Mediatiedote: Koskettava kuvaus sotalapsuudesta ja sotalapsen lapsena kasvamisesta

Ruotsalaisen teatterintekijän Anna Takasen isä lähetettiin 4-vuotiaana sotalapseksi länsinaapuriin. Kun sota päättyi, Timo jäi Ruotsiin. Kirjassaan Sinä olet suruni (Gummerus) Anna Takanen kerii auki isänsä tarinaa sekä sitä, mitä on olla sotalapsen lapsi. Teos kuvaa riipaisevasti sodan siirtymistä sukupolvelta toiselle. ”Ihmisen kuuluu olla aikuisen lapsi, minä olen sotalapsen lapsi”, Takanen kirjoittaa.

Anna Takanen, kuva: Fredrik Skogkvist

Timo Takasen isä kaatui sodassa, eikä äiti pystynyt pitämään huolta kahdesta pienestä pojastaan. Keuhkokuumetta sairastava Timo lähetettiin Ruotsiin, vuotta nuoremman Leevin jäädessä kotiin Suomeen. Timo jäi asumaan kasvattivanhempiensa luokse Hallandiin. Yhteys sukulaisiin Suomessa oli harvojen kirjeiden varassa. Yhteistä kieltä ei ollut.

”Sota häviää perheestä neljän sukupolven aikana. Minä olen kolmatta sukupolvea”, Anna Takanen kertoo. Sinä olet suruni kuvaa sodan perintöä, puhumattomuuden taakkaa ja ihmisen tarvetta tuntea oma sukutarinansa. Se kertoo Suomesta, Ruotsista, sodasta ja rauhasta, erilaisuudesta, juurista, ylpeydestä ja häpeästä.

Kirja ilmestyy suomeksi 17.2. Anna Takanen vierailee Helsingissä ja antaa medialle ennakkoon haastatteluja perjantaina 31.1. ja maanantaina 3.2. Haastattelu- ja vedospyynnöt: eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Anna Takanen

Anna Takanen (s. 1968) on ruotsalainen näyttelijä ja ohjaaja. Hän ohjasi vuonna 2015 Ruotsissa ja Suomessa esitetyn näytelmän Fosterlandet, joka käsitteli sotalasten kohtaloa. Kesään 2019 asti hän toimi teatterinjohtajana Tukholman Kulturhusetissa.

Anna Takanen: Sinä olet suruni – Kertomus sotalapsesta ja sotalapsen lapsesta
ilmestyy 17.2.2020
alkuteos Sörjen som blev
suomentanut Leena Vallisaari

Anna Takanen, kuva: Fredrik Skogkvist
Sinä olet suruni

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Mediatiedote: Palkittu romaani kahden kulttuurin välillä elämisestä ja vanhempien asettamista odotuksista21.1.2020 12:55:01 EETTiedote

Yhdysvaltalaiskirjailija Celeste Ngn yli 1,5 miljoonaa kappaletta myynyt romaani Olisi jotain kerrottavaa (Gummerus) on ollut kansainvälinen menestys. Kirja kertoo kiinalaisamerikkalaista perhettä kohtaavasta tragediasta 1970-luvun Ohiossa. Kirjailija Celeste Ng on toisen sukupolven maahanmuuttaja. Romaaneissaan hän kirjoittaa viisaasti ja tarkkanäköisesti erilaisuudesta, ennakkoasenteista ja siitä, miten pienistä asioista kasvaa hiljaisuudessa isoja.

Mediatiedote: Antti Röngän ja Petri Tammisen avoin ja rohkea kirjeenvaihto17.12.2019 14:06:13 EETTiedote

Silloin tällöin onnellinen (Gummerus) on kahden kirjailijan, isän ja pojan, vuoropuhelu. Se kuvaa isänä ja poikana olemista nykyaikana ja käsittelee vaikeitakin aiheita kuten pelkoja, häpeää ja hyväksytyksi tulemisen kaipuuta. Antti Röngän koulukiusaamisen pitkistä jäljistä kertova autofiktiivinen romaani Jalat ilmassa (Gummerus 2019) on ollut tämän syksyn puhutuin esikoisromaani. Petri Tamminen on palkittu kirjailija, joka on kirjoittanut romaaneja, lyhytproosaa ja kuunnelmia.

EMBARGO 25.10.2019 klo 13: Sisko Savonlahdelle Kalle Päätalo -palkinto25.10.2019 13:00:00 EESTTiedote

Esikoisromaanillaan Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus, 2018) kertaheitolla sukupolvensa ääneksi noussut Sisko Savonlahti saa Kalle Päätalo -kirjallisuuspalkinnon. Palkinnolla halutaan Päätalon toiveen mukaisesti tukea poikkeuksellisen lahjakasta nuorta kirjailijaa. Palkinto jaetaan Helsingin kirjamessujen Töölö-lavalla perjantaina 25.10. klo 12 alkavan Kalle Päätalo 100 vuotta -paneelikeskustelun päätteeksi.