Mediatiedote: Parasta pöytään on komea tietokirja suomalaisen ruokakulttuurin vaiheista

Mikä oli Turun linnan suosituin herkku 1500-luvulla? Kuka presidenteistämme tilasi aina hirvenpääkeittoa? Miten ruotsinlaivat vaikuttivat ruokakulttuuriimme? Kari Martialan ja Helena Lylyharjun tuhti tietokirja Parasta pöytään – suomalaisen gastronomian historia (Gummerus) tarjoilee ainutlaatuisia haastatteluja, yllättävää tietoa sekä klassikkoreseptejä hyvän ruoan ja historian ystäville.

Kari Martiala, Helena Lylyharju: Parasta pöytään – suomalaisen gastronomian historia (Gummerus), kansi: Anne Kaikkonen
Kari Martialan ja Helena Lylyharjun teos kokoaa yksiin kansiin tietoa ja tarinoita maamme ruoka- ja ravintolakulttuurista. Kirjaan on haastateltu kymmeniä alan merkkihenkilöitä, kuten kotitalousopettaja Anna-Maija Tanttua, Palacen pääkylmäkköä Sirkka Gustafssonia, ravintola-alan grand old ladya Ragni Rissasta sekä jo edesmennyttä Lapin ruokakulttuurin isää Tapio Sointua. Mukaan ovat päässeet myös Michelin-kokit, Presidentinlinnan kokit, tutut tv-kokit sekä kovassa nosteessa oleva kokkimaajoukkueemme.

Parasta pöytään – suomalaisen gastronomian historia keskittyy Suomen itsenäisyyden aikaan mutta tarjoaa tietoa ruoan tekijöistä, raaka-aineista ja resepteistä aina 1200-luvulta alkaen. Kirja kertoo, kuinka sodanaika ja Pietarin-yhteyksien katkeaminen köyhdyttivät ruokakulttuuria ja kuinka kieltolaki näivetti ravintolat, mutta myös vuoden 1952 olympialaisten sekä EU-jäsenyyden tuomista kansainvälisistä vaikutteista. Mukana on myös keittiömestarien 30 suosikkireseptiä ja runsaasti ennen julkaisematonta kuvamateriaalia.

– Jotkut sanovat, ettei Suomessa mitään gastronomiaa ole ollutkaan, mutta meidän pitäisi arvostaa omaa ruokakulttuuriamme. Haluamme kirjallamme myös tarjota nuorille kokeille juuret ja siivet, Kari Martiala ja Helena Lylyharju kertovat.

Palkittu ruokatoimittaja ja valokuvaaja Kari Martiala sekä keittiömestari Helena Lylyharju ovat kokeneita kulinaristeja sekä ruoka- ja tietokirjailijoita. Parasta pöytään kuuluu Suomi 100 -hankkeisiin, ja se tehdään yhteistyössä Paistinkääntäjien, Suomen Keittiömestarit ry:n ja Hotelli- ja ravintolamuseon kanssa.

Sivumäärä 264

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
tiedottaja Jonna Tapanainen, 040 737 9016, jonna.tapanainen@gummerus.fi

Helena Lylyharju ja Kari Martiala, kuva: Michaela Martiala

Gummerus on hyvällä sykkeellä toimiva ja laadukas yleiskustantamo, yksi Suomen vanhimmista. Tehtävämme on tuottaa suomalaisille lukijoille elämyksiä huviksi ja hyödyksi. Olemme kirjailijan ammattitaitoinen ja sitoutunut kumppani kustantamisen kaikissa vaiheissa. Toimintaamme ohjaavat yhteiset arvot: rohkea mieli, avara katse, tekevät kädet ja hyvä sydän. Hyvin verkostoitunut ja taloudellisesti vakaa kustantamomme on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1872.

Mediatiedote: Komea tietokirjauutuus itsenäisyyden ensivuosista Kalle Päätalon silmin12.10.2017 08:50Tiedote

Alkutaival – Itsenäisyyden etsikkoaika Kalle Päätalon silmin (Gummerus) on kokoelma Päätalon romaaneista poimittuja katkelmia sotia edeltävältä ajalta. Päätalon historian ja tuotannon yksityiskohtaisesti tunteva toimittaja Eero Marttinen on kerännyt katkelmat ja asettaa ne historialliseen yhteyteensä. Kirja täydentää menestyksekkään sarjan, jossa ovat aiemmin ilmestyneet teokset Semmonen savotta, Vaaran vuodet ja Murroksen aika.

Mediatiedote: Auts! Roman Schatz leikkelee kirjassaan suomalaisten ja saksalaisten yhteistä historiaa ja kohtalokkaita luonne-eroja5.10.2017 09:27Tiedote

Suomessa ylpeillään tiuhaan ja tottuneesti suomalaisuudella, mutta Saksassa ei saa puhua saksalaisuudesta. Toinen maailmansota on saksalaisille suuri häpeätahra, suomalaisille taas suuri sankaritarina. Asevelipuolet (Gummerus) on "historiallisella tiedolla ryyditetty henkilökohtainen tilitys", jossa Roman Schatz luotaa kansojemme välisiä eroja sodassa ja rakkaudessa, kulttuurissa, kielenkäytössä ja huumorintajussa.

Mediatiedote: Anna vihreän vallata kotisi – tietokirjauutuus perehdyttää vihersisustamisen saloihin29.9.2017 13:00Tiedote

Caro Langtonin ja Rose Rayn Vihreä valtaa kodin – Sisusta huonekasveilla (Gummerus) on onnistuneen ja trendikkään vihersisustamisen tietopaketti: yksistä kansista löytyvät vinkit ilmakasvien, mehikasvien, kaktusten sekä trooppisten kasvien hoitoon. Langtonin ja Rayn johdolla opit sisustamaan viherkasveilla sekä varmistamaan vehreiden ystäviesi elinvoimaisuuden ja kasvun.

Mediatiedote + kutsu: Tuomas Vimman pitelemätön uutuusromaani vie pommi-iskun ravistelemaan Pariisiin29.9.2017 10:06Tiedote

Kun Pariisin keskustassa räjähtää naulapommi, Ranska siirtyy saman tien sotatilaan. Iskussa menehtyy suomalaismalli Kristiina, jonka sisko Katariina lentää maahan selvittämään tapahtunutta. Tuomas Vimma hyppää romaanillaan Vasen ranta (Gummerus) jälleen uuteen genreen ja herkuttelee ranskalaiskliseillä, hervottomilla henkilöhahmoilla ja arvaamattomilla käänteillä.