Mediatiedote: Jake Nyman perkaa arkistojen salat ja sensuroidut levyt uudessa kirjassaan

The Rolling Stonesista Pussy Riotiin, Irwin Goodmanista M. A. Nummiseen. Kielletyt levyt (Gummerus) tuo päivänvaloon, kuinka erikoisista syistä musiikkia on sensuroitu. Kirjan ennennäkemättömät arkistolöydöt todistavat, miten surkuhupaisan mielivaltaisesti levyjä kiellettiin Suomessakin.

Jake Nyman, kuva: Anssi Lauri

Musiikin mahti on valtava. Siitä todistaa Jake Nymanin uusi tietokirja Kielletyt levyt. Teos esittelee, kuinka sensuuri on iskenyt populaarimusiikkiin joka puolella maailmaa – niin 1920-luvun Yhdysvalloissa, natsi-Saksassa kuin rautaesiripunkin takana. Levyjä on kielletty poliittisista, uskonnollisista ja moralistisista syistä: usein on haluttu rajoittaa seksiin, huumeisiin tai alkoholiin liittyviä tekstejä, joskus esityskieltoon on vaikuttanut sota ja joskus taas puhdas rasismi.

Kirja musiikin sensuurista oli pitkään Jake Nymanin haaveena, ja hän työsti teostaan kolme vuotta.

– Suuri mutta hyvin mieluisa yllätys oli Ylen ohjelmajohdon ja äänilevystön välisen kirjeenvaihdon löytyminen, "salaiset kansiot", joiden luultiin kadonneen, Jake Nyman kertoo.

Arkistolöydöt paljastavat, kuinka itsevaltaisesti kappaleiden esittäminen kiellettiin. Suomessa sensuurin vaikuttimena oli paitsi yleinen moralismi myös ulkopolitiikka.

Materiaalia kertyi sen verran, että Kielletyissä levyissä keskitytään länsimaiseen populäärimusiikkiin.

– Ainoa poikkeus on kirjan viimeinen luku Afganistanista. Siellä musiikki haluttiin kieltää 1990-luvun lopussa kokonaan, ei saanut laulaa ja soittimet kerättiin pois. Se on aika hurja esimerkki; maa, jossa musiikki melkein kuoli, Nyman sanoo.

Legendaarinen musiikkitoimittaja Jake Nyman (s. 1949) on tehnyt radio-ohjelmia Ylessä vuodesta 1972 alkaen. Tunnetuimpia niistä ovat Kovan päivän iltaOnnenpäiväNuorten sävellahjaRockradio ja Tähtisumua. Hän on myös kirjoittanut useita populaarimusiikin tieto- ja hakuteoksia.

Jake Nyman: Kielletyt levyt
Saatavana myös sähkökirjana

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Jake Nyman, kuva: Anssi Lauri
Kielletyt levyt, kansi Tuomo Parikka

Mediatiedote: Aikamatkalla Karjalan kannaksella9.4.2018 09:30Tiedote

Kirjassaan Kannaksen rautainen ihme (Gummerus) tietokirjailija, VTT Esa Seppänen kuljettaa lukijoita pitkin 1870 rakennettua Pietarin junanrataa. Valmistuttuaan raideyhteys vaikutti mullistavasti kannaslaisten elämään. Se tarjosi talonpojille mahdollisuuden kaupantekoon metropolin toreilla ja toi varakkaita pietarilaisia, ”kesävenäläisiä”, rakennuttamaan huviloita Kannakselle. Aikamatkaoppaana kirjassa toimii Esa Seppäsen isä, tunnettu Karjalan Kannaksen kuvaaja ja Tulenkantajiin kuulunut kirjailija Unto Seppänen.

Mediatiedote: ”Pohjolan satakielen” traaginen elämä5.4.2018 13:00Tiedote

Hanna Granfelt (1884–1952) oli yksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmistä oopperalaulajista. Hän työskenteli Melartinin, Merikannon, Richard Straussin ja Sibeliuksen kanssa, Aino Ackté piti häntä kilpailijanaan, C.G. E. Mannerheim ihastui häneen, ja hän teki säihkyvän uran Euroopan oopperalavoilla. Salla Leponiemen kirjoittama elämäkerta Jumalainen kipuna (Gummerus) on paitsi kertomus tähteydestä myös vivahteikas kuvaus taiteilijaelämästä 1900-luvun alkupuoliskon Helsingissä ja Euroopassa. Kirja on ensimmäinen Granfeltista tehty elämäkerta.