Mestarillista metsänhoitoa ForestKITillä Tero Pitkämäen ja Antti Ruuskasen malliin

Mikä innosti ex-huippu-urheilijat Tero Pitkämäen ja Antti Ruuskasen pistämään pystyyn yhteisen metsäalan yrityksen? Entä miten ForestKIT-metsätietojärjestelmä auttaa tuoreita metsäyrittäjiä tavoittelemansa mestarillisen metsänhoidon tarjoamisessa asiakkailleen? Tästä keskustellaan Metsäntuntijat-podcastin uusimmassa jaksossa, johon Tapion metsätietopalveluiden päällikkö Esko Välimäki ja ForestKIT-tuotepäällikkö Juho Lammi saivat keihäänheittäjälegendat vieraikseen.

Metsäntuntijat-podcastin 7. jaksossa keskustelevat Antti Ruuskanen ja Tero Pitkämäki (Pitkämäki & Ruuskanen Forest Oy) sekä Juho Lammi ja Esko Välimäki (Tapio)

Metsä on ollut tärkeässä roolissa läpi elämän Tero Pitkämäelle ja Antti Ruuskaselle. Metsissä on muun muassa liikuttu, marjastettu, rentouduttu ja aktiiviurheilu-uran aikana myös harjoiteltu. Kunnalta aikoinaan lahjaksi saatu metsätila innosti Pitkämäen alun perin kiinnostumaan metsänhoidosta. Urheilu-uran jäätyä taakse yhteinen yritys löytyikin entisille kilpakumppaneille luontevasti metsänhoidon parista. Urheilussa ja yrittäjyydessä on lopulta paljon yhteneväisyyksiä, pohtii Pitkämäki.

Pitkämäki & Ruuskanen Forest Oy:n palveluvalikoimaan kuuluvat hakkuu- ja metsänhoitotyöt sekä ilmateitse helikopterilla tapahtuva metsien kasvatuslannoitus. Metsänomistajat tavoittelevat metsiltään enenevissä määrin ilmastohyötyjä taloudellisen tuoton rinnalla, Pitkämäki toteaa. Metsien kasvua parantavista tuhkalannoituksista ovat olleet kiinnostuneita niin kunnat kuin isoja metsätiloja omistavat yksityiset metsänomistajat. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan aiheuttaa tällä hetkellä haasteita lannoittamiseen kasvaneiden lannoitehintojen takia. Kasvulannoitukset ovat kuitenkin pitkällä aikajänteellä kasvava trendi, Pitkämäki jatkaa.

Pitkämäki & Ruuskanen Forest Oy käyttää hakkuu- ja metsänhoitotöiden suunnitteluun Tapion ja AFRYn yhdessä kehittämää ForestKIT-metsätietojärjestelmää. ForestKIT mahdollistaa mm. työmaakohteiden määrittelyn ja ohjeistamisen alihankkijoille. Järjestelmää voi käyttää näppärästi suoraan selaimesta tietokoneelta tai puhelimesta. Metsätilaostojen yhteydessä tehtävät metsäarviot ja asiakkaille laadittavat metsäsuunnitelmat onnistuvat ForestKITillä kätevästi, Ruuskanen listaa. Myös lentolannoitusten suunnittelu ja optimointi asiakkaalle mahdollisimman kustannustehokkaasti onnistuu ForestKITillä, täydentää Pitkämäki.

Suomessa on yli 600 000 yksityistä metsänomistajaa, joilla on erilaisia esimerkiksi virkistykseen, suojeluun, maisemaan ja taloudelliseen tuottoon liittyviä tavoitteita metsilleen. ForestKITin kuviokohtaiset optimointityökalut mahdollistavat monitavoitteisen metsäsuunnittelun ja henkilökohtaisen palvelun tarjoamisen metsänomistajille. Järjestelmällä voidaan laskea vaihtoehtoisia käsittelyvaihtoehtoja metsänomistajan omien taloudelliseen kannattavuuteen, hiilitaseeseen ja luontoarvoihin liittyvien tavoitteiden pohjalta. Toiminnallisuuksia jatkokehitetään myös aktiivisesti, valottaa Lammi.

