Mediatiedote: Mika Kuljun Kirjeitä Raatteen tieltä on tunnetun sotahistorioitsijan henkilökohtaisin teos

Historioitsija Mika Kulju kulkee kirjassaan Kirjeitä Raatteen tieltä (Gummerus) isoisänsä Heikki Kuljun (1915–1941) jäljillä talvisodan Suomussalmen ja Kuhmon taisteluista jatkosodan tapahtumiin Sallassa. Korpisodan karu todellisuus käy ilmi kirjeissä, joita Heikki Kulju kirjoitti rintamalta kotiin. Niistä viimeinen saapui Tornioon heinäkuun lopulla 1941.

Sallan taisteluista 1941 on kirjoitettu vähän. Suomen aseveli Saksa koki itärintamansa ensimmäisen sotilaallisen epäonnistumisen. Suomalaisille kävi pian selväksi, että rinnalla taistelleet saksalaiset joukot eivät pärjäisi arktisessa sodassa. Usko sodan nopeaan voittoon alkoi jo silloin hiipua.

”Olen aina ollut kiinnostunut sotahistorian inhimillisestä puolesta, varsinkin siihen liittyvistä henkilötarinoista. Kuvamme sotavuosista on luonnollisesti muodostunut hyvin pitkälle niiden ihmisten kautta, jotka selvisivät hengissä. Sankarivainajat eivät päässeet esittämään jälkikäteen näkemyksiään tapahtumista”, Mika Kulju kertoo.

Rintamalta vaimolleen Valvalle kirjoittamissaan kirjeissä Heikki Kulju keskittyi pääasiassa arkisiin asioihin, jotka liittyivät perheen hyvinvointiin ja toimeentuloon. Niistä saa hyvän kuvan peräpohjalaisen pienviljelijäperheen arjesta. Samalla piirtyy myös henkilökuva velvollisuudentuntoisesta sotilaasta, joka hoiti asialliset hommat ja jota turha pokkurointi ärsytti.

”Mikään varsinainen elämäkerta tämä kirja ei ole, vaan kerron isoisäni kokemasta aikakaudesta sotahistorian ja omien tutkimusteni puitteissa. Samalla teoksesta muodostuu useamman aiemmin julkaistun historiantutkimukseni summa ja läpileikkaus”, Kulju toteaa.

Mika Kulju
Historioitsija, FM Mika Kuljun (s.1969) tuotantoon kuuluu sotahistoriaa, elämäkertoja ja eräkirjallisuutta, mm. Raatteen tie (2007), Lapin sota 1944–1945 (2013), Käsivarren sota (2017) ja kaksi Eränkävijät-kirjaa (2017, 2018).

Kirjeitä Raatteen tieltä – Suomalaisen kersantin sotapolku Suomussalmelta Sallaan

Lisätietoja sekä haastattelu- ja kuvapyynnöt
Eeva Herrainsilta, viestintäpäällikkö, p. 040 514 6360, eeva.herrainsilta@gummerus.fi

Arvostelukappalepyynnöt
Rosa-Maria Kari, markkinointiviestinnän harjoittelija, p. 050 477 9332,
rosa-maria.kari@gummerus.fi

Kirjeitä Raatteen tieltä - Suomalaisen kersantin sotapolku Suomussalmelta Sallaan
Mika Kulju, kuva: Jukka Jokela

Mediatiedote: Rankasti koulukiusatun nuoren miehen kasvutarina24.6.2019 14:04:49 EESTTiedote

23-vuotiaan Antti Röngän Jalat ilmassa (Gummerus) on omakohtainen romaani koulukiusaamisen pitkistä jäljistä ja hyväksytyksi tulemisesta. Se kertoo peittelemättömästi yksinäisen nuoren miehen läheisyyden kaipuusta ja hapuilevista ensimmäisistä kerroista. Vahva kaunokirjallinen debyytti kuvaa viiltävän tarkasti, millaista on kantaa häpeän taakkaa ja miten toisen ihmisen hyväksyvä katse voi keventää raskaita kantamuksia. Antti Rönkä kirjoittaa silmiä avaavasti ja rohkeasti epävarmuudesta, aikuiseksi kasvamisesta ja tästä ajasta. Romaani ilmestyy koulujen alkaessa 8.8.

Mediatiedote: Sisko Savonlahden esikoisromaania Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu on myyty yli 20 000 kappaletta18.6.2019 15:34:10 EESTTiedote

Sisko Savonlahden autofiktiivinen romaani Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu (Gummerus) oli viime syksyn esikoiskirjatapaus. Huikean suosion saavuttanut kirja nosti Savonlahden kertaheitolla sukupolvensa ääneksi. Romaani oli ehdolla Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon ehdokkaaksi, ja ruotsalaiskustantamo Norstedts osti keväällä sen käännösoikeudet.

Mediatiedote: Tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta Kalle Päätalon syntymästä12.6.2019 13:59:58 EESTTiedote

Juhlavuoden kunniaksi Gummerus julkaisee uusintapainoksen rakastetun kirjailijan esikoisromaanista Ihmisiä telineillä. Syksyn kirjalistalla on kaksi kerronnallista Päätalo-tietokirjaa. Elokuussa ilmestyy Karoliina Timosen Kirjeitä Iijoelle – Kalle Päätalon elämän naiset ja lokakuussa Antti Heikkisen Kallio-poika – Peilikuvassa Kalle Päätalo. Sekä Timonen että Heikkinen esiintyvät 1.–7.7. järjestettävällä Päätalo-viikolla Taivalkoskella.