Mediatiedote: Jake Nyman perkaa arkistojen salat ja sensuroidut levyt uudessa kirjassaan

The Rolling Stonesista Pussy Riotiin, Irwin Goodmanista M. A. Nummiseen. Kielletyt levyt (Gummerus) tuo päivänvaloon, kuinka erikoisista syistä musiikkia on sensuroitu. Kirjan ennennäkemättömät arkistolöydöt todistavat, miten surkuhupaisan mielivaltaisesti levyjä kiellettiin Suomessakin.

Jake Nyman, kuva: Anssi Lauri

Musiikin mahti on valtava. Siitä todistaa Jake Nymanin uusi tietokirja Kielletyt levyt. Teos esittelee, kuinka sensuuri on iskenyt populaarimusiikkiin joka puolella maailmaa – niin 1920-luvun Yhdysvalloissa, natsi-Saksassa kuin rautaesiripunkin takana. Levyjä on kielletty poliittisista, uskonnollisista ja moralistisista syistä: usein on haluttu rajoittaa seksiin, huumeisiin tai alkoholiin liittyviä tekstejä, joskus esityskieltoon on vaikuttanut sota ja joskus taas puhdas rasismi.

Kirja musiikin sensuurista oli pitkään Jake Nymanin haaveena, ja hän työsti teostaan kolme vuotta.

– Suuri mutta hyvin mieluisa yllätys oli Ylen ohjelmajohdon ja äänilevystön välisen kirjeenvaihdon löytyminen, "salaiset kansiot", joiden luultiin kadonneen, Jake Nyman kertoo.

Arkistolöydöt paljastavat, kuinka itsevaltaisesti kappaleiden esittäminen kiellettiin. Suomessa sensuurin vaikuttimena oli paitsi yleinen moralismi myös ulkopolitiikka.

Materiaalia kertyi sen verran, että Kielletyissä levyissä keskitytään länsimaiseen populäärimusiikkiin.

– Ainoa poikkeus on kirjan viimeinen luku Afganistanista. Siellä musiikki haluttiin kieltää 1990-luvun lopussa kokonaan, ei saanut laulaa ja soittimet kerättiin pois. Se on aika hurja esimerkki; maa, jossa musiikki melkein kuoli, Nyman sanoo.

Legendaarinen musiikkitoimittaja Jake Nyman (s. 1949) on tehnyt radio-ohjelmia Ylessä vuodesta 1972 alkaen. Tunnetuimpia niistä ovat Kovan päivän iltaOnnenpäiväNuorten sävellahjaRockradio ja Tähtisumua. Hän on myös kirjoittanut useita populaarimusiikin tieto- ja hakuteoksia.

Jake Nyman: Kielletyt levyt
Saatavana myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Jake Nyman, kuva: Anssi Lauri
Kielletyt levyt, kansi Tuomo Parikka

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.