Mediatiedote: Mika Kuljun Kirjeitä Raatteen tieltä on tunnetun sotahistorioitsijan henkilökohtaisin teos

Historioitsija Mika Kulju kulkee kirjassaan Kirjeitä Raatteen tieltä (Gummerus) isoisänsä Heikki Kuljun (1915–1941) jäljillä talvisodan Suomussalmen ja Kuhmon taisteluista jatkosodan tapahtumiin Sallassa. Korpisodan karu todellisuus käy ilmi kirjeissä, joita Heikki Kulju kirjoitti rintamalta kotiin. Niistä viimeinen saapui Tornioon heinäkuun lopulla 1941.

Sallan taisteluista 1941 on kirjoitettu vähän. Suomen aseveli Saksa koki itärintamansa ensimmäisen sotilaallisen epäonnistumisen. Suomalaisille kävi pian selväksi, että rinnalla taistelleet saksalaiset joukot eivät pärjäisi arktisessa sodassa. Usko sodan nopeaan voittoon alkoi jo silloin hiipua.

”Olen aina ollut kiinnostunut sotahistorian inhimillisestä puolesta, varsinkin siihen liittyvistä henkilötarinoista. Kuvamme sotavuosista on luonnollisesti muodostunut hyvin pitkälle niiden ihmisten kautta, jotka selvisivät hengissä. Sankarivainajat eivät päässeet esittämään jälkikäteen näkemyksiään tapahtumista”, Mika Kulju kertoo.

Rintamalta vaimolleen Valvalle kirjoittamissaan kirjeissä Heikki Kulju keskittyi pääasiassa arkisiin asioihin, jotka liittyivät perheen hyvinvointiin ja toimeentuloon. Niistä saa hyvän kuvan peräpohjalaisen pienviljelijäperheen arjesta. Samalla piirtyy myös henkilökuva velvollisuudentuntoisesta sotilaasta, joka hoiti asialliset hommat ja jota turha pokkurointi ärsytti.

”Mikään varsinainen elämäkerta tämä kirja ei ole, vaan kerron isoisäni kokemasta aikakaudesta sotahistorian ja omien tutkimusteni puitteissa. Samalla teoksesta muodostuu useamman aiemmin julkaistun historiantutkimukseni summa ja läpileikkaus”, Kulju toteaa.

Mika Kulju
Historioitsija, FM Mika Kuljun (s.1969) tuotantoon kuuluu sotahistoriaa, elämäkertoja ja eräkirjallisuutta, mm. Raatteen tie (2007), Lapin sota 1944–1945 (2013), Käsivarren sota (2017) ja kaksi Eränkävijät-kirjaa (2017, 2018).

Kirjeitä Raatteen tieltä – Suomalaisen kersantin sotapolku Suomussalmelta Sallaan

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332,
rosa-maria.kari@gummerus.fi

Kirjeitä Raatteen tieltä - Suomalaisen kersantin sotapolku Suomussalmelta Sallaan
Mika Kulju, kuva: Jukka Jokela

Mediatiedote: Pauliina Rauhalan Synninkantajat on Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon ehdokas9.11.2018 10:28Tiedote

Pauliina Rauhalan Synninkantajat kuvaa hoitokokousvuosia lestadiolaisyhteisössä. Romaanin tapahtumat sijoittuvat 1970-luvun loppuun Pohjois-Pohjanmaalle. Synninkantajat on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava romaani sisäänpäin kääntyvästä yhteisöstä ja rakkauden monista merkityksistä. Se kurkottaa yhden suvun tarinasta yleisinhimilliseen ja hakee rinnastuksia myös historiasta ja nykypäivästä.

Mediatiedote: Uusi suomennos Jussi Adler-Olsenin esikoisteoksesta Aakkostalo19.10.2018 10:43Tiedote

Tanskan ykkösdekkaristi Jussi Adler-Olsen on tunnettu huippusuositusta ja monessa maassa palkitusta Osasto Q -sarjasta. Gummerus julkaisee nyt uudelleen suomennettuna Adler-Olsenin esikoisromaanin, alun perin vuonna 1997 ilmestyneen psykologisen jännärin Aakkostalo. Romaani sukeltaa syvälle ihmismielen syövereihin ja nostattaa kylmiä väreitä yhä yli 20 vuotta myöhemmin. Uudesta käännöksestä vastaa Adler-Olsenin Osasto Q -sarjan suomentaja Katriina Huttunen.

Nimitysuutinen: Niina Miettinen toimituspäälliköksi Gummerukselle16.10.2018 13:05Tiedote

Kustannustoimittaja ja dramaturgi Niina Miettinen on valittu Gummerus Kustannus Oy:n kotimaisen kaunokirjallisuuden toimituspäälliköksi. Hän aloittaa tehtävässään 16.11.2018. Miettinen siirtyy Gummerukselle kustannustoimittajan tehtävästä Otavalta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2005 alkaen. Koulutukseltaan Niina Miettinen on filosofian maisteri pääaineenaan kotimainen kaunokirjallisuus ja teatteritaiteen maisteri dramaturgian koulutusohjelmasta.

Mediatiedote: Aseveljet korpisodassa on ensimmäinen III Armeijakunnan jatkosotaa käsittelevä kokonaisteos15.10.2018 12:59Tiedote

Ari Rautalan Aseveljet korpisodassa (Gummerus) kertoo jatkosodan Vienasta. Teos kuvaa kenraali Hjalmar Siilasvuon johtaman III Armeijakunnan vaiheita Vienassa aina kevääseen 1944 asti, jolloin armeijakunnan esikunta ja joukot siirrettiin Karjalan kannakselle. Aseveljet korpisodassa seuraa sotatapahtumia paikan päällä ja toisaalta perehtyy Siilasvuon vaikeuksiin johtaa joukkoja hankalassa tilanteessa.