Metallinjalostajat hillitsevät ilmastonmuutosta – ilmaston lämpeneminen pysähtyy vain konkreettisin teoin

Tänään päättyneen Metallinjalostajat ry:n FLEX -ohjelman tulokset ovat kymmenvuotisen DIMECCin materiaali- ja metallinjalostusprosessien kehitysohjelmien tuorein onnistuminen. Suomen johtavat metallinjalostusyritykset Outokumpu Stainless Oy, Outotec (Finland) Oy, SSAB Europe Oy, Casim Consulting Oy, Luxmet Oy, Sapotech Oy ja SFTec Oy sekä Aalto-yliopisto ja Oulun yliopisto ovat yhdessä kehittäneet maailman puhtaimpia teräksen tuotantomenetelmiä siten, että niiden avulla ilmastonmuutoksen aiheuttama maapallon keskilämpötilan nousu on mahdollista rajoittaa alle 1,5 asteeseen.

Suomen johtavat metallinjalostusyritykset ovat DIMECCIn FLEX-ohjelman avulla kehittäneet maailman puhtaimpia teräksen tuotantomenetelmiä. Kuva: SSAB.

Lehdistötiedote 23.10.2018 klo 15.00

”Rikki on yksi tärkeimmistä epäpuhtauksista masuunipohjaisen teräksen tuotannossa. DIMECC FLEX -ohjelmassa saavutettiin aiempaa vakaampi, ennakoitavampi ja tehokkaampi rikinpoistoprosessi. Rikinpoistotehokkuuden parantaminen mahdollistaa strategiamme johtavana korkealujuusterästen tuottajana, joten FLEX oli yhtiölle tässä vaiheessa erinomainen ja välttämätön”, summaa SSAB:n prosessikehityspäällikkö Jarmo Lilja. Korkealujuuksisten terästen käytöllä voidaan vähentää rakenteissa ja liikennevälineissä tarvittavan teräksen määrää ja näin myös teräksen elinkaaren aikaisia päästöjä. SSAB:n pitkän aikavälin tavoite on luoda fossiilivapaa terästuotantomenetelmä HYBRIT-hankkeen avulla.

”Outotecin DC-uunia voidaan käyttää hienojakoisten malmien suorasulatukseen sallien jopa laajan kemiallisen sekä mineralogisen koostumusvaihtelun sulatettavilla malmeilla sekä haastavien sivutuotteiden kuten terästehdaspölyjen kierrätykseen. FLEX-ohjelma tuki tämän laitteiston ja prosessin kehitystä. Tätä työtä tehdään sekä laboratorio- että pilottilaitosmittakaavassa yhtiön tutkimuskeskuksessa Porissa”, kertoo Outotecin tutkimuskeskuksen johtaja Jarkko Partinen Outotec Oyj:stä. Outotecin pyrometallurgisiin prosesseihin liittyvän teknologiakehityksen päämääränä on olla johtava DC-uuniteknologiatoimittaja.

”DIMECCin fasilitoiman FLEX -ohjelman aikana Outokumpu on rakentanut ja testannut ratkaisuja, jotka on kehitetty tiiviissä yhteistyössä useiden pk-yritysten ja Oulun yliopiston kanssa. Saumaton yhteistyö osana DIMECCin ekosyysteemiä on luonut enemmän arvoa kuin mitä yksittäiset toimijat olisivat voineet saavuttaa ilman tällaista ohjelmaa”, kertoo Outokummun tutkimusjohtaja Mikko Ylitalo. Esimerkkinä voidaan mainita kehitetty aihionkuumennusmalli “Furnace Manager”, joka mahdollistaa laadultaan paremman ja tehokkaamman kuumavalssauksen. Lisäksi FE-mallintaminen osoittautui oivaksi työkaluksi pystyvalssien optimaalisen muodon löytämiseksi ilman aikaa vieviä ja kalliita testejä.

“FLEX -ohjelmassa otettiin reilua etukenoa perusdigitalisaation jälkeiseen aikaan, jossa liiketoimintaa leimaa erittäin nopea datalähtöinen mittaamisen ja etukäteen simuloinnin kulttuuri. Ilmastonmuutosta voidaan konkreettisesti hidastaa FLEX-ohjelman opeilla ja yksikköpäästöiltään maailman puhtaimpien metallinjalostusprosessiemme kautta. DIMECCissä osaajat tekevät lapsillemme puhtaampaa maailmaa”, toteaa FLEX-ohjelman päällikkö Ingmar Baarman.

Harri Kulmala, Toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Ingmar Baarman, DIMECC FLEX -ohjelmapäällikkö, 040 541 7589, ingmar.baarman@tammet.fi

Jarmo Lilja, DIMECC FLEX -ohjelman puheenjohtaja, SSAB, prosessikehityspäällikkö, 040 557 8892, jarmo.lilja@ssab.com

Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat11.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.

‘A Step Towards a Leading Position in Europe’ – The Cooperation among Finland’s Top Industry is Strengthened and Diversified: Elisa Smart Factory and Innofactor Join the Intelligent Industry Ecosystem1.3.2019 13:00:00 EETTiedote

The cooperation between Finnish industry’s leading companies takes a significant leap forward. ‘Elisa Smart Factory and Innofactor Plc bring a great deal of essential ICT and data expertise to our ecosystem. This is a step towards European leadership in utilizing the opportunities of digitalization’, evaluates Juha Pankakoski, the Chief Digital Officer of Konecranes and Chairman for the Intelligent Industry Ecosystem. Intelligent Industry brings together the top players in Finnish industry to develop data-driven products and services.

”Askel kohti eurooppalaista johtoasemaa” - Suomen älykkään huipputeollisuuden yhteistyö vahvistuu ja monipuolistuu: Elisa Smart Factory ja Innofactor mukaan Intelligent Industry -ekosysteemiin27.2.2019 10:00:05 EETTiedote

Suomalaisen teollisuuden kärkiyritysten yhteistyö ottaa merkittävän loikan. ”Elisa Smart Factory ja Innofactor Oyj tuovat roiman annoksen olennaista ICT- ja dataosaamista ekosysteemiimme. Tämä on askel kohti eurooppalaista johtoasemaa digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisessä”, arvioi Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski, Intelligent Industry -ekosysteemin puheenjohtaja. Intelligent Industry kokoaa Suomen teollisuuden yhteen jalostamaan datasta uusia tuotteita ja palveluita.

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23:33 EETTiedote

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00:10 EETTiedote