MERLIN Innovaatiokilpailu 2023 etsii uusia luonnonmukaisia ratkaisuja Euroopan jokien, järvien ja kosteikkojen ennallistamiseen ja kunnostamiseen

MERLIN Innovaatiokilpailuun kutsutaan hakemuksia tuotteista ja palveluista, jotka edistävät sisävesien tilan parantamista.

Makean veden ekosysteemit, sisävedet, ovat yksi vaarantuneimmista ekosysteemeistä Euroopassa. Erilaisia sisävesien tilaa parantavia kunnostus- ja ennallistamishankkeita on käynnissä laajasti ympäri Eurooppaa, ja uusille luonnon tilaa parantaville ja taloudellisesti kestäville ratkaisuille on suuri tarve.

MERLIN Innovaatiokilpailu (The MERLIN Innovation Awards 2023) kerää yhteen maailman laajuisesti uusimpia tuotteita ja palveluja, jotka auttavat suojelemaan ja ennallistamaan herkkiä sisävesien ekosysteemejä. Kilpailuun toivotaan innovatiivisia, laajasti sovellettavia ja kaupallistamiseen valmiita ratkaisuja.

Innovaatiokilpailu on avoin kaikille yrityksille ympäri maailmaa. Yritykset voivat osallistua kilpailun kahteen eri kategoriaan:

• Vuoden tuote (MIA Product of the Year)
  • Vuoden palvelu (MIA Service of the Year)

MERLIN Innovaatiokilpailu tarjoaa yrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden esitellä innovatiivisia tuotteita tai palvelujaan MERLIN-hankkeessa mukana oleville 17. eurooppalaiselle kunnostus- ja ennallistamishankkeiden vetäjille sekä muille keskeisille päätöksentekijöille ja sidosryhmille. Kilpailuun osallistuminen tarjoaa yrityksille näkyvyyttä Euroopassa. Voittajayritykset saavat ideansa esille vuonna 2023 avattavaan MERLIN Marketplace -portaaliin. Portaali kokoaa eri toimijoiden käyttöön parhaita sisävesien kunnostamisen käytäntöjä, tuotteita, palveluita ja pilottiesimerkkejä.

– Sisävesien kunnostamiseen kaivataan yhä enemmän innovatiivisia ratkaisuja. MERLIN Innovaatiokilpailuun toivotaan uusia avauksia ja tuoreita näkemyksiä yrityksiltä, jotka pääsevät esittelemään ideansa eurooppalaisille ennallistamisen ja kunnostamisen ammattilaisille. Kehitytään yhdessä tämän aloitteen myötä! kannustaa MERLIN-hankkeen koordinaattori Sebastian Birk Duisburg-Essenin yliopistosta.

MERLIN Innovaatiokilpailu pyrkii mahdollistamaan yritysten välisen yhteistyön kehittämisen huippuratkaisujen tuottamiseksi potentiaalisille ostajaorganisaatioille. Kilpailu tarjoaa yrityksille esimerkiksi ainutlaatuisen mahdollisuuden päästä mukaan nopeasti kasvavaan kansainväliseen sisävesien ekosysteemien ennallistamisen ja kunnostuksen toimijajoukkoon, sekä tarjoamaan innovatiivisia ratkaisujaan, jotka auttavat ratkaisemaan ajankohtaisia ympäristöongelmia luontoa ja ihmisiä hyödyttäen.

Hakemukset kilpailuun tulee lähettää 22.12.2022 mennessä (klo 17.00 CET). Kilpailun tuomaristo koostuu MERLIN-hankkeessa toimivista eurooppalaisista sisävesien ennallistamis- ja kunnostamishankkeiden projektinjohtajista ja muista sidosryhmien edustajista.