Kuuntele Metsäntuntijat-podcastin 7. jakso:

Aikaisemmat Metsäntuntijat-jaksot:

1. jakso: Metsänjalostus apuna ilmastonmuutokseen sopeutumisessa
2. jakso: Monimuotoiset kuntametsät ja digitaalinen metsätieto
3. jakso: Kuinka toimia vastuullisesti metsänomistajana?
4. jakso: Mitä tulisi tietää EU:n vaikutuksista metsiemme käyttöön?
5. jakso: Metsätuhot yleistyvät – Miten varautua riskeihin sääolosuhteiden muuttuessa?
6. jakso: Millainen metsänomistaja haluat olla?

Tapion Metsäntuntijat-podcast pureutuu suomalaisten metsien käytön ajankohtaisiin keskusteluaiheisiin. Keskustelua luotsaavat Tapion asiantuntijat ja vieraina kuullaan monipuolisesti metsäalaa edustavia ja aiheita eri lähtökohdista tarkastelevia ammattilaisia, tutkijoita, vaikuttajia ja metsänomistajia.

Lisätietoja

Juho Lammi, ForestKIT-tuotepäällikkö, Tapio, juho.lammi@tapio.fi, p. +358 29 432 6049
Esko Välimäki, metsätietopalveluiden päällikkö, Tapio, esko.valimaki@tapio.fi, p. +358 29 432 6079

Komppasuon turvetuotantoalueelle rakennetaan kosteikkoja, palautetaan suokasvillisuutta ja metsitetään2.2.2023 10:29:29 EET | Tiedote

Komppasuon entisellä turvetuotantoalueella Pohjois-Pohjanmaalla aloitetaan kevään 2023 aikana ennallistamiseen ja jatkokäyttöön tähtäävät työt. Toimilla pyritään palauttamaan alueelle kasvillisuus ja eläinlajistoa sekä pienentämään vesistövaikutuksia ja ilmastopäästöjä. Työt ovat osa MERLIN-hanketta, jossa kehitetään ja testataan erilaisia makean veden ympäristöjen luonnonmukaisia ennallistamisratkaisuja ympäri Eurooppaa.

Uudet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia tekemään ilmastokestävämpiä ratkaisuja16.12.2022 07:09:02 EET | Tiedote

Ilmastokestävä metsänhoito on sekä ilmastonmuutoksen hillintää metsien avulla että sopeutumista muuttuviin ilmasto-olosuhteisiin. Tuoreet metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia ja heitä palvelevia metsäammattilaisia tekemään päätöksiä uusimpaan tietoon pohjautuen. Suositukset esiteltiin 13.12. Tapion järjestämässä webinaarissa Ratkaisuja ilmastokestävään metsänhoitoon, jossa oli kuulolla yli 200 aiheesta kiinnostunutta.

Tuhka on erinomainen kiertotalouden materiaali metsien lannoitukseen ja metsätienrakennukseen13.12.2022 07:46:00 EET | Tiedote

"Vastuullista liiketoimintaa tuhkasta" -hanke on tuottanut lisää tietoa tuhkan ympäristövaikutuksista ja tuhkaan liittyvästä liiketoiminnasta. Hankkeessa on kartoitettu lähes 50 yrityksen tuhkaliiketoimintaa. Vastuullisesti käytettynä tuhkan ympäristövaikutukset ovat pieniä metsien tuhkalannoituksessa ja metsätien rakennusmateriaalina. Tuhka lisää myös metsäteiden kantavuutta. Hankkeessa on seurattu tuhkan ympäristövaikutuksia ja kehitetty tuhkan saatavuutta ja käyttöä edistäviä palveluita. Tapion, Suomen metsäkeskuksen ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun kolmivuotinen yhteishanke on nyt saatu päätökseen. Hanketta rahoittivat EU:n maaseuturahasto ja maa- ja metsätalousministeriö.

Onko metsänomistajille selvää, mitä he metsiltään haluavat?23.11.2022 07:22:10 EET | Tiedote

Metsänhoidon suositukset tarjoavat perusteltuja vaihtoehtoja metsien käsittelyyn ja tukea metsänomistajan tavoitteiden yhteensovittamiseen. Tapion metsänhoitotiimin vetäjä ja metsänhoidon suositusten koordinaattori Kalle Vanhatalo sai vieraikseen Metsäntuntijat-podcastiin Metsän jatkuvan kasvatuksen yhdistys Silva ry:n toiminnanjohtaja Annukka Valkeapään ja Finsilva Oy:n toimitusjohtaja Juha Hakkaraisen. Kolmikko pureutuu pohtimaan, miten metsänomistajan tahtotilan toteutumista olisi parasta tukea metsänhoidon toimenpiteissä.