Mediatiedote: Koskettava kuvaus sotalapsuudesta ja sotalapsen lapsena kasvamisesta

Ruotsalaisen teatterintekijän Anna Takasen isä lähetettiin 4-vuotiaana sotalapseksi länsinaapuriin. Kun sota päättyi, Timo jäi Ruotsiin. Kirjassaan Sinä olet suruni (Gummerus) Anna Takanen kerii auki isänsä tarinaa sekä sitä, mitä on olla sotalapsen lapsi. Teos kuvaa riipaisevasti sodan siirtymistä sukupolvelta toiselle. ”Ihmisen kuuluu olla aikuisen lapsi, minä olen sotalapsen lapsi”, Takanen kirjoittaa.

Anna Takanen, kuva: Fredrik Skogkvist

Timo Takasen isä kaatui sodassa, eikä äiti pystynyt pitämään huolta kahdesta pienestä pojastaan. Keuhkokuumetta sairastava Timo lähetettiin Ruotsiin, vuotta nuoremman Leevin jäädessä kotiin Suomeen. Timo jäi asumaan kasvattivanhempiensa luokse Hallandiin. Yhteys sukulaisiin Suomessa oli harvojen kirjeiden varassa. Yhteistä kieltä ei ollut.

”Sota häviää perheestä neljän sukupolven aikana. Minä olen kolmatta sukupolvea”, Anna Takanen kertoo. Sinä olet suruni kuvaa sodan perintöä, puhumattomuuden taakkaa ja ihmisen tarvetta tuntea oma sukutarinansa. Se kertoo Suomesta, Ruotsista, sodasta ja rauhasta, erilaisuudesta, juurista, ylpeydestä ja häpeästä.

Kirja ilmestyy suomeksi 17.2. Anna Takanen vierailee Helsingissä ja antaa medialle ennakkoon haastatteluja perjantaina 31.1. ja maanantaina 3.2. Haastattelu- ja vedospyynnöt: eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Anna Takanen

Anna Takanen (s. 1968) on ruotsalainen näyttelijä ja ohjaaja. Hän ohjasi vuonna 2015 Ruotsissa ja Suomessa esitetyn näytelmän Fosterlandet, joka käsitteli sotalasten kohtaloa. Kesään 2019 asti hän toimi teatterinjohtajana Tukholman Kulturhusetissa.

Anna Takanen: Sinä olet suruni – Kertomus sotalapsesta ja sotalapsen lapsesta
ilmestyy 17.2.2020
alkuteos Sörjen som blev
suomentanut Leena Vallisaari

Anna Takanen, kuva: Fredrik Skogkvist
Sinä olet suruni

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Millainen on suomalaisen miehen suhde kosketukseen?23.6.2020 09:12:00 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä tietokirja Miehen kosketus (Gummerus) pohjaa 50 eri-ikäisen ja erilaisen suomalaismiehen kosketushistoriaan. Miehet kertovat, miten heitä on kosketettu tai jätetty koskettamatta, millä tavalla he ovat itse koskettaneet muita ja mitä he ajattelevat isyydestä, rakkaudesta, hoivasta, seksuaalisuudesta ja väkivallasta. Teoksen on kirjoittanut palkittu teatteriohjaaja ja käsikirjoittaja Eino Saari, joka kertoo kirjassa myös omista kosketuskokemuksistaan ja taustoittaa aihetta 25 asiantuntijahaastattelun avulla.

Kansainvälisesti menestyneen Selja Ahavan neljäs romaani tarkastelee naisen roolin avartumista22.6.2020 13:27:04 EESTTiedote

Elokuussa ilmestyvä Nainen joka rakasti hyönteisiä (Gummerus) tutkii luonnon ja ihmisen välistä suhdetta ja kuvaa hyönteisten muuttumista Jumalan luomista olennoista osaksi tämänhetkistä lajikatoa. 1600-luvun noitavainoista nykypäivän Berliiniin kulkeva kertomus näyttää, miten nainen kuoriutuu ahtaasta roolistaan ja saa äänen ja tekijyyden. Monesti palkitun Ahavan teosten käännösoikeuksia on myyty 25 maahan. Uutuusromaani on herättänyt kansainväistä kiinnostusta jo ennen ilmestymistään, ja tanskalaiskustantamo osti sen käännösoikeudet toukokuussa.

Mediatiedote: Kesän jännityskirjoissa pureudutaan muun muassa ihmissalakuljetukseen ja naispoliisien asemaan20.5.2020 08:48:42 EESTTiedote

Tämän kevään ja tulevan kesän jännityskirjat vievät lukijan tiukkoihin tilanteisiin levottomilla rajoilla, terroristijahtiin, intialaiseen viidakkoon ja aikamatkalle länsinaapurimme Ruotsin naispoliisien arkeen eri vuosikymmenillä. Uutuusromaanit julkaistaan muun muassa kahdesti Ruotsin parhaan rikosromaanin palkinnon voittaneelta Camilla Grebeltä ja 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta. Kotimaista toimintajännitystä kansainvälisillä kuvioilla tarjoilevat Seppo Mustaluoto ja Tuomas Vimma.

KUTSU: WEBINAARI Hyvinvointi, työelämä ja arjen taidot – Syksyn tietokirjapressi 28.5. klo 10–11.3018.5.2020 12:49:28 EESTKutsu

Tervetuloa kuulemaan ensimmäisten joukossa ensi syksyn hyvinvointia, työelämää ja arjen taitoja käsittelevistä kirjoista. Aamupäivän aikana ääneen pääsee yhdeksän kiinnostavaa kirjailijaa, joiden ajankohtaisissa teoksissa pureudutaan muun muassa työn ja vapaa-ajan tasapainoon, uupumiseen, alkoholismiin ja vaatehuoltoon. Kirjat ilmestyvät elo–lokakuussa.