Merkkikallion loput kolme voimalaa saivat rakennusluvan

Uusiutuvan energian yhtiö OX2 ja kanadalaista eläkevarallisuutta sijoittava Renewable Power Capital (RPC) allekirjoittivat toukokuussa 2021 sopimuksen Merkkikallion tuulipuiston rakentamisesta. Sopimuksentekohetkellä tuulipuistoon suunnitelluista 15 tuulivoimalasta kolmen voimalan rakennusluvat eivät olleet vielä lainvoimaisia. Nyt korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen mukaan myös loput kolme voimalaa ovat saaneet rakennusluvan.

Tuulivoimalan perustusten rakentamista Vaalan Metsälamminkankaan tuulipuistossa. Kuvaaja: Anders Lönnfeldt

Merkkikallion tuulipuiston rakennustyöt käynnistyivät ensimmäisen 12 voimalan osalta jo viime kesänä. Loppujen kolmen voimalan rakentaminen aloitetaan heti. Valmistuessaan tuulipuiston yhteenlaskettu kokonaisteho tulee olemaan 82,5 megawattia. Tuulipuisto liitetään sähköverkkoon Merkkikallion tuulipuiston alueelle rakennettavan uuden sähköaseman kautta.

Jo vuonna 2013 käynnistetty hanke sijaitsee Pohjanmaalla Mustasaaren ja Vaasan alueilla. Parhaillaan Merkkikallion tuulipuiston alueella rakennetaan teitä, nostokenttiä ja voimaloiden perustuksia. Tuulipuiston sähköverkon rakentaminen on juuri aloitettu ja työt sen osalta jatkuvat ensi kesään. Tuulivoimalat pystytetään kesällä 2022 ja tuulipuisto valmistuu vuoden 2022 loppuun mennessä, jolloin se luovutetaan omistajalleen RPC:lle.

Merkkikallion tuulipuistohankkeen tiedot:

• 15 tuulivoimalaa, yhteensä 82,5 MW, joiden kokonaiskorkeus 240 metriä
  • Turbiinit: GE 158 5.5 MW
  • Infratyöt: Suvic
  • Sähköasemat: VEO Oy
  • Muuntajat: Multirel/Koncar

OX2:n projektipäällikkö Heidi Siekkinen, +358 50 572 8823, heidi.siekkinen@ox2.com

OX2 kehittää ja myy tuuli- ja aurinkovoimapuistoja. Se on ottanut johtavan aseman laajamittaisen maatuulivoiman rakentajana toteutettuaan 16 viime vuoden aikana noin 2,5 GW tuulivoimaa Suomeen, Ruotsiin, Norjaan ja Puolaan muun muassa Allianzille, Ardianille ja IKEAlle. Vuosina 2014–2020 OX2 toteutti Eurooppaan enemmän maatuulivoimaa kuin mikään muu toimija. Lisäämällä uusiutuvan energian saatavuutta OX2 edistää siirtymistä kohti kestävämpää tulevaisuutta. OX2 toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Puolassa, Ranskassa, Liettuassa, Espanjassa, Italiassa ja Romaniassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 5 201 miljoonaa kruunua ja liikevoitto 416 miljoonaa kruunua. OX2 on listattu Nasdaq First North Premier Growth Market
-markkinapaikalle. Lisätietoja osoitteessa www.ox2.com

De resterande tre vindkraftverken i Märkenkall fick bygglov5.10.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Bolaget för förnybar energi OX2 och Renewable Power Capital (RPC), som placerar kanadensiska pensionstillgångar, undertecknade i maj 2021 ett avtal om att bygga en vindpark i Märkenkall. Av de 15 vindkraftverken som planerades för vindparken när avtalet ingicks hade bygglov för tre kraftverk ännu inte vunnit laga kraft. Efter högsta förvaltningsdomstolens beslut har också de resterande tre kraftverken fått bygglov.

OX2 ja Renewable Power Capital sinetöivät 171 megawatin sopimuksen – Merkkikallion tuulivoimapuiston rakentaminen alkaa24.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Pohjoismainen, Euroopan johtava maatuulivoimatoimija OX2 ja kanadalaista eläkevarallisuutta sijoittava Renewable Power Capital (RPC) ovat sinetöineet tammikuussa tehdyn 171 megawatin sopimuksen. Nyt tehty investointipäätös mahdollistaa Merkkikallion tuulivoimapuiston rakentamisen. Jo vuonna 2013 käynnistetty hanke sijaitsee Pohjanmaalla Mustasaaren ja Vaasan alueilla.