Mediatiedote: Mika Kuljun Kirjeitä Raatteen tieltä on tunnetun sotahistorioitsijan henkilökohtaisin teos

Historioitsija Mika Kulju kulkee kirjassaan Kirjeitä Raatteen tieltä (Gummerus) isoisänsä Heikki Kuljun (1915–1941) jäljillä talvisodan Suomussalmen ja Kuhmon taisteluista jatkosodan tapahtumiin Sallassa. Korpisodan karu todellisuus käy ilmi kirjeissä, joita Heikki Kulju kirjoitti rintamalta kotiin. Niistä viimeinen saapui Tornioon heinäkuun lopulla 1941.

Sallan taisteluista 1941 on kirjoitettu vähän. Suomen aseveli Saksa koki itärintamansa ensimmäisen sotilaallisen epäonnistumisen. Suomalaisille kävi pian selväksi, että rinnalla taistelleet saksalaiset joukot eivät pärjäisi arktisessa sodassa. Usko sodan nopeaan voittoon alkoi jo silloin hiipua.

”Olen aina ollut kiinnostunut sotahistorian inhimillisestä puolesta, varsinkin siihen liittyvistä henkilötarinoista. Kuvamme sotavuosista on luonnollisesti muodostunut hyvin pitkälle niiden ihmisten kautta, jotka selvisivät hengissä. Sankarivainajat eivät päässeet esittämään jälkikäteen näkemyksiään tapahtumista”, Mika Kulju kertoo.

Rintamalta vaimolleen Valvalle kirjoittamissaan kirjeissä Heikki Kulju keskittyi pääasiassa arkisiin asioihin, jotka liittyivät perheen hyvinvointiin ja toimeentuloon. Niistä saa hyvän kuvan peräpohjalaisen pienviljelijäperheen arjesta. Samalla piirtyy myös henkilökuva velvollisuudentuntoisesta sotilaasta, joka hoiti asialliset hommat ja jota turha pokkurointi ärsytti.

”Mikään varsinainen elämäkerta tämä kirja ei ole, vaan kerron isoisäni kokemasta aikakaudesta sotahistorian ja omien tutkimusteni puitteissa. Samalla teoksesta muodostuu useamman aiemmin julkaistun historiantutkimukseni summa ja läpileikkaus”, Kulju toteaa.

Mika Kulju
Historioitsija, FM Mika Kuljun (s.1969) tuotantoon kuuluu sotahistoriaa, elämäkertoja ja eräkirjallisuutta, mm. Raatteen tie (2007), Lapin sota 1944–1945 (2013), Käsivarren sota (2017) ja kaksi Eränkävijät-kirjaa (2017, 2018).

Kirjeitä Raatteen tieltä – Suomalaisen kersantin sotapolku Suomussalmelta Sallaan

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332,
rosa-maria.kari@gummerus.fi

Kirjeitä Raatteen tieltä - Suomalaisen kersantin sotapolku Suomussalmelta Sallaan
Mika Kulju, kuva: Jukka Jokela

Mediatiedote: Katsokaa miten onnellinen olen on romaani some-julkisivun ja todellisuuden välisestä ristiriidasta20.2.2019 09:00:00Tiedote

Kirjassaan Katsokaa miten onnellinen olen (Gummerus) englantilainen menestyskirjailija Holly Bourne valottaa rohkeasti ja purevan hauskasti nykynaisten kokemia paineita yhteiskunnassa, perheessä, ystävien keskuudessa sekä oman itsen kanssa. Kepeä ja kipeä Katsokaa miten onnellinen olen on vahvasti kiinni ajassamme, jossa valtaosa vuorovaikutuksesta tapahtuu sosiaalisessa mediassa. Bourne suhtautuu intohimoisesti tasa-arvoon ja mielenterveyteen. Romaanissa oma minäkuva ja monenlaiset odotukset peilautuvat some-postausten värittämänä ura- ja elämyssuuntautuneisiin milleniaalinaisiin.

Mediatiedote: Ville Hytösen erotiikalla ladattu romaani Luumun polte maalaa terävän kuvan Balkanista19.2.2019 08:47:44Tiedote

Luumun polte (Gummerus) on kolmen ihmisen rakkaustarina kaikkine kujeineen ja kiemurteluineen. Se kertoo epäsuhtaisen parin, serbimies Srđanin ja bosnialaisen Zoranan yhteiselosta. Tarinan kertojana on mystinen mustarastas. Tallinnassa asuva kirjailija Ville Hytönen tutustuttaa lukijan Knez Selon kylään serbialaisella vuorella ja vie rekka- ja linja-autokyydillä Belgradiin.

Mediatiedote: Sami Majalan romaani Ei ketään meidän jälkeemme havahduttaa katsomaan elämää tarkkaavaisesti15.2.2019 12:00:37Tiedote

Helsinkiläisen Sami Majalan Ei ketään meidän jälkeemme (Gummerus) on romaani erään elämäntavan alasajosta, yhteisöstä joka hukkaa yhteisen kertomuksensa. Majala kuvaa tarkkanäköisesti ja lämmöllä modernia ihmistä, ostoskeskuksiin ajettua ja simulaatioon eksynyttä sukupolvea, joka pyrkii tekemään kaiken oikein samalla kun tabletin lasin alla maailma kuva kuvalta murtuu, katoaa historiaan jonka piti jo olla loppu.

Mediatiedote: Katja Kokon Kuulaan kaunis on laadukas opas korealaiseen ihonhoitoon14.2.2019 09:30:00Tiedote

Luonnonkosmetiikkamaailman valovoimainen vaikuttaja ja korealaisen ihonhoidon pioneeri Katja Kokko kokoaa tietotaitonsa yksiin kansiin kirjassa Kuulaan kaunis – korealainen ihonhoito (Gummerus). Kuulaan kaunis käy läpi korealaisen ihonhoitorutiinin vaiheet ja kertoo, miten tutkia raaka-ainelistoja ja valita oikeat tuotteet omalle iholle. Kirjassaan Kokko opastaa, miten korealaisen ihonhoitorutiinin voi muokata arkeen sopivaksi ja saada aikaan näkyviä tuloksia. Runsailla käytännön vinkeillä onnistuu vasta-alkajakin, mutta Kuulaan kaunis tarjoaa uutta tietoa myös rutiinia jo noudattaville sekä kauneudenhoidon ammattilaisille.