadonkorjuun tuoreet kasvikset ovat nyt parhaimmillaan8.8.2022 14:26:29 EEST | Tiedote

Avomaan kasvisten viljelijät luonnehtivat kasvisten laatua juuri nyt erinomaiseksi. Edelliskesään verrattuna olosuhteet ovat pysyneet kasvun kannalta suotuisina. Tuholaisvaurioiltakin on säästytty. Kausi alkoi kesäkuussa viikon verran myöhässä, mutta pian juhannuksen jälkeen sato jopa ruuhkautui ja hinnat putosivat. Vähittäiskauppa möi vielä juhannuksen tienoossa kukka- ja parsakaalia tuontituotteina, joten kotimaan kukkakaalisato ruuhkautui ja oli tyydyttävä polkuhintaan, joka ei vastannut tuotantokustannuksia. Jäävuorisalaattia lähti huippusesonkina teollisuuden käyttöön.