Messukeskus

Messujen hallittu avaaminen tukisi elinkeinoelämän ulospääsyä koronaviruksen aiheuttamasta talousahdingosta

Jaa
Messukeskusten väljissä tiloissa on mahdollista noudattaa turvavälejä ja kävijämääriä pystytään tarvittaessa kontrolloimaan turvallisuuden varmistamiseksi. Messuilla on suuri merkitys talouselämän elvyttämiselle merkittävänä myynnin ja markkinoinnin vauhdittajana ja tärkeiden kontaktien mahdollistajana.

Messutoiminta Suomessa on viranomaisten ohjeistuksesta ollut pysähdyksissä maaliskuusta lähtien. Kansainvälisillä markkinoilla toimintaa aletaan nyt hiljalleen avata, ja Saksan ja Hollannin viranomaiset ovat jo linjanneet, että ammattilaisille suunnattuja messuja ei luokitella massatapahtumiksi. Tiukkojen turvavaatimusten täyttyessä messut voivat siellä avautua jo kesäkuun alusta. Myös Kiinan messutoiminta on käynnistynyt uudelleen.

Messuille tullaan ensisijaisesti tekemään kauppaa, vaihtamaan tietoa ja solmimaan kontakteja. Tapahtumat ja messut poikkeavat suuresti konserttien, festivaalien ja urheilutapatumien kaltaisista suurista tapahtumista. Messuilla ja muissa tapatumissa muun muassa sisääntuloja ja turvavälejä pystytään hallinnoimaan turvallisen messukokemuksen saavuttamiseksi.

”Tapahtumissa ja tapahtumatyypeissä on suuria eroja ja on tärkeää tehdä ero messujen ja muiden suurten tapahtumien välillä. Myös messujen merkitys talouselämälle on huomattava. Ja nyt kun talous pitää saada nousuun, on messuilla siinä suuri rooli ”, sanoo Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n puheenjohtaja Juha Rahko.

Messujen yhteenlasketut tulo- ja työllisyysvaikutukset olivat Suomessa vuonna 2018 lähes puoli miljardia euroa. Messutoiminnan avaaminen elokuussa tiukentuneilla turvallisuusvaatimuksilla mahdollistaisi sen, että suomalaiset messujärjestäjät säilyttävät oman toimintansa ja koko liiketoiminnan elinvoimaisuuden, ja samalla tarjoaisivat jo syksyn aikana tuhansille suomalaisille yrityksille mahdollisuuden päästä tekemään kauppaa ja kohtaamaan asiakkaitaan.

Turvallisuus ja hygienia on huomioitu syksyn messuilla

Messujärjestäminen on Suomessa ammattimaista ja osaavaa. Järjestämispaikat on rakennettu lähtökohtaisesti suuria yleisötapahtumia varten ja hygieniataso on jo valmiiksi korkea.

”Messuilla tilat ovat suuret ja pystytään varmistamaan turvavälit ja kävijöiden määrää voidaan tarvittaessa rajoittaa, jotta varmistetaan turvallisuus. Messuilla käyminen on turvallisempaa kuin moni jo nyt sallittu asia kuten käyminen kauppakeskuksissa”, sanoo Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n puheenjohtaja Juha Rahko.

Asiakkaiden ja henkilökunnan terveys ja turvallisuus on messujärjestäjille ensiarvoisen tärkeää ja alan kansainvälinen järjestö UFI on laatinut alalle ohjeistukset siitä, miten tapahtumat voidaan avata turvallisesti. Myös Suomessa ammattimaisia messujärjestäjiä edustava Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry työstää kansainvälisiin ohjeistuksiin perustuvaa turvallisuusohjelmaa, jotta messukeskusten ovet saataisiin avattua liike-elämän uudelleen rakentamista varten. Ohjeistuksissa huomioidaan muun muassa:

  • Messujärjestäjät varautuvat tapahtumien turvalliseen avaamiseen mm. huomioimalla turvavälit ja rajoittamalla kävijämääriä sekä porrastamalla kävijöiden saapumista.
  • Riskiryhmät huomioidaan omilla vierailuajoilla.
  • Kävijöiden kulkusuuntia selkiytetään.
  • Hygieniatasoa nostetaan käsidesin jakelupisteillä ja ruokatarjoilussa korostetaan hygieniaa ja suositaan yksittäispakkauksia.
  • Kasvomaskien käytössä noudatetaan hallituksen ja viranomaisten määräyksiä ja ellei määräyksiä ole, messujärjestäjä päättää asiasta harkintansa mukaisesti.

Lisätietoja: Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry, puheenjohtaja Juha Rahko, puh. 0500 499964, juha.rahko@paviljonki.fi ja toiminnanjohtaja Reija Könönen, puh. 050 5604614, reija.kononen@messutsuomessa.fi 

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa hyvin ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Osuuskunta, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry., Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Mediapro Messut Oy, Riihimäen Messut Oy ja KPK Events Oy. www.messutsuomessa.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: Messukeskus, markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue, 050 393 4974, maria.mroue@messukeskus.com, viestintäpäällikkö Tarja Gordienko, 050 5847 262, tarja.gordienko@messukeskus.com

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. We create successful and lasting interactions with undisputable results. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions/ for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. |  Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Kestävyysraportti 2023: Messukeskus vakiinnutti hiilijalanjälkilaskentansa ja uusiokäyttää liki kaikki rakenteensa18.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin Messukeskus on sitoutunut kestävyyden edistämiseen koko liiketoiminnassaan ja tekee työtä sosiaalisen, taloudellisen ja ympäristövastuun alueilla. Vuonna 2023 Messukeskus nosti kestävyyden painopistealueeksi strategiaan ja linjasi keskeisimmät kestävyysteemansa tavoitteineen ja mittareineen. Kestävyystyön etenemisestä kertoo Messukeskuksen Kestävyysraportti 2023.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye