HSY

Meluaita lieventää liikenteen ilmanlaatuhaittoja Turunväylän varrella

Jaa
Turunväylän varrella on tutkittu, miten liikenteen päästöt vaikuttavat ilmanlaatuun avoimessa paikassa ja meluaidan lähistöllä. Alustavien tulosten mukaan korkea meluaita vähentää liikenteen aiheuttamia katupöly- ja pakokaasupitoisuuksia meluaidan takana suojan puolella, mutta lisää pitoisuuksia tien puolella. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY), Helsingin yliopiston, Ilmatieteen laitoksen ja Tampereen yliopiston tekemässä tutkimuskampanjassa hyödynnettiin poikkeuksellisen laajasti uusia mittausteknologioita ja ilmanlaatusensoreita sekä myös liikkuvia mittauksia.
Korkea meluaita vähentää vilkasliikenteisen pääväylän aiheuttamia ilmanlaatuvaikutuksia, mutta suojaava vaikutus ei ulotu kovin kauas meluaidasta. Kuva: HSY / Jarkko Niemi
Korkea meluaita vähentää vilkasliikenteisen pääväylän aiheuttamia ilmanlaatuvaikutuksia, mutta suojaava vaikutus ei ulotu kovin kauas meluaidasta. Kuva: HSY / Jarkko Niemi

Turunväylän varrella Espoossa on meneillään ilmanlaadun mittauskampanja maalis–toukokuussa 2023. Sen päätavoitteena on selvittää, kuinka korkeita katupölyn ja pakokaasujen pitoisuudet ovat eri etäisyyksillä vilkasliikenteisestä pääväylästä. Mittauksilla tutkitaan myös meluaidan vaikutuksia ilmansaasteiden pitoisuuksiin eri etäisyyksillä ja korkeuksilla tiestä verrattuna avoimeen paikkaan ilman meluaitaa.

- Pakokaasujen ja katupölyn ilmanlaatuvaikutuksista tarvitaan uutta tietoa kaupunkisuunnittelun tueksi pääväylien ja meluaitojen lähistöllä. Liikenteen pakokaasupäästöt vähenevät autokannan uudistuessa ja sähköistyessä, mutta katupöly säilyy ongelmana pitkään tulevaisuudessa. Mittauskampanjamme alustavien tulosten mukaan meluaita vähentää katupölyä aidan takana, kertoo HSY:n ilmansuojeluyksikön päällikkö Hanna Manninen.

Pakokaasuista ja katupölystä kokonaiskuva uusilla mittaustekniikoilla

Turunväylän varrella toteutettu tutkimus on ensimmäinen laaja mittauskampanja meluesteen vaikutuksista ilmanlaatuun Suomessa. Turunväylän varrelle asennettiin tutkimuksen ajaksi eri etäisyyksille useita mittalaitepylväitä. Pylväät varustettiin uuden teknologian mittalaitteilla ja sensoreilla, joilla selvitettiin monipuolisesti liikenteen päästöjen kaasumaisia ja hiukkasmaisia epäpuhtauksia. Mittauksilla saadaan uutta tietoa katupölystä sekä pakokaasujen typpidioksidista, ultrapienistä hiukkasista ja mustasta hiilestä eli noesta.

- Uusien ja erilaisten mittaustekniikoiden yhdistäminen mahdollistaa sen, että saamme laajan kokonaiskuvan liikenneperäisten ilmansaasteiden pitoisuuksista ja leviämisestä lähiympäristöön. Samalla saamme lisäkokemusta sensoriteknologioiden jatkokehittämistä varten, professori Tuukka Petäjä Helsingin yliopistosta kertoo.

Liikkuvia ilmanlaatumittauksia ja sään täsmäseurantaa mallintamisen tueksi

Kampanjassa hyödynnettiin myös liikkuvia mittauksia. Ilmatieteen laitoksen drooneilla kartoitettiin ilmanlaatua korkeus- ja vaakasuunnassa. Vaakasuuntaisia mittauksia tehtiin myös seilometrillä, joka mittaa eri etäisyyksillä esiintyvää hiukkasprofiilia. Tampereen yliopiston mobiililaboratorio teki puolestaan liikenteen päästömittauksia ajamalla Turunväylän liikennevirrassa.

- Mobiililaboratorion mittausten avulla voimme laskea erilaisten epäpuhtauksien päästöjä todellisesta liikennevirrasta mitattuna. Näin saamme mahdollisimman tarkan käsityksen nykyisen autokannan päästöistä, jota voidaan hyödyntää jatkossa myös mallinnustutkimuksissa, professori Topi Rönkkö Tampereen yliopistosta pohtii.

- Ilmanlaatumittausten lisäksi teimme myös monia meteorologisia mittauksia, jotka ovat tärkeitä ilmanlaadun mittaustulosten tulkinnassa ja mallinnustyökalujen kehittämisessä. Meteorologisilla mittauksilla selvitettiin muun muassa kolmiulotteisesti ilmavirtauksia sekä seurattiin ilmakehän pystysuuntaisia ominaisuuksia, ryhmäpäällikkö Hilkka Timonen Ilmatieteen laitokselta kertoo.

Meluaidan takana vähemmän katupölyä

Kampanjan mittaustulokset ovat tällä hetkellä analysoitavana tarkemmin tutkimusryhmässä, ja lopullisia tuloksia on luvassa syksyn 2023 ja vuoden 2024 kuluessa. Alustavien tulosten mukaan sekä katupöly- että pakokaasupitoisuudet olivat pienempiä 6,5 metriä korkean meluaidan takana suojan puolella verrattuna avoimeen ympäristöön. Meluaita suojasi voimakkaammin katupölyltä kuin pakokaasuilta.

