Mediatiedote: Jake Nyman perkaa arkistojen salat ja sensuroidut levyt uudessa kirjassaan

The Rolling Stonesista Pussy Riotiin, Irwin Goodmanista M. A. Nummiseen. Kielletyt levyt (Gummerus) tuo päivänvaloon, kuinka erikoisista syistä musiikkia on sensuroitu. Kirjan ennennäkemättömät arkistolöydöt todistavat, miten surkuhupaisan mielivaltaisesti levyjä kiellettiin Suomessakin.

Jake Nyman, kuva: Anssi Lauri

Musiikin mahti on valtava. Siitä todistaa Jake Nymanin uusi tietokirja Kielletyt levyt. Teos esittelee, kuinka sensuuri on iskenyt populaarimusiikkiin joka puolella maailmaa – niin 1920-luvun Yhdysvalloissa, natsi-Saksassa kuin rautaesiripunkin takana. Levyjä on kielletty poliittisista, uskonnollisista ja moralistisista syistä: usein on haluttu rajoittaa seksiin, huumeisiin tai alkoholiin liittyviä tekstejä, joskus esityskieltoon on vaikuttanut sota ja joskus taas puhdas rasismi.

Kirja musiikin sensuurista oli pitkään Jake Nymanin haaveena, ja hän työsti teostaan kolme vuotta.

– Suuri mutta hyvin mieluisa yllätys oli Ylen ohjelmajohdon ja äänilevystön välisen kirjeenvaihdon löytyminen, "salaiset kansiot", joiden luultiin kadonneen, Jake Nyman kertoo.

Arkistolöydöt paljastavat, kuinka itsevaltaisesti kappaleiden esittäminen kiellettiin. Suomessa sensuurin vaikuttimena oli paitsi yleinen moralismi myös ulkopolitiikka.

Materiaalia kertyi sen verran, että Kielletyissä levyissä keskitytään länsimaiseen populäärimusiikkiin.

– Ainoa poikkeus on kirjan viimeinen luku Afganistanista. Siellä musiikki haluttiin kieltää 1990-luvun lopussa kokonaan, ei saanut laulaa ja soittimet kerättiin pois. Se on aika hurja esimerkki; maa, jossa musiikki melkein kuoli, Nyman sanoo.

Legendaarinen musiikkitoimittaja Jake Nyman (s. 1949) on tehnyt radio-ohjelmia Ylessä vuodesta 1972 alkaen. Tunnetuimpia niistä ovat Kovan päivän iltaOnnenpäiväNuorten sävellahjaRockradio ja Tähtisumua. Hän on myös kirjoittanut useita populaarimusiikin tieto- ja hakuteoksia.

Jake Nyman: Kielletyt levyt
Saatavana myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Jake Nyman, kuva: Anssi Lauri
Kielletyt levyt, kansi Tuomo Parikka

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Rakkautta, surua ja uhrauksia – naistenviihteen ykkösnimi Jojo Moyes häikäisee jälleen11.9.2017 13:01Tiedote

Taiteilijapiirien nouseva tähti ja kauppaneiti. Surun murtama nuori leski ja taidevarkauksien tutkija. Kaksi vuosisadan erottamaa rakkaustarinaa, joita yhdistää sodan aikana kadonnut maalaus. Sota-aikana varastetun taiteen palauttaminen alkuperäisomistajille on aihe, joka herättää runsaasti keskustelua. Menestyskirjailija Jojo Moyesin Ne, jotka ymmärtävät kauneutta (Gummerus) käsittelee romantiikan ohella moraalista ongelmaa taitavasti ja herkästi hittiteoksen Kerro minulle jotain hyvää tavoin.

Mediatiedote: Yhteiset sotavangit -teos pureutuu natsi-Saksalle luovutettujen sotavankien vaiheisiin31.8.2017 14:44Tiedote

Saksalaisille viranomaisille luovutettujen sotavankien kansallisuus, luovutusten syyt ja vastuut sekä vankien myöhemmät vaiheet ovat saaneet runsaasti huomiota niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Ida Suolahti antaa vangeille kasvot kirjassaan Yhteiset sotavangit (Gummerus). Suolahti tutkii pintaa syvemmältä sotavankien elämänkohtaloita ja analysoi tarkasti Suomen ja Saksan välisen yhteistoiminnan piirteitä.