Mediatiedote: Parasta pöytään on komea tietokirja suomalaisen ruokakulttuurin vaiheista

Mikä oli Turun linnan suosituin herkku 1500-luvulla? Kuka presidenteistämme tilasi aina hirvenpääkeittoa? Miten ruotsinlaivat vaikuttivat ruokakulttuuriimme? Kari Martialan ja Helena Lylyharjun tuhti tietokirja Parasta pöytään – suomalaisen gastronomian historia (Gummerus) tarjoilee ainutlaatuisia haastatteluja, yllättävää tietoa sekä klassikkoreseptejä hyvän ruoan ja historian ystäville.

Kari Martiala, Helena Lylyharju: Parasta pöytään – suomalaisen gastronomian historia (Gummerus), kansi: Anne Kaikkonen
Kari Martialan ja Helena Lylyharjun teos kokoaa yksiin kansiin tietoa ja tarinoita maamme ruoka- ja ravintolakulttuurista. Kirjaan on haastateltu kymmeniä alan merkkihenkilöitä, kuten kotitalousopettaja Anna-Maija Tanttua, Palacen pääkylmäkköä Sirkka Gustafssonia, ravintola-alan grand old ladya Ragni Rissasta sekä jo edesmennyttä Lapin ruokakulttuurin isää Tapio Sointua. Mukaan ovat päässeet myös Michelin-kokit, Presidentinlinnan kokit, tutut tv-kokit sekä kovassa nosteessa oleva kokkimaajoukkueemme.

Parasta pöytään – suomalaisen gastronomian historia keskittyy Suomen itsenäisyyden aikaan mutta tarjoaa tietoa ruoan tekijöistä, raaka-aineista ja resepteistä aina 1200-luvulta alkaen. Kirja kertoo, kuinka sodanaika ja Pietarin-yhteyksien katkeaminen köyhdyttivät ruokakulttuuria ja kuinka kieltolaki näivetti ravintolat, mutta myös vuoden 1952 olympialaisten sekä EU-jäsenyyden tuomista kansainvälisistä vaikutteista. Mukana on myös keittiömestarien 30 suosikkireseptiä ja runsaasti ennen julkaisematonta kuvamateriaalia.

– Jotkut sanovat, ettei Suomessa mitään gastronomiaa ole ollutkaan, mutta meidän pitäisi arvostaa omaa ruokakulttuuriamme. Haluamme kirjallamme myös tarjota nuorille kokeille juuret ja siivet, Kari Martiala ja Helena Lylyharju kertovat.

Palkittu ruokatoimittaja ja valokuvaaja Kari Martiala sekä keittiömestari Helena Lylyharju ovat kokeneita kulinaristeja sekä ruoka- ja tietokirjailijoita. Parasta pöytään kuuluu Suomi 100 -hankkeisiin, ja se tehdään yhteistyössä Paistinkääntäjien, Suomen Keittiömestarit ry:n ja Hotelli- ja ravintolamuseon kanssa.

Sivumäärä 264

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Helena Lylyharju ja Kari Martiala, kuva: Michaela Martiala

Mediatiedote: Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 on komea uutuusteos Suomen sotahistorian käänteistä25.10.2017 09:46Tiedote

Jatkosota ja Lapin sota 1941–1945 (Gummerus) on kansainvälisen tason yleisteos maailmanhistorian käännekohdasta, jossa Suomen tulevaisuus oli vaakalaudalla. Vesa Nenyen, Peter Munterin, Toni Wirtasen ja Chris Berksin nyt suomeksi ilmestynyt sotakirja on jatkoa vuosi sitten ilmestyneelle teokselle Talvisota 1939–1940. Uutuuskirja sisältää runsaan määrän valokuvia ja mukaansatempaavia omakohtaisia kuvauksia.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.