Lisätietoja hankehausta:
info@connectology.eu

MERLIN-hankkeen yhteyshenkilöt Suomessa:

Tiina Ronkainen, Tapio Oy
tiina.ronkainen@tapio.fi

Anna-Kaisa Ronkanen, Suomen ympäristökeskus
anna-kaisa.ronkanen@syke.fi

MERLIN-hanke

MERLIN (Mainstreaming Ecological Restoration of freshwater-related ecosystems in a Landscape context: INnovation, upscaling and transformation) on Euroopan komission lippulaivahanke. Hankkeen budjetti on yli 20 miljoonaa euroa. Hanke edistää ekosysteemien ennallistamista ja kunnostamista luonnonmukaisia ratkaisuja hyödyntämällä. MERLIN -hankkeessa toteutetaan 17 virtavesien, kosteikkojen ja soiden kunnostamisen ja ennallistamisen pilottihanketta ympäri Eurooppaa. Pilottihankkeiden toteutusten kokemusten pohjalta kehitetään toimintatapoja ja malleja luonnonmukaisen kunnostus- ja ennallistamistyön toteutukseen koko Euroopassa. Yhteistyössä paikallisten yhteisöjen ja keskeisten taloustoimijoiden kanssa hanke kehittää win-win -ratkaisuja edistämään systeemistä muutosta, jossa yhdistyvät taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen kestävyys.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä tapio.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Mitä merkitsee olla metsäntuntija? – Asiantuntijuus metsäalalla vaatii avoimuutta, uudistusmieltä ja yhteistyötä7.2.2023 07:30:00 EET | Tiedote

Tapion Metsäntuntijat-podcastin 8. jaksossa Tapion metsäntuntijat pohtivat, mitä heille merkitsee toimia asiantuntijana metsäalalla. Aiheeseen pureutuvat Tapion asiantuntijaliiketoiminnan johtaja Olli Äijälä, johtava luontoasiantuntija Lauri Saaristo, ennallistamistiimin vetäjä ja johtava asiantuntija Kati Kontinen sekä asiakkuusasiantuntija Sini Miettinen. Keskustelua käydään myös suomalaisen metsäosaamisen tasosta, metsien historiasta ja tulevaisuudesta, vallitsevasta metsäkeskustelusta, metsänomistajan roolista ja tavoitteista sekä ilmastonmuutoksen ja luontokadon vaikutuksesta metsiin ja metsäalan kehitykseen.

Komppasuon turvetuotantoalueelle rakennetaan kosteikkoja, palautetaan suokasvillisuutta ja metsitetään2.2.2023 10:29:29 EET | Tiedote

Komppasuon entisellä turvetuotantoalueella Pohjois-Pohjanmaalla aloitetaan kevään 2023 aikana ennallistamiseen ja jatkokäyttöön tähtäävät työt. Toimilla pyritään palauttamaan alueelle kasvillisuus ja eläinlajistoa sekä pienentämään vesistövaikutuksia ja ilmastopäästöjä. Työt ovat osa MERLIN-hanketta, jossa kehitetään ja testataan erilaisia makean veden ympäristöjen luonnonmukaisia ennallistamisratkaisuja ympäri Eurooppaa.

Uudet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia tekemään ilmastokestävämpiä ratkaisuja16.12.2022 07:09:02 EET | Tiedote

Ilmastokestävä metsänhoito on sekä ilmastonmuutoksen hillintää metsien avulla että sopeutumista muuttuviin ilmasto-olosuhteisiin. Tuoreet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia ja heitä palvelevia metsäammattilaisia tekemään päätöksiä uusimpaan tietoon pohjautuen. Suositukset esiteltiin 13.12. Tapion järjestämässä webinaarissa Ratkaisuja ilmastokestävään metsänhoitoon, jossa oli kuulolla yli 200 aiheesta kiinnostunutta.

Tuhka on erinomainen kiertotalouden materiaali metsien lannoitukseen ja metsätienrakennukseen13.12.2022 07:46:00 EET | Tiedote

"Vastuullista liiketoimintaa tuhkasta" -hanke on tuottanut lisää tietoa tuhkan ympäristövaikutuksista ja tuhkaan liittyvästä liiketoiminnasta. Hankkeessa on kartoitettu lähes 50 yrityksen tuhkaliiketoimintaa. Vastuullisesti käytettynä tuhkan ympäristövaikutukset ovat pieniä metsien tuhkalannoituksessa ja metsätien rakennusmateriaalina. Tuhka lisää myös metsäteiden kantavuutta. Hankkeessa on seurattu tuhkan ympäristövaikutuksia ja kehitetty tuhkan saatavuutta ja käyttöä edistäviä palveluita. Tapion, Suomen metsäkeskuksen ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kolmivuotinen yhteishanke on nyt saatu päätökseen. Hanketta rahoittivat EU:n maaseuturahasto ja maa- ja metsätalousministeriö.