Mehiläinen rikkoi työehtosopimusta, työnantajaliitto HALI laiminlöi valvontavelvollisuutensa

Tehy, SuPer ja ERTO ovat saavuttaneet voiton Mehiläistä koskevassa työehtosopimuksen rikkomista koskevassa asiassa. Mehiläinen on kieltäytynyt antamasta pyydettyjä palkkatietoja pääluottamusmiehelle, ja työnantajaliitto HALI on laiminlyönyt valvontavelvollisuuttaan.

Mehiläinen on vuoden 2016 helmikuussa poistanut ja alentanut työn vaativuuden perusteella maksettavia erityistekijälisiä. Käytännössä päätös on merkinnyt sitä, että helmikuusta 2016 alkaen palkatuille työntekijöille maksetut erityistekijälisät ovat olleet pienempiä kuin aiemmin Mehiläiseen palkattujen työntekijöiden lisät. Tehy, SuPer ja ERTO katsoivat, että Mehiläinen on toiminnallaan laiminlyönyt samapalkkaisuuden periaatetta ja maksanut samasta työstä erisuuruista palkkaa.

Erimielisyysneuvottelujen päätteeksi Mehiläinen ilmoitti syksyllä 2018, että yritys haluaa sopia asian palkansaajajärjestöjen Tehyn, SuPerin ja ERTOn kanssa. Keväällä 2019 yritys kuitenkin ilmoitti, että se ei korjaakaan palkkaeroja oma-aloitteisesti, vaan palkansaajajärjestöjen on riitautettava jokaista työntekijää koskeva palkkaerimielisyys erikseen.

Saman vuoden huhtikuussa Mehiläisen pääluottamusmies pyysi tietoja työntekijöille maksettavista erityistekijälisistä ja niiden määristä, mutta yritys kieltäytyi antamasta tietoja. Myös yksityistä sosiaali- ja terveysalaa edustava työnantajaliitto Hyvinvointiala HALI tuki Mehiläisen päätöstä ja ilmoitti ettei tietoja tarvitse antaa palkkaerojen selvittämiseksi.

Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote ry eli Tehy, SuPer ja ERTO nostivat kanteen työtuomioistuimessa syksyllä 2019, koska paikkatietoja ei annettu pääluottamusmiehelle palkkaerojen selvittämiseksi.

Työtuomioistuimen tuomion mukaan Mehiläinen on rikkonut terveyspalvelualan työehtosopimuksen määräyksiä jättämällä antamatta pääluottamusmiehelle tietoja palkoista ja maksetuista erityistekijälisistä.

Työtuomioistuin tuomitsi Mehiläisen maksamaan hyvityssakkoa työehtosopimuksen rikkomisesta. Myös HALI joutuu maksamaan hyvityssakkoa valvontavelvollisuutensa laiminlyönnistä. Lisäksi Mehiläinen ja HALI joutuvat korvaamaan Sote ry:n oikeudenkäyntikulut.

Tehy, SuPer ja ERTO paheksuvat Mehiläistä, joka on rikkonut työehtosopimusta. Yritys on merkittävä terveyspalvelualan toimija, jonka pitäisi noudattaa työehtosopimuksia.

Yksityisellä sote-alalla on laajemminkin ongelmia tietojen saannin kanssa. Yritykset eivät halua antaa luottamusmiehille tarpeellisia tietoja, vaikka liputtavat paikallisen sopimisen puolesta.

Tehyn lakimies Hanna Huotari, puh. 040 521 1685
SuPerin yksityisen sektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens, 050 385 8042
ERTOn edunvalvontajohtaja Saara Arola, puh 09 6132 3233

SuPerin Paavola: Lain henki hoitajamitoituksesta ei ole toteutunut – muutosta odotetaan23.10.2020 05:30:00 EESTTiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii työnantajia noudattamaan lakia, joka koskee hoitajamitoitusta vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa. – Hoitajilta on tullut paljon pettyneitä viestejä siitä, kuinka työnantajat ovat suhtautuneet lakiuudistukseen. Uudistusta ei ole otettu vakavasti, vaan toiminta on jatkunut entisellään, Paavola kertoo.

SuPerin Paavola: Uusi tehtävänjako vanhustenhoidossa tulee voimaan heti – asiakas tulee hoidon keskiöön28.9.2020 05:55:00 EESTTiedote

Uusi hoitajamitoitus parantaa asukasturvallisuutta ja hoidon laatua vanhustenhoidossa, sanoo Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. Laki astuu voimaan 1. lokakuuta ja tällöin tulee voimaan 0,5 vähimmäismitoitus sekä tehtävänkuvia koskeva muutos. Välitön asiakastyö eli hoitotyö erotetaan välillisestä asiakastyöstä eli ns. tukitöistä välittömästi. Hoitajat voivat keskittyä hoitotyöhön. Tukitöihin, kuten esimerkiksi siivoukseen, pyykinpesuun ja ruoanlaittoon, on omat ammattilaiset. Vähimmäismitoitusta nostetaan portaittain 0,7:ään 1.4.2023 mennessä.

SuPerin Paavola: Hyvä työturvallisuus suojaa myös potilaita ja asiakkaita17.9.2020 06:50:00 EESTTiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola toivoo epidemiatilanteissa viranomaisilta nopeita, yksiselitteisiä ohjeita, että hoitajat voivat suojata itsensä ja hoidettavansa. Koronapandemia on osoittanut konkreettisesti, kuinka suuri merkitys on sillä, että myös henkilöstön turvallisuudesta huolehditaan. Maailman terveysjärjestö WHO:n perustamaa Maailman potilasturvallisuuspäivää vietetään toista kertaa 17. syyskuuta ajankohtaisella aiheella ”Henkilöstön turvallisuus on potilas- ja asiakasturvallisuutta.”