Suojavaikutus liikenteen päästöille heikkenee kuitenkin nopeasti kauempana meluaidan takana. Noin 30 metrin etäisyydellä meluaidasta pitoisuudet olivat jo melkein samalla tasolla kuin aukkopaikassa. Tien ja meluaidan välisellä alueella meluaita puolestaan nosti katupölyn ja pakokaasujen pitoisuuksia.

Kampanja toteutettiin osana Urbaani ilmanlaatu 2.0 -tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tuoda uutta ja innovatiivista ilmanlaatudataa entistä helpommin saataville asukkaiden, yritysten ja viranomaisten käyttöön. Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö rahoittaa hanketta, joka on osa vuoden 2021 Tulevaisuuden tekijät -ohjelmaa. Hankkeeseen osallistuvat Helsingin yliopisto (koordinaattori), Ilmatieteen laitos ja HSY. Tutkimuskampanja liittyi myös ACCC (Atmosphere and Climate Competence Center) -ohjelmaan ja RI-URBANS (Research Infrastructures Services Reinforcing Air Quality Monitoring Capacities in European Urban & Industrial Areas) -hankkeeseen.

Lisätietoa:

  • Urbaani ilmanlaatu 2.0 -hanke: www.parempaailmaa.fi
  • ACCC (Atmosphere and Climate Competence Center) -ohjelma: www.acccflagship.fi
  • RI-URBANS (Research Infrastructures Services Reinforcing Air Quality Monitoring Capacities in European Urban & Industrial Areas) -hanke: www.riurbans.eu

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Korkea meluaita vähentää vilkasliikenteisen pääväylän aiheuttamia ilmanlaatuvaikutuksia, mutta suojaava vaikutus ei ulotu kovin kauas meluaidasta. Kuva: HSY / Jarkko Niemi
Korkea meluaita vähentää vilkasliikenteisen pääväylän aiheuttamia ilmanlaatuvaikutuksia, mutta suojaava vaikutus ei ulotu kovin kauas meluaidasta. Kuva: HSY / Jarkko Niemi
Lataa
Ilmanlaadun ja sään mittauspylväitä oli eri etäisyyksillä (9–37 metriä ajoradasta) aukeassa paikassa ja meluaidan takana Turunväylän varrella.
Ilmanlaadun ja sään mittauspylväitä oli eri etäisyyksillä (9–37 metriä ajoradasta) aukeassa paikassa ja meluaidan takana Turunväylän varrella.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Tuotamme HSY:ssä kunnallisia vesihuollon ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. Teemme kanssasi maailman kestävimmän kaupunkiseudun.                         

HSY – Puhtaasti parempaa arkea

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSY

HSY saavutti kuntien energiansäästötavoitteen etuajassa – typpioksiduulipäästö kasvatti kasvihuonekaasupäästöjä22.3.2024 10:52:16 EET | Tiedote

Päästövähennysten toimenpiteet Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ilmastotyössä ovat edistyneet suunnitelmallisesti. Kuntien energiatehokkuussopimuksen (KETS) yhteydessä asetettu 7,5 % energiansäästötavoite saavutettiin selvästi ennen määräaikaa, vaikka toiminnasta aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt kasvoivatkin vuonna 2023 yli kymmenen prosenttia (13 %). Päästökertymä oli yhteensä 109 000 tonnia hiilidioksidisiksi muutettuna. Edellisvuotta suurempi päästö johtui poikkeuksellisten sääolosuhteiden aiheuttamasta typpioksiduulin päästöpiikistä Viikinmäen jätevedenpuhdistamolla.

HSY:n hallituksen päätökset 22.3.202422.3.2024 10:51:35 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vuoden 2023 tilinpäätöksen ja lähettää sen edelleen yhtymäkokouksen käsittelyyn. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Espoon Miilukorpi II vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Muuran vesihuollon hankesuunnitelma - Kartongin keräys- ja kuljetustyöhön Espooseen, Kauniaisiin ja Kirkkonummelle valittiin urakoitsijaksi yhdelle osa-alueelle Remeo Oy, yhdelle osa-alueelle STP Group Oy ja kahdelle osa-alueelle Verdis Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n kasvihuonekaasupäästöt ja energiankulutuksen vuonna 2023. Hallitus päätti jättää pöydälle asian 6, HSY:n osallistuminen Vantaan ratikan alliansseihin. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Tiedotamme kokouksen jälkeen erillisellä tiedotteella HSY:n kasvihuonekaasupäästöistä ja energiankulutuksesta vuonna 2023. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 22.3.202419.3.2024 14:18:43 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 22.3.2024. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa vuoden 2023 tilinpäätöksen hyväksymisestä ja sen edelleen esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä HSY:n osallistumisesta Vantaan ratikan alliansseihin. Hallitus päättää lisäksi seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Espoon Miilukorpi II vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Muuran vesihuollon hankesuunnitelma - urakoitsijoiden valinta kartongin keräys- ja kuljetustyöhön Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella. Hallitus saa tiedoksi HSY:n kasvihuonekaasupäästöt ja energiankulutuksen vuonna 2023. Tiedotamme kokouksen jälkeen HSY:n kasvihuonekaasupäästöistä ja energiankulutuksesta vuonna 2023. